"ဒါနျပဳျခင္း အႏုပညာ"
‘ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖစကားအရဆိုရင္ သိမ္ေတြ၊ ေက်ာင္းေတြ၊ ရွင္တေထာင္ေတြ၊ ရွင္တေသာင္းေတြ လွဴမွရယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ေကာ္ဖီေလးတခြက္ လွဴလိုက္ရင္လည္...း ကိုယ့္အတြက္ေတာ့ မဟာကုသိုလ္ႀကီး တခုျဖစ္သလို ေကာင္းက်ဳိးႀကီးတခုမကကလည္း ႀကိဳႀကိဳေနေတာ့တာပါ …’
----- ----- ----- -----
‘ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖစကားအရဆိုရင္ သိမ္ေတြ၊ ေက်ာင္းေတြ၊ ရွင္တေထာင္ေတြ၊ ရွင္တေသာင္းေတြ လွဴမွရယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ေကာ္ဖီေလးတခြက္ လွဴလိုက္ရင္လည္...း ကိုယ့္အတြက္ေတာ့ မဟာကုသိုလ္ႀကီး တခုျဖစ္သလို ေကာင္းက်ဳိးႀကီးတခုမကကလည္း ႀကိဳႀကိဳေနေတာ့တာပါ …’
----- ----- ----- -----
ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္က အမ်ဳိးသမီးေလးတေယာက္ရိွပါတယ္။ သူက အိမ္ေရွ႕မွာ ရဟန္းေတာ္ေတြပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ခရီးသြားေတြပဲျဖစ္ျဖစ္၊ သူေတာင္းစားေတြပဲျဖစ္ျဖစ္ထိုင္ဖို႔၊ ေခတၱနားခိုဖို႔ အင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုရယ္၊ အေမာေျပေသာက္ဖို႔ ေသာက္ေရအိုးစင္ရယ္ စသည္ေတြကို အမ်ား အိမ္ေတြနည္းတူ ျပင္ဆင္ျပဳလုပ္ေပးထားပါတယ္။
တရက္မွာေတာ့ ရဟန္းေတာ္တပါးအိမ္ေရွ႕ကို ဆြမ္းခံၾကြလာပါတယ္။ အမ်ဳိးသမီးေလးက ၾကည္ညိဳစိတ္ရိွတာနဲ႔ အိမ္ထဲကို ပင့္လိုက္ပါတယ္။ အိမ္ထဲက အင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုေလးေပၚမွာ ေရႊေရာင္အခင္းေလးခင္းၿပီး ထိုင္ေစပါ တယ္။ ၿပီးေတာ့ အိမ္မွာခ်က္ထားတဲ့ဆြမ္းဟင္းေတြကို သပိတ္ထဲေလာင္းထည့္လိုက္ၿပီး ဆြမ္းကပ္ပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္ကလည္း အမ်ဳိးသမီးေလးရဲ႕ အင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုေလးေပၚမွာပဲထိုင္ၿပီး ဆြမ္းဘုဥ္းေပးပါ တယ္။ဆြမ္းဘုဥ္းၿပီးေတာ့ တရားစကားအနည္းငယ္ေဟာၾကားၿပီး ေက်ာင္းကို ျပန္ၾကြသြားပါတယ္။ အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးက ရဟန္းေတာ္ထိုင္သြားတဲ့ အင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုေလးကို ေက်ာင္းကိုပို႔ေစၿပီး လွဴလိုက္ပါ တယ္။အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးက ဆြမ္းကပ္လိုက္ရတာရယ္ အင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုေလးလွဴလိုက္ရတာရယ္ကို အခိ်န္ ရိွတိုင္း ေတြးေတြးၿပီးေပ်ာ္ေနပါတယ္။ အလုပ္လုပ္ရင္လည္း ကိုယ့္ဒါနေလးကိုေတြးၿပီး ပီတိျဖစ္ေနပါတယ္။
ကာလတခုမွာေတာ့ အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးဟာ ေရာဂါတခုေၾကာင့္ပဲ ကြယ္လြန္သြားပါတယ္။ ကြယ္လြန္ေတာ့ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္မွာ ေရႊဗိမာန္နဲ႔ နတ္သမီးအၿခံအရံေတြနဲ႔ သြားျဖစ္ရပါတယ္။ လူ႔ဘ၀က အင္းပ်ဥ္ ထိုင္ခံု လွဴခဲ့တဲ့ ကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ အလားတူ ေရႊပလႅင္ႀကီးပါ တဲြေပါက္ေနပါတယ္။
အမ်ဳိးသမီးေလး ကုသိုလ္ျပဳျဖစ္သြားတာေလးက သမိုင္းဇာတ္လမ္းတခုေၾကာင့္ ျပဳျဖစ္သြားတာပါ။
ျမတ္စြာဘုရားသာ၀တၳိျပည္ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္မွာ သီတင္းသံုးေတာ္မူစဥ္က ပေသနဒီေကာသလမင္းႀကီးနဲ႔ မလႅိကာမိဖုရားႀကီးရယ္၊ ျပည္သူျပည္သားေတြရယ္ အၿပိဳင္အဆိုင္ သူႏိုင္ကိုယ္ႏိုင္ ဒါနၿပိဳင္ပဲြႀကီး ျပဳၾကပါတယ္။ ဘုရင္ဘက္ကႏိုင္လိုက္ ျပည္သူဘက္ကႏိုင္လိုက္နဲ႔ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ပေသနဒီေကာသလမင္းႀကီးတို႔က ႏိုင္သြားၿပီး သာသနာ့သမိုင္းမွာ အသဒိသဒါနအလွဴႀကီးရယ္လို႔ ကမၸည္းတင္ခဲ့ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ရပ္ကြက္ထဲက ျပည္သူေတြၾကားထဲမွာ စုစု စုစုနဲ႔ေမးခြန္းေတြထုတ္လာၾကပါတယ္။
ဒီလိုႀကီးက်ယ္ခမ္းနားတဲ့ အလွဴႀကီးကိုလွဴမွပဲ ႀကီးက်ယ္တဲ့ အက်ဳိးျဖစ္သလား၊ ငါတို႔လိုအေျခခံလူတန္းစားေတြ ကိုယ္ႏိုင္သေလာက္လွဴတာေကာ ေကာင္းက်ဳိးမျဖစ္ေတာ့ဘူးလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြကို အခ်င္းခ်င္း ေတြ႕တဲ့အခါ ေျပာၾကေတာ့တာပါ။
ရပ္ကြက္ထဲမွာ ေျပာေနၾကတဲ့စကားေတြကို ရဟန္းေတာ္ေတြက ဆြမ္းခံရင္းၾကားခဲ့ရေတာ့ ျမတ္စြာဘုုရားကိုျပန္ေလွ်ာက္ျပပါတယ္။ ဒီေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ''ခ်စ္သားတို႔ ပစၥည္းဥစၥာေတြ ႀကီးႀကီးမားမားမ်ားမ်ား လွဴႏိုင္မွ အက်ဳိးႀကီးေပးတာမဟုတ္ပါဘူး၊ တကယ္ေတာ့ စိတ္ေစတနာ ေကာင္းေကာင္းထားၿပီး ဆန္ကဲြတဆုပ္ပဲ လွဴလွဴ၊ ပုဆိုးတပိုင္းပဲ လွဴလွဴ၊ ဖ်ာတခ်ပ္ပဲ လွဴလွဴ၊ သစ္ရြက္ခင္းေလးပဲ လွဴလွဴ၊ ဇီးျဖဴသီးေလးတလံုးပဲ လွဴလွဴ ၾကည္လင္တဲ့စိတ္ေစတနာနဲ႔လွဴရင္ အလွဴပစၥည္းေသးငယ္ေပမယ့္ အက်ဳိးႀကီးႀကီးျဖစ္ေတာ့တာပါ''လို႔ ျပန္ေဟာျပလိုက္ပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕အေျဖစကားက ရပ္ကြက္ထဲကျပည္သူျပည္သားေတြနားထဲကို ေရာက္သြားပါတယ္။ ျပည္သူျပည္သားေတြက အားတက္သြားၿပီး ပစၥည္းနည္းတာမ်ားတာ အဓိကမဟုတ္ဘူး၊ စိတ္ေစတနာေကာင္း ဖို႔က အဓိကပဲ”ဆိုၿပီး မိမိတို႔ႏိုင္သေလာက္ ရဟန္းေတာ္ေတြအတြက္ေကာ၊ ဆင္းရဲတဲ့လူေတြအတြက္ေကာ၊ သူေတာင္းစားေတြအတြက္ေကာ အလွဴဒါနျပဳၾကေတာ့တာပါ။ ဒါတင္မကပါဘူး၊ ကိုယ္စီကိုယ္စီ အိမ္ေရွ႕ ေတြမွာလည္း အင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုေလးေတြ၊ ေရအိုးစင္ေလးေတြပါ ျပင္ဆင္ျပဳလုပ္ေပးထားေတာ့တာပါ။
အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးကလည္း ျမတ္စြာဘုရားအေျဖ စကားၾကားၿပီး အမ်ားနည္းတူ အိမ္ေရွ႕မွာ လမ္းသြား သူရဟန္းရွင္လူအားလံုးအတြက္ ျပင္ဆင္ေပးထားလိုက္တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ရဟန္းေတာ္ဆြမ္းခံၾကြလာတဲ့ အခါမွာေတာ့ ဆြမ္းေကာအင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုေလးပါ လွဴျဖစ္သြားေတာ့တာပါ။
(၀ိမာန၀တၳဳ အ႒ကထာ၊ စာမ်က္ႏွာ - ၅)
ဒီေနရာမွာ အင္းပ်ဥ္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရစကားလံုးေလးပါ။ ပါဠိေတာ္ အ႒ကထာေတြမွာ ပီဌ=အင္းပ်ဥ္ဆိုတဲ့စကားလံုးေလးကို မၾကာခဏေတြ႕ ရပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္ကေတာ့ ရဟန္းေတာ္ေတြအတြက္ေကာ လူေတြအတြက္ေကာ မျဖစ္မေနအသံုးျပဳစရာ ေ၀ါဟာရ စကားလံုးေလးတခုပါ။
ဒါေပမဲ့ စာေရးသူလည္း အင္းပ်ဥ္ဆိုတာကို ေသခ်ာမသိပါဘူး။ ျမန္မာအဘိဓာန္ရယ္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ေတြရဲ့ အ႒ကထာမွတ္ခ်က္ ေရးျပခ်က္ေတြရယ္ ျပန္ဖတ္မွ အင္းပ်ဥ္ဆိုတာ ဘာလဲဆိုတာသိရတာပါ။ ျမန္မာ အဘိဓာန္မွာေတာ့ ေအာက္ေျခနိမ့္ၿပီးလက္တင္မပါတဲ့ ထိုင္ဖို႔အိပ္ဖို႔ ခုတင္ငယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ အ႒ကထာမွတ္ခ်က္ကေတာ့ ပ်ဥ္ျပားနဲ႔လုပ္ထားတဲ့ ေနထိုင္ဖို႔ခံုလို႔ဆိုပါတယ္။ ထိုင္ခံုုစားပဲြခံုစာတင္ခံုနဲ႔ ႀကိမ္ကုလားထိုင္ သစ္သားကုလားထိုင္ ေခါက္ခုတင္ေတြကိုလည္း အင္းပ်ဥ္လို႔ေခၚေၾကာင္း ဆိုထားပါတယ္။ ေနာက္ ေျခေဆးဖို႔ျပဳလုပ္ထားတဲ့ ေျခေထာက္မပါတဲ့ သစ္သားတံုးသစ္သားျပားရယ္၊ နတ္ပူေဇာ္ဖို႔လုပ္ထားတဲ့ ေျခေထာက္တေခ်ာင္းပဲရိွတဲ့ စားပဲြခံုျမင့္ရယ္ကိုလည္းအင္းပ်ဥ္ထဲမွာ ထည့္ထားပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္က ရဟန္းေတာ္ေတြရဲ႕ ေက်ာင္းေတြမွာေတာ့ ေျခေဆးဖို႔ ေျခေဆးအင္းပ်ဥ္ ကိုေတာ့ အသံုးအေဆာင္တခုအေနနဲ႔ မျဖစ္မေနထားေလ့ရိွၾကပါတယ္။ ဒီေခတ္မွာေတာ့ အင္းပ်ဥ္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရကိုသံုးတာ သိပ္မေတြ႕ရေတာ့ပါဘူး။ စာထဲမွာပဲေတြ႕ရပါေတာ့တယ္။
အမ်ဳိးသမီးေလး ဆြမ္းခံရဟန္းေတာ္ကို လွဴလိုက္တဲ့အင္းပ်ဥ္က ေတာ့ ဆြမ္းေတာင္ထိုင္ဘုဥ္းလို႔ရတာဆိုေတာ့ သစ္သားကုလားထိုုင္ ထိုင္ခံုေလးတခုခုျဖစ္ဖို႔မ်ားပါတယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာထိုင္စရာထိုင္ခံုေလးလို႔ပဲ သေဘာထားလိုက္လို႔ရပါတယ္။
အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးက သူ႔ရဲ႕ထိုင္ခံုေလးကို စိတ္ေစတနာေကာင္းေကာင္းနဲ႔ လွဴလိုက္ရံုတင္မကပါဘူး။ ျပဳလိုက္တဲ့ဒါနေလးကိုလည္း ျပန္ျပန္ေတြးၿပီး ပီတိျဖစ္ေနတာပါ။ ကိုယ္ျပဳထားတဲ့ ကုသိုလ္ကို ျပန္ျပန္သတိရ တာလည္း စိတ္ခ်မ္းသာမႈတခုပါပဲ။ စိတ္ညစ္ေနရင္ စိတ္ရႈပ္ေနရင္ျပဳခဲ့တဲ့ ကုသိုုလ္ေလးေတြ ျပန္ေတြးရင္လည္း စိတ္သက္သာရာတခုပါ။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖစကားအရဆိုရင္ သိမ္ေတြ၊ ေက်ာင္းေတြ၊ ရွင္တေထာင္ေတြ၊ ရွင္တေသာင္းေတြ လွဴမွရယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ေကာ္ဖီေလးတခြက္ လွဴလိုက္ရင္လည္း ကိုယ့္အတြက္ေတာ့ မဟာကုသိုလ္ႀကီး တခုျဖစ္သလို ေကာင္းက်ဳိးႀကီးတခုမကကလည္း ႀကိဳႀကိဳေနေတာ့တာပါ။
အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးက သူျပဳတဲ့ကုသိုလ္ဒါနေလးကို ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုးနဲ႔ တန္ဖိုးထားျပဳသလို ျပဳၿပီးတာနဲ႔ၿပီးမသြားပါဘူး။ ျပဳၿပီးတဲ့ ဒါနကုသိုလ္ေလးကို ျပန္ျပန္ေတြးေနတာေလးက အတုခိုးစရာေလးတခုပါ။ တကယ္ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕အေျဖစကား ၾကားရတာေလးရယ္၊ ရပ္ကြက္ထဲမွာ တီးတိုးတီးတိုး သတင္း စကားေျပာေနၾကတာေလးရယ္ၾကားၿပီး အမ်ားနည္းတူ ဒါနကုသိုလ္ျပဳျဖစ္သြားတာပါ။ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ အျပင္သတင္းေတြကို နားမစြင့္ဘဲကိုယ့္အလုပ္ပဲ ကိုယ္မဲလုပ္ေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ျပဳျဖစ္ခ်င္မွျပဳျဖစ္မွာပါ။ တခ်ဳိ႕ကုသိုလ္ေတြဟာ ပတ္၀န္းက်င္ရဲ႕သတင္း စကားေတြေၾကာင့္ ျပဳျဖစ္သြားတာေတြလည္းရိွတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သတင္းေတြနဲ႔ သိပ္မ်က္ျခည္ျပတ္လိုု႔လည္း မျဖစ္ပါဘူး။
ဒါနျပဳၿပီး ေကာင္းက်ဳိးျဖစ္သြားတဲ့ ၀တၳဳေလးေတြၾကည့္လိုုက္ရင္ ကိုယ္ျပဳတဲ့ဒါနေလးကို ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုးေလးနဲ႔ တန္ဖိုးထားျပဳသြားတာကိုု ေတြ႕ရပါတယ္။
စာထဲမွာေတာ့ ဒါန ၃ မ်ဳိးကိုု ျပထားပါတယ္။
ကြ်န္ဒါနရယ္၊ သူငယ္ခ်င္းဒါနရယ္၊ အရွင္သခင္ဒါနရယ္ပါ။ ပါဠိလိုု ေျပာရင္ေတာ့ ဒါသဒါနရယ္၊ သဟာယ ဒါနရယ္၊ သာမိဒါနရယ္ပါ။
ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ကေတာ့ ေကာင္းမြန္တဲ့အစားအစာ၊ ေကာင္းမြန္တဲ့ပစၥည္းေတြကို သံုးေဆာင္ၿပီး ကိုယ့္ရဲ႕ လက္ေအာက္ေက်းကြ်န္အလုပ္သမားေတြကိုေတာ့ မေကာင္းတဲ့အညံ့စားအစားအစာေတြ ပစၥည္းေတြကို ေပးသလိုမ်ဳိး သူတပါးကိုေပးလွဴတဲ့ေနရာမွာေတာ့ ခပ္ညံ့ညံ့ပစၥည္းကိုပဲ ေပးလွဴတတ္ပါတယ္။ ဒီဒါနမ်ဳိးကိုုေတာ့ ကြ်န္ဒါနလိုု႔ေခၚပါတယ္။ ကြ်န္အလုပ္သမားေတြကိုေပးတာနဲ႔တူလို႔ ကြ်န္ဒါနလို႔ေခၚတာပါ။ ကိုယ္ကေတာ့ ေကာင္းတာသံုုးၿပီး သူတပါးက်ေတာ့ မေကာင္းတာကိုေပးတာပါ။
ကိုယ့္အိမ္ကို ကိုယ္ခ်စ္တဲ့သူငယ္ခ်င္းမိတ္ေဆြေတြလာတဲ့အခါ ကိုယ္သံုးေဆာင္တဲ့ ပစၥည္းအစားအစာေတြနဲ႔ ေကြ်းေမြးဧည့္ခံသလို သူတပါးကိုေပးလွဴတဲ့ေနရာမွာလည္း ကိုယ္သံုးေဆာင္ေနက် တန္းတူပစၥည္းကို ေပးလွဴတာက်ေတာ့ သူငယ္ခ်င္းဒါနလို႔ေခၚပါတယ္။ သူငယ္ခ်င္းကိုုေပးတာနဲ႔တူလိုု႔ သူငယ္ခ်င္းဒါနလိုု႔ ေခၚတာပါ။
ကိုယ့္ထက္ရာထူးအာဏာႀကီးတဲ့ အရွင္သခင္ကို ေကြ်းေမြးဧည့္ခံတဲ့အခါ လက္ေဆာင္ပစၥည္းေပးတဲ့အခါ ကိုုယ္ သံုုးေဆာင္တဲ့ပစၥည္းထက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ပစၥည္းေတြ၊ အစားအစာေတြနဲ႔ ေကြ်းေမြးသလို လက္ေဆာင္ေပး သလို ကိုယ္ကိုယ္တိုင္က်ေတာ့ သင့္တင့္မွ်တရံုပစၥည္းေလာက္ပဲ သံုးစဲြၿပီး သူတပါးကိုေပးလွဴတဲ့ေနရာမွာေတာ့ ကိုယ္သံုးစဲြတဲ့ပစၥည္းထက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ပစၥည္းကို လွဴဒါန္းတဲ့ဒါနမ်ဳိးကိုေတာ့ အရွင္သခင္ဒါနလို႔ ေခၚပါ တယ္။ အရွင္သခင္ကို လက္ေဆာင္ေပးတာနဲ႔တူလို႔ အရွင္ သခင္ဒါနလို႔ ေခၚတာပါ။
ဒါေၾကာင့္ ကိုယ္ျပဳျပဳေနတဲ့ဒါနေလးေတြကို ဒါန ၃ မ်ဳိးထဲက ကြ်န္ဒါနလား၊ သူငယ္ခ်င္းဒါနလား၊ အရွင္သခင္ဒါနလားဆိုတာ ျပန္ဆန္းစစ္ၾကည့္ရမွာပါ။ တမ်ဳိးမ်ဳိးထဲမွာ ပါေနမွာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။
အၿမဲတမ္း အရွင္သခင္ဒါနခ်ည္းျဖစ္ေနဖို႔ဆိုတာလည္း မလြယ္ပါဘူး။ အေျခေနနဲ႔ အခိ်န္ခါလည္းရိွပါေသးတယ္။ အရွင္သခင္ဒါနျဖစ္ ေအာင္ဆိုၿပီး ကိုယ့္အလုပ္သမားေတြကို အစားေကာင္းေကာင္းေတြ ေကြ်းၿပီးကိုယ္ကေတာ့ ျဖစ္သလို ခပ္ညံ့ညံ့ပဲစားေနရင္လည္း သဘာ၀က်တဲ့ အျပဳအမူေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ သဘာ၀မက်ရင္ စိတ္ပင္ပန္းရပါတယ္။ အေျခအေနနဲ႔အခ်ိန္အခါၾကည့္ၿပီး လုုပ္သြားရမွာပါပဲ။
ဥပမာ - မႏၱေလးက စိန္တလံုးသရက္သီး ၁၅ လံုးေရာက္လာမယ္။ ''ငါတို႔ကိုးကြယ္တဲ့ဆရာေတာ္ႀကီးကို ၅ လံုုးသြားလွဴမယ္၊ ငါတို႔မိသားစုု က ၁၀ လံုးစားမယ္ဆိုရင္ ဒါသဘာ၀က်တဲ့ အျပဳအမူတခုပါ။ အဲဒီလိုမွ မဟုတ္ဘဲ ''၁၅ လံုးလံုး ဆရာေတာ္ႀကီးကို သြားလွဴလိုက္တာေပါ့၊ ငါတို႔မိသားစုကေတာ့ မစားပါနဲ႔ေတာ့'' ဆိုၿပီး ကိုုယ့္ရဲ႕သားသမီးေလးေတြက စိန္တလံုးသရက္သီးစားခ်င္လြန္းလို႔ သြားရည္တမ်ားမ်ားနဲ႔ ဆန္႔ငင္ဆန္႔ငင္ ျဖစ္က်န္ခဲ့တာမ်ဳိးက်ေတာ့လည္း သဘာ၀မက်ျပန္ပါဘူး။
တခါတေလ သူငယ္ခ်င္းဒါနကို ေရြးခ်ယ္ရမွာျဖစ္သလို တခါ တေလက်ေတာ့လည္း ဘ၀မွာ စြန္႔စားမႈတခုအေနနဲ႔ အရွင္သခင္ဒါနကို တကူးတကကို ေရြးခ်ယ္ရမွာပါ။ တခုရိွတာက အၿမဲတမ္း ကြ်န္ဒါနခ်ည္း ျဖစ္ေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ သံသရာအတြက္ေကာ ပစၥဳပၸန္ဘ၀လူမႈနယ္ပယ္အတြက္ေကာ ဘယ္လိုမွ အဆင္မေျပ ႏိုုင္ပါဘူး။
ဒါန ၃ မ်ဳိးကေတာ့ ပုထုဇဥ္လူသားတေယာက္အေနနဲ႔ အေျခေနနဲ႔ အခိ်န္ခါအရ တည္ၿငိမ္မႈမရိွနိုင္ပါဘူး။ အခါအားေလ်ာ္စြာ အေျပာင္းအလဲေတာ့ ရိွေနနိုင္ပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ ကိုယ္ျပဳတဲ့ဒါနေလးကို ျမတ္ျမတ္ ႏိုးႏိုးနဲ႔တန္ဖိုးထားျပဳလိုက္ဖို႔ပါပဲ။ တကယ္လို႔ ပစၥည္းက တန္ဖိုးနည္းေနဦးေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕စိတ္ေစတနာနဲ႔ အျပဳအမူပိုင္းကိုေတာ့ တန္ဖိုးျမွင့္ႏိုင္သမွ် ျမွင့္ၿပီး လွဴလိုုက္ရမွာပါ။
တခါတုန္းက ဦးဇင္းအရွင္ဆႏၵာဓိကက ဘန္ေကာက္ၾကြခါနီး ''ဘာ၀ယ္ခဲ့ရဦးမလဲ''လို႔ေမးပါတယ္၊ ဒီေတာ့ စာေရးသူက စာေရးသူသံုးတဲ့ သြားတိုက္တံ၀ယ္ခဲ့ဖို႔မွာ လိုက္ပါတယ္။ ျပန္ၾကြလာေတာ့ စံေက်ာင္း အေပၚထပ္မွာ ႏွစ္ပါးတည္းပါပဲ။ ဘယ္သူမွလဲ မရိွပါဘူး။ ပါလာတဲ့ သြားတိုက္တံေလးကိုင္ၿပီး ''ခဏေနပါဦး၊ ဒီ၀တ္ထားတဲ့ သကၤန္းက ေဟာင္းေနတယ္။ ေလွ်ာ္ၿပီးသား၊ မီးပူတိုက္ၿပီးသား သကၤန္းအသစ္ေလး ၀တ္ၿပီးလွဴရေအာင္''ဆိုၿပီး ေလွ်ာ္ၿပီးသားသကၤန္းအသစ္နဲ႔ျပန္လဲပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ လက္ကန္ေတာ့ေလးထိုး စာေရးသူကို ကုလားထိုင္ေပၚမွာထိုင္ခိုင္းၿပီး ဦးဇင္းအရွင္ဆႏၵာဓိကကေတာ့ ေအာက္မွာဒူးေထာက္ထိုင္ၿပီး ၀ယ္လာတဲ့ သြားတိုက္တံ ၄ ေခ်ာင္းကို လက္ႏွစ္ဖက္နဲ႔ ရိုရိုေသေသ ကပ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဦးဇင္း အရွင္ဆႏၵာဓိကက စာေရးသူထက္ တႏွစ္ခဲြတိတိ ႀကီးပါတယ္။ ႀကီးေပမယ့္လည္း အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ကိုအျမင့္မွာ ထိုင္ခိုင္းၿပီး အလွဴရွင္ကေတာ့ ေအာက္ကပဲထိုင္ၿပီး လွဴခဲ့တာပါ။ တကယ္ဆို သြားတိုက္တံရဲ႕တန္ဖိုးက ဘာမွ မရိွပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဦးဇင္းအရွင္ဆႏၵာဓိကကေတာ့ ေပးလွဴတဲ့ပစၥည္းတန္ဖိုးထက္ ဒါနကုသိုလ္အက်ဳိးကို တန္ဖိုးျမွင့္ၿပီး ဆတိုးမက သိန္းသန္းကုေဋ ရေအာင္ယူသြားတာပါ။
စာေရးသူသာအလွဴရွင္ဆိုရင္ေတာ့ သြားတိုက္တံေတြကို လက္ႏွစ္ဖက္နဲ႔ ရိုရိုေသေသေလာက္ပဲေပးလွဴျဖစ္မွာ ပါ။ ဒီထက္ေတာ့ ပိုမယ္မထင္ပါဘူး။ ဦးဇင္းအရွင္ဆႏၵာဓိကကေတာ့ သူ့ရဲ႕ဒါနကုသိုလ္ေလးကို ရိုရိုေသေသ ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုးနဲ႔ တန္ဖိုးထားလွဴသြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါနပစၥည္းကို ရိုရိုေသေသ လွဴလိုက္တာဟာ တျခားပံုစံ တမ်ဳိးနဲ႔ ေျပာမယ္ဆိုရင္လည္း သကၠစၥဒါနျဖစ္သြားတာပါ။ သကၠစၥဒါနဆိုုတာ ရိုရိုေသေသ လွဴတဲ့ဒါနပါ။ ရိုရိုေသေသ လွဴရင္ ဘာေကာင္းက်ဳိးရသလဲဆိုေတာ့ ''ရိုေသလွဴျငား ကိုယ့္စကား အမ်ား နာယူၾက''ဆိုတဲ့အတိုင္း ကိုယ့္ စကားကို အမ်ားစုက နာယူၾကပါတယ္တဲ့။ ကိုုယ့္စကားက ၾသဇာေညာင္းပါတယ္တဲ့။
တခ်ဳိ႕မိဘနဲ႔သားသမီး၊ ဆရာနဲ႔တပည့္၊ အလုပ္ရွင္နဲ႔အလုပ္သမား ၾသဇာမေညာင္းပါဘူး။ ေျပာရဆိုရ သိပ္ခက္ခဲ ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕က်ေတာ့ စကားေျပာရင္ ၾသဇာသိပ္ေညာင္းပါတယ္။ ဒါ သကၠစၥဒါန အသကၠစၥဒါနတို႔ရဲ႕ အက်ဳိးအျပစ္ေတြပါ။
ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ မင္းကြန္းတိပိဋက ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက မဟာဗုဒၶ၀င္မွာ ဘုရားပန္းကို မလွလွေအာင္၊ တင့္တင့္တယ္တယ္ျဖစ္ေအာင္ ေသခ်ာျပင္ဆင္ၿပီး လွဴတာလည္း သကၠစၥဒါနျဖစ္ပါတယ္တဲ့။ တခ်ဳိ႕ဆို ဘုုရားပန္းထိုးထားတာ သိပ္လွတာပါပဲ။ ျမင္ရတဲ့သူေတြအတြက္ စိတ္ၾကည္ႏူးစရာပါ။ တရားပဲြေတြမွာ ပန္းအလွေတြနဲ႔ လွလွပပပူေဇာ္ထားတာလည္း သကၠစၥဒါနပါပဲ။
ဒီေနရာမွာ မင္းကြန္းတိပိဋက ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက အရိုအေသျပဳလွဴတယ္ဆိုတဲ့ေနရာမွာ လွဴဖြယ္၀တၳဳပစၥည္းကို ေကာင္းမြန္စြာျပဳျပင္စီမံၿပီး လွဴတာကိုဆိုလိုရင္းျဖစ္တယ္လို႔ မွတ္ခ်က္နဲ႔ မိန္႔ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕က အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ကိုေျပာတာလိုု႔ ထင္မွတ္မွားေနတတ္ၾကပါတယ္တဲ့။ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕ မွတ္ခ်က္ကို သိရေတာ့ကိုယ္ကလွဴဖြယ္၀တၳဳေကာ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ေကာ ႏွစ္မ်ဳိးလံုးကို ရိုရိုေသေသ လွဴလိုက္ႏိုင္တယ္ဆိုရင္လည္း အတိုင္းထက္အလြန္ပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ကိုယ့္ရဲ့လွဴဖြယ္၀တၳဳကို ရိုရိုေသေသ ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုးနဲ႔ လွဴရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဥပမာ - ကိုယ္အိမ္မွာေနတဲ့ အိမ္အကူ ကေလးမေလးေတြကို ကိုယ့္ရဲ့ လံုခ်ည္အေဟာင္းေလးေတြကို ေပးေတာ့မယ္ဆိုရင္ ေလွ်ာ္ၿပီး မီးပူတိုက္ၿပီး လက္ႏွစ္ဖက္နဲ႔ ရိုရိုေသေသေပးလိုုက္ရင္ သကၠစၥဒါနျဖစ္သြားတာပါ။ အဲဒီလိုမွမဟုတ္ဘဲ ေလွ်ာ္ရံုေလာက္သာေလွ်ာ္ၿပီး မီးပူမတိုက္ေတာ့ဘဲ လက္တဖက္နဲ႔ “'ေရာ့…အင့္'ဆိုၿပီး ေပးလိုက္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ သကၠစၥဒါန ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ လွဴဖြယ္၀တၳဳက တန္ဖိုးနည္းခ်င္နည္းမယ္ ကိုယ့္ရဲ႕ေပးလွဴပံု အျပဳအမူကိုေတာ့ တန္ဖိုးျမွင့္ႏိုင္သမွ်ျမွင့္ၿပီး လွဴရမွာပါ။ ဒါေတြက သိပ္ခက္လွတဲ့အရာေတြလည္း မဟုုတ္ပါဘူး။
တခ်ဳိ႕ဘုန္းႀကီးဆြမ္းကပ္ၿပီဆိုရင္ စားပဲြေပၚမွာ ႏွင္းဆီပြင့္ဖတ္ေလးေတြေျခြၿပီး အျပည့္ျဖန္႔ခင္းထားပါတယ္။ စားပဲြေလးေထာင့္မွာလည္း ေရာင္စံုဖေယာင္းတိုင္ေလးေတြ ထြန္းထားလိုက္ပါေသးတယ္။ ဆြမ္းဟင္းေတြကို လွလွပပ ျပင္ရံုတင္မကပါဘူး၊ ငါးပိရည္တို႔စရာကိုေတာင္ အလွပံုေဖာ္ၿပီး ျပင္ထားပါတယ္။ အခ်ဳိပဲြကိုလည္း ဒီအတိုင္း အလွမ်ဳိးစံုပံုေဖာ္ၿပီး ျပင္ထားတာပါ။ မစားဘဲ အလွထိုင္ၾကည့္ေနဖို႔ပဲ ေကာင္းပါေတာ့တယ္။ ဒါလည္း သကၠစၥဒါနပါပဲ။ တနည္းအားျဖင့္ဆိုုရင္ အႏုပညာပါတဲ့ ဒါန တခုပါ။
ဘာပဲေျပာေျပာေလ ကိုယ့္ဒါနပစၥည္း၀တၳဳေလးကို နည္းတာမ်ားတာ အဓိကမထားဘဲ ရိုရိုေသေသ ျမတ္ျမတ္နိုးနိုးနဲ႔ ေပးလွဴပံုအျပဳအမူပိုင္းကို တန္ဖိုးျမွင့္ႏိုင္သမွ် ျမွင့္လိုက္ရင္ ဒါနကုသိုလ္အက်ဳိးက ျမင့္သထက္ျမင့္ သြားတာပါပဲေလ။
ရေ၀ႏြယ္(အင္းမ)
တရက္မွာေတာ့ ရဟန္းေတာ္တပါးအိမ္ေရွ႕ကို ဆြမ္းခံၾကြလာပါတယ္။ အမ်ဳိးသမီးေလးက ၾကည္ညိဳစိတ္ရိွတာနဲ႔ အိမ္ထဲကို ပင့္လိုက္ပါတယ္။ အိမ္ထဲက အင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုေလးေပၚမွာ ေရႊေရာင္အခင္းေလးခင္းၿပီး ထိုင္ေစပါ တယ္။ ၿပီးေတာ့ အိမ္မွာခ်က္ထားတဲ့ဆြမ္းဟင္းေတြကို သပိတ္ထဲေလာင္းထည့္လိုက္ၿပီး ဆြမ္းကပ္ပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္ကလည္း အမ်ဳိးသမီးေလးရဲ႕ အင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုေလးေပၚမွာပဲထိုင္ၿပီး ဆြမ္းဘုဥ္းေပးပါ တယ္။ဆြမ္းဘုဥ္းၿပီးေတာ့ တရားစကားအနည္းငယ္ေဟာၾကားၿပီး ေက်ာင္းကို ျပန္ၾကြသြားပါတယ္။ အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးက ရဟန္းေတာ္ထိုင္သြားတဲ့ အင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုေလးကို ေက်ာင္းကိုပို႔ေစၿပီး လွဴလိုက္ပါ တယ္။အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးက ဆြမ္းကပ္လိုက္ရတာရယ္ အင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုေလးလွဴလိုက္ရတာရယ္ကို အခိ်န္ ရိွတိုင္း ေတြးေတြးၿပီးေပ်ာ္ေနပါတယ္။ အလုပ္လုပ္ရင္လည္း ကိုယ့္ဒါနေလးကိုေတြးၿပီး ပီတိျဖစ္ေနပါတယ္။
ကာလတခုမွာေတာ့ အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးဟာ ေရာဂါတခုေၾကာင့္ပဲ ကြယ္လြန္သြားပါတယ္။ ကြယ္လြန္ေတာ့ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္မွာ ေရႊဗိမာန္နဲ႔ နတ္သမီးအၿခံအရံေတြနဲ႔ သြားျဖစ္ရပါတယ္။ လူ႔ဘ၀က အင္းပ်ဥ္ ထိုင္ခံု လွဴခဲ့တဲ့ ကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ အလားတူ ေရႊပလႅင္ႀကီးပါ တဲြေပါက္ေနပါတယ္။
အမ်ဳိးသမီးေလး ကုသိုလ္ျပဳျဖစ္သြားတာေလးက သမိုင္းဇာတ္လမ္းတခုေၾကာင့္ ျပဳျဖစ္သြားတာပါ။
ျမတ္စြာဘုရားသာ၀တၳိျပည္ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္မွာ သီတင္းသံုးေတာ္မူစဥ္က ပေသနဒီေကာသလမင္းႀကီးနဲ႔ မလႅိကာမိဖုရားႀကီးရယ္၊ ျပည္သူျပည္သားေတြရယ္ အၿပိဳင္အဆိုင္ သူႏိုင္ကိုယ္ႏိုင္ ဒါနၿပိဳင္ပဲြႀကီး ျပဳၾကပါတယ္။ ဘုရင္ဘက္ကႏိုင္လိုက္ ျပည္သူဘက္ကႏိုင္လိုက္နဲ႔ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ပေသနဒီေကာသလမင္းႀကီးတို႔က ႏိုင္သြားၿပီး သာသနာ့သမိုင္းမွာ အသဒိသဒါနအလွဴႀကီးရယ္လို႔ ကမၸည္းတင္ခဲ့ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ရပ္ကြက္ထဲက ျပည္သူေတြၾကားထဲမွာ စုစု စုစုနဲ႔ေမးခြန္းေတြထုတ္လာၾကပါတယ္။
ဒီလိုႀကီးက်ယ္ခမ္းနားတဲ့ အလွဴႀကီးကိုလွဴမွပဲ ႀကီးက်ယ္တဲ့ အက်ဳိးျဖစ္သလား၊ ငါတို႔လိုအေျခခံလူတန္းစားေတြ ကိုယ္ႏိုင္သေလာက္လွဴတာေကာ ေကာင္းက်ဳိးမျဖစ္ေတာ့ဘူးလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြကို အခ်င္းခ်င္း ေတြ႕တဲ့အခါ ေျပာၾကေတာ့တာပါ။
ရပ္ကြက္ထဲမွာ ေျပာေနၾကတဲ့စကားေတြကို ရဟန္းေတာ္ေတြက ဆြမ္းခံရင္းၾကားခဲ့ရေတာ့ ျမတ္စြာဘုုရားကိုျပန္ေလွ်ာက္ျပပါတယ္။ ဒီေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ''ခ်စ္သားတို႔ ပစၥည္းဥစၥာေတြ ႀကီးႀကီးမားမားမ်ားမ်ား လွဴႏိုင္မွ အက်ဳိးႀကီးေပးတာမဟုတ္ပါဘူး၊ တကယ္ေတာ့ စိတ္ေစတနာ ေကာင္းေကာင္းထားၿပီး ဆန္ကဲြတဆုပ္ပဲ လွဴလွဴ၊ ပုဆိုးတပိုင္းပဲ လွဴလွဴ၊ ဖ်ာတခ်ပ္ပဲ လွဴလွဴ၊ သစ္ရြက္ခင္းေလးပဲ လွဴလွဴ၊ ဇီးျဖဴသီးေလးတလံုးပဲ လွဴလွဴ ၾကည္လင္တဲ့စိတ္ေစတနာနဲ႔လွဴရင္ အလွဴပစၥည္းေသးငယ္ေပမယ့္ အက်ဳိးႀကီးႀကီးျဖစ္ေတာ့တာပါ''လို႔ ျပန္ေဟာျပလိုက္ပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕အေျဖစကားက ရပ္ကြက္ထဲကျပည္သူျပည္သားေတြနားထဲကို ေရာက္သြားပါတယ္။ ျပည္သူျပည္သားေတြက အားတက္သြားၿပီး ပစၥည္းနည္းတာမ်ားတာ အဓိကမဟုတ္ဘူး၊ စိတ္ေစတနာေကာင္း ဖို႔က အဓိကပဲ”ဆိုၿပီး မိမိတို႔ႏိုင္သေလာက္ ရဟန္းေတာ္ေတြအတြက္ေကာ၊ ဆင္းရဲတဲ့လူေတြအတြက္ေကာ၊ သူေတာင္းစားေတြအတြက္ေကာ အလွဴဒါနျပဳၾကေတာ့တာပါ။ ဒါတင္မကပါဘူး၊ ကိုယ္စီကိုယ္စီ အိမ္ေရွ႕ ေတြမွာလည္း အင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုေလးေတြ၊ ေရအိုးစင္ေလးေတြပါ ျပင္ဆင္ျပဳလုပ္ေပးထားေတာ့တာပါ။
အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးကလည္း ျမတ္စြာဘုရားအေျဖ စကားၾကားၿပီး အမ်ားနည္းတူ အိမ္ေရွ႕မွာ လမ္းသြား သူရဟန္းရွင္လူအားလံုးအတြက္ ျပင္ဆင္ေပးထားလိုက္တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ရဟန္းေတာ္ဆြမ္းခံၾကြလာတဲ့ အခါမွာေတာ့ ဆြမ္းေကာအင္းပ်ဥ္ထိုင္ခံုေလးပါ လွဴျဖစ္သြားေတာ့တာပါ။
(၀ိမာန၀တၳဳ အ႒ကထာ၊ စာမ်က္ႏွာ - ၅)
ဒီေနရာမွာ အင္းပ်ဥ္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရစကားလံုးေလးပါ။ ပါဠိေတာ္ အ႒ကထာေတြမွာ ပီဌ=အင္းပ်ဥ္ဆိုတဲ့စကားလံုးေလးကို မၾကာခဏေတြ႕ ရပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္ကေတာ့ ရဟန္းေတာ္ေတြအတြက္ေကာ လူေတြအတြက္ေကာ မျဖစ္မေနအသံုးျပဳစရာ ေ၀ါဟာရ စကားလံုးေလးတခုပါ။
ဒါေပမဲ့ စာေရးသူလည္း အင္းပ်ဥ္ဆိုတာကို ေသခ်ာမသိပါဘူး။ ျမန္မာအဘိဓာန္ရယ္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ေတြရဲ့ အ႒ကထာမွတ္ခ်က္ ေရးျပခ်က္ေတြရယ္ ျပန္ဖတ္မွ အင္းပ်ဥ္ဆိုတာ ဘာလဲဆိုတာသိရတာပါ။ ျမန္မာ အဘိဓာန္မွာေတာ့ ေအာက္ေျခနိမ့္ၿပီးလက္တင္မပါတဲ့ ထိုင္ဖို႔အိပ္ဖို႔ ခုတင္ငယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ အ႒ကထာမွတ္ခ်က္ကေတာ့ ပ်ဥ္ျပားနဲ႔လုပ္ထားတဲ့ ေနထိုင္ဖို႔ခံုလို႔ဆိုပါတယ္။ ထိုင္ခံုုစားပဲြခံုစာတင္ခံုနဲ႔ ႀကိမ္ကုလားထိုင္ သစ္သားကုလားထိုင္ ေခါက္ခုတင္ေတြကိုလည္း အင္းပ်ဥ္လို႔ေခၚေၾကာင္း ဆိုထားပါတယ္။ ေနာက္ ေျခေဆးဖို႔ျပဳလုပ္ထားတဲ့ ေျခေထာက္မပါတဲ့ သစ္သားတံုးသစ္သားျပားရယ္၊ နတ္ပူေဇာ္ဖို႔လုပ္ထားတဲ့ ေျခေထာက္တေခ်ာင္းပဲရိွတဲ့ စားပဲြခံုျမင့္ရယ္ကိုလည္းအင္းပ်ဥ္ထဲမွာ ထည့္ထားပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္က ရဟန္းေတာ္ေတြရဲ႕ ေက်ာင္းေတြမွာေတာ့ ေျခေဆးဖို႔ ေျခေဆးအင္းပ်ဥ္ ကိုေတာ့ အသံုးအေဆာင္တခုအေနနဲ႔ မျဖစ္မေနထားေလ့ရိွၾကပါတယ္။ ဒီေခတ္မွာေတာ့ အင္းပ်ဥ္ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရကိုသံုးတာ သိပ္မေတြ႕ရေတာ့ပါဘူး။ စာထဲမွာပဲေတြ႕ရပါေတာ့တယ္။
အမ်ဳိးသမီးေလး ဆြမ္းခံရဟန္းေတာ္ကို လွဴလိုက္တဲ့အင္းပ်ဥ္က ေတာ့ ဆြမ္းေတာင္ထိုင္ဘုဥ္းလို႔ရတာဆိုေတာ့ သစ္သားကုလားထိုုင္ ထိုင္ခံုေလးတခုခုျဖစ္ဖို႔မ်ားပါတယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာထိုင္စရာထိုင္ခံုေလးလို႔ပဲ သေဘာထားလိုက္လို႔ရပါတယ္။
အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးက သူ႔ရဲ႕ထိုင္ခံုေလးကို စိတ္ေစတနာေကာင္းေကာင္းနဲ႔ လွဴလိုက္ရံုတင္မကပါဘူး။ ျပဳလိုက္တဲ့ဒါနေလးကိုလည္း ျပန္ျပန္ေတြးၿပီး ပီတိျဖစ္ေနတာပါ။ ကိုယ္ျပဳထားတဲ့ ကုသိုလ္ကို ျပန္ျပန္သတိရ တာလည္း စိတ္ခ်မ္းသာမႈတခုပါပဲ။ စိတ္ညစ္ေနရင္ စိတ္ရႈပ္ေနရင္ျပဳခဲ့တဲ့ ကုသိုုလ္ေလးေတြ ျပန္ေတြးရင္လည္း စိတ္သက္သာရာတခုပါ။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖစကားအရဆိုရင္ သိမ္ေတြ၊ ေက်ာင္းေတြ၊ ရွင္တေထာင္ေတြ၊ ရွင္တေသာင္းေတြ လွဴမွရယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ေကာ္ဖီေလးတခြက္ လွဴလိုက္ရင္လည္း ကိုယ့္အတြက္ေတာ့ မဟာကုသိုလ္ႀကီး တခုျဖစ္သလို ေကာင္းက်ဳိးႀကီးတခုမကကလည္း ႀကိဳႀကိဳေနေတာ့တာပါ။
အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးက သူျပဳတဲ့ကုသိုလ္ဒါနေလးကို ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုးနဲ႔ တန္ဖိုးထားျပဳသလို ျပဳၿပီးတာနဲ႔ၿပီးမသြားပါဘူး။ ျပဳၿပီးတဲ့ ဒါနကုသိုလ္ေလးကို ျပန္ျပန္ေတြးေနတာေလးက အတုခိုးစရာေလးတခုပါ။ တကယ္ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕အေျဖစကား ၾကားရတာေလးရယ္၊ ရပ္ကြက္ထဲမွာ တီးတိုးတီးတိုး သတင္း စကားေျပာေနၾကတာေလးရယ္ၾကားၿပီး အမ်ားနည္းတူ ဒါနကုသိုလ္ျပဳျဖစ္သြားတာပါ။ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ အျပင္သတင္းေတြကို နားမစြင့္ဘဲကိုယ့္အလုပ္ပဲ ကိုယ္မဲလုပ္ေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ျပဳျဖစ္ခ်င္မွျပဳျဖစ္မွာပါ။ တခ်ဳိ႕ကုသိုလ္ေတြဟာ ပတ္၀န္းက်င္ရဲ႕သတင္း စကားေတြေၾကာင့္ ျပဳျဖစ္သြားတာေတြလည္းရိွတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သတင္းေတြနဲ႔ သိပ္မ်က္ျခည္ျပတ္လိုု႔လည္း မျဖစ္ပါဘူး။
ဒါနျပဳၿပီး ေကာင္းက်ဳိးျဖစ္သြားတဲ့ ၀တၳဳေလးေတြၾကည့္လိုုက္ရင္ ကိုယ္ျပဳတဲ့ဒါနေလးကို ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုးေလးနဲ႔ တန္ဖိုးထားျပဳသြားတာကိုု ေတြ႕ရပါတယ္။
စာထဲမွာေတာ့ ဒါန ၃ မ်ဳိးကိုု ျပထားပါတယ္။
ကြ်န္ဒါနရယ္၊ သူငယ္ခ်င္းဒါနရယ္၊ အရွင္သခင္ဒါနရယ္ပါ။ ပါဠိလိုု ေျပာရင္ေတာ့ ဒါသဒါနရယ္၊ သဟာယ ဒါနရယ္၊ သာမိဒါနရယ္ပါ။
ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ကေတာ့ ေကာင္းမြန္တဲ့အစားအစာ၊ ေကာင္းမြန္တဲ့ပစၥည္းေတြကို သံုးေဆာင္ၿပီး ကိုယ့္ရဲ႕ လက္ေအာက္ေက်းကြ်န္အလုပ္သမားေတြကိုေတာ့ မေကာင္းတဲ့အညံ့စားအစားအစာေတြ ပစၥည္းေတြကို ေပးသလိုမ်ဳိး သူတပါးကိုေပးလွဴတဲ့ေနရာမွာေတာ့ ခပ္ညံ့ညံ့ပစၥည္းကိုပဲ ေပးလွဴတတ္ပါတယ္။ ဒီဒါနမ်ဳိးကိုုေတာ့ ကြ်န္ဒါနလိုု႔ေခၚပါတယ္။ ကြ်န္အလုပ္သမားေတြကိုေပးတာနဲ႔တူလို႔ ကြ်န္ဒါနလို႔ေခၚတာပါ။ ကိုယ္ကေတာ့ ေကာင္းတာသံုုးၿပီး သူတပါးက်ေတာ့ မေကာင္းတာကိုေပးတာပါ။
ကိုယ့္အိမ္ကို ကိုယ္ခ်စ္တဲ့သူငယ္ခ်င္းမိတ္ေဆြေတြလာတဲ့အခါ ကိုယ္သံုးေဆာင္တဲ့ ပစၥည္းအစားအစာေတြနဲ႔ ေကြ်းေမြးဧည့္ခံသလို သူတပါးကိုေပးလွဴတဲ့ေနရာမွာလည္း ကိုယ္သံုးေဆာင္ေနက် တန္းတူပစၥည္းကို ေပးလွဴတာက်ေတာ့ သူငယ္ခ်င္းဒါနလို႔ေခၚပါတယ္။ သူငယ္ခ်င္းကိုုေပးတာနဲ႔တူလိုု႔ သူငယ္ခ်င္းဒါနလိုု႔ ေခၚတာပါ။
ကိုယ့္ထက္ရာထူးအာဏာႀကီးတဲ့ အရွင္သခင္ကို ေကြ်းေမြးဧည့္ခံတဲ့အခါ လက္ေဆာင္ပစၥည္းေပးတဲ့အခါ ကိုုယ္ သံုုးေဆာင္တဲ့ပစၥည္းထက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ပစၥည္းေတြ၊ အစားအစာေတြနဲ႔ ေကြ်းေမြးသလို လက္ေဆာင္ေပး သလို ကိုယ္ကိုယ္တိုင္က်ေတာ့ သင့္တင့္မွ်တရံုပစၥည္းေလာက္ပဲ သံုးစဲြၿပီး သူတပါးကိုေပးလွဴတဲ့ေနရာမွာေတာ့ ကိုယ္သံုးစဲြတဲ့ပစၥည္းထက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ပစၥည္းကို လွဴဒါန္းတဲ့ဒါနမ်ဳိးကိုေတာ့ အရွင္သခင္ဒါနလို႔ ေခၚပါ တယ္။ အရွင္သခင္ကို လက္ေဆာင္ေပးတာနဲ႔တူလို႔ အရွင္ သခင္ဒါနလို႔ ေခၚတာပါ။
ဒါေၾကာင့္ ကိုယ္ျပဳျပဳေနတဲ့ဒါနေလးေတြကို ဒါန ၃ မ်ဳိးထဲက ကြ်န္ဒါနလား၊ သူငယ္ခ်င္းဒါနလား၊ အရွင္သခင္ဒါနလားဆိုတာ ျပန္ဆန္းစစ္ၾကည့္ရမွာပါ။ တမ်ဳိးမ်ဳိးထဲမွာ ပါေနမွာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။
အၿမဲတမ္း အရွင္သခင္ဒါနခ်ည္းျဖစ္ေနဖို႔ဆိုတာလည္း မလြယ္ပါဘူး။ အေျခေနနဲ႔ အခိ်န္ခါလည္းရိွပါေသးတယ္။ အရွင္သခင္ဒါနျဖစ္ ေအာင္ဆိုၿပီး ကိုယ့္အလုပ္သမားေတြကို အစားေကာင္းေကာင္းေတြ ေကြ်းၿပီးကိုယ္ကေတာ့ ျဖစ္သလို ခပ္ညံ့ညံ့ပဲစားေနရင္လည္း သဘာ၀က်တဲ့ အျပဳအမူေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ သဘာ၀မက်ရင္ စိတ္ပင္ပန္းရပါတယ္။ အေျခအေနနဲ႔အခ်ိန္အခါၾကည့္ၿပီး လုုပ္သြားရမွာပါပဲ။
ဥပမာ - မႏၱေလးက စိန္တလံုးသရက္သီး ၁၅ လံုးေရာက္လာမယ္။ ''ငါတို႔ကိုးကြယ္တဲ့ဆရာေတာ္ႀကီးကို ၅ လံုုးသြားလွဴမယ္၊ ငါတို႔မိသားစုု က ၁၀ လံုးစားမယ္ဆိုရင္ ဒါသဘာ၀က်တဲ့ အျပဳအမူတခုပါ။ အဲဒီလိုမွ မဟုတ္ဘဲ ''၁၅ လံုးလံုး ဆရာေတာ္ႀကီးကို သြားလွဴလိုက္တာေပါ့၊ ငါတို႔မိသားစုကေတာ့ မစားပါနဲ႔ေတာ့'' ဆိုၿပီး ကိုုယ့္ရဲ႕သားသမီးေလးေတြက စိန္တလံုးသရက္သီးစားခ်င္လြန္းလို႔ သြားရည္တမ်ားမ်ားနဲ႔ ဆန္႔ငင္ဆန္႔ငင္ ျဖစ္က်န္ခဲ့တာမ်ဳိးက်ေတာ့လည္း သဘာ၀မက်ျပန္ပါဘူး။
တခါတေလ သူငယ္ခ်င္းဒါနကို ေရြးခ်ယ္ရမွာျဖစ္သလို တခါ တေလက်ေတာ့လည္း ဘ၀မွာ စြန္႔စားမႈတခုအေနနဲ႔ အရွင္သခင္ဒါနကို တကူးတကကို ေရြးခ်ယ္ရမွာပါ။ တခုရိွတာက အၿမဲတမ္း ကြ်န္ဒါနခ်ည္း ျဖစ္ေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ သံသရာအတြက္ေကာ ပစၥဳပၸန္ဘ၀လူမႈနယ္ပယ္အတြက္ေကာ ဘယ္လိုမွ အဆင္မေျပ ႏိုုင္ပါဘူး။
ဒါန ၃ မ်ဳိးကေတာ့ ပုထုဇဥ္လူသားတေယာက္အေနနဲ႔ အေျခေနနဲ႔ အခိ်န္ခါအရ တည္ၿငိမ္မႈမရိွနိုင္ပါဘူး။ အခါအားေလ်ာ္စြာ အေျပာင္းအလဲေတာ့ ရိွေနနိုင္ပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ ကိုယ္ျပဳတဲ့ဒါနေလးကို ျမတ္ျမတ္ ႏိုးႏိုးနဲ႔တန္ဖိုးထားျပဳလိုက္ဖို႔ပါပဲ။ တကယ္လို႔ ပစၥည္းက တန္ဖိုးနည္းေနဦးေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕စိတ္ေစတနာနဲ႔ အျပဳအမူပိုင္းကိုေတာ့ တန္ဖိုးျမွင့္ႏိုင္သမွ် ျမွင့္ၿပီး လွဴလိုုက္ရမွာပါ။
တခါတုန္းက ဦးဇင္းအရွင္ဆႏၵာဓိကက ဘန္ေကာက္ၾကြခါနီး ''ဘာ၀ယ္ခဲ့ရဦးမလဲ''လို႔ေမးပါတယ္၊ ဒီေတာ့ စာေရးသူက စာေရးသူသံုးတဲ့ သြားတိုက္တံ၀ယ္ခဲ့ဖို႔မွာ လိုက္ပါတယ္။ ျပန္ၾကြလာေတာ့ စံေက်ာင္း အေပၚထပ္မွာ ႏွစ္ပါးတည္းပါပဲ။ ဘယ္သူမွလဲ မရိွပါဘူး။ ပါလာတဲ့ သြားတိုက္တံေလးကိုင္ၿပီး ''ခဏေနပါဦး၊ ဒီ၀တ္ထားတဲ့ သကၤန္းက ေဟာင္းေနတယ္။ ေလွ်ာ္ၿပီးသား၊ မီးပူတိုက္ၿပီးသား သကၤန္းအသစ္ေလး ၀တ္ၿပီးလွဴရေအာင္''ဆိုၿပီး ေလွ်ာ္ၿပီးသားသကၤန္းအသစ္နဲ႔ျပန္လဲပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ လက္ကန္ေတာ့ေလးထိုး စာေရးသူကို ကုလားထိုင္ေပၚမွာထိုင္ခိုင္းၿပီး ဦးဇင္းအရွင္ဆႏၵာဓိကကေတာ့ ေအာက္မွာဒူးေထာက္ထိုင္ၿပီး ၀ယ္လာတဲ့ သြားတိုက္တံ ၄ ေခ်ာင္းကို လက္ႏွစ္ဖက္နဲ႔ ရိုရိုေသေသ ကပ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဦးဇင္း အရွင္ဆႏၵာဓိကက စာေရးသူထက္ တႏွစ္ခဲြတိတိ ႀကီးပါတယ္။ ႀကီးေပမယ့္လည္း အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ကိုအျမင့္မွာ ထိုင္ခိုင္းၿပီး အလွဴရွင္ကေတာ့ ေအာက္ကပဲထိုင္ၿပီး လွဴခဲ့တာပါ။ တကယ္ဆို သြားတိုက္တံရဲ႕တန္ဖိုးက ဘာမွ မရိွပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဦးဇင္းအရွင္ဆႏၵာဓိကကေတာ့ ေပးလွဴတဲ့ပစၥည္းတန္ဖိုးထက္ ဒါနကုသိုလ္အက်ဳိးကို တန္ဖိုးျမွင့္ၿပီး ဆတိုးမက သိန္းသန္းကုေဋ ရေအာင္ယူသြားတာပါ။
စာေရးသူသာအလွဴရွင္ဆိုရင္ေတာ့ သြားတိုက္တံေတြကို လက္ႏွစ္ဖက္နဲ႔ ရိုရိုေသေသေလာက္ပဲေပးလွဴျဖစ္မွာ ပါ။ ဒီထက္ေတာ့ ပိုမယ္မထင္ပါဘူး။ ဦးဇင္းအရွင္ဆႏၵာဓိကကေတာ့ သူ့ရဲ႕ဒါနကုသိုလ္ေလးကို ရိုရိုေသေသ ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုးနဲ႔ တန္ဖိုးထားလွဴသြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါနပစၥည္းကို ရိုရိုေသေသ လွဴလိုက္တာဟာ တျခားပံုစံ တမ်ဳိးနဲ႔ ေျပာမယ္ဆိုရင္လည္း သကၠစၥဒါနျဖစ္သြားတာပါ။ သကၠစၥဒါနဆိုုတာ ရိုရိုေသေသ လွဴတဲ့ဒါနပါ။ ရိုရိုေသေသ လွဴရင္ ဘာေကာင္းက်ဳိးရသလဲဆိုေတာ့ ''ရိုေသလွဴျငား ကိုယ့္စကား အမ်ား နာယူၾက''ဆိုတဲ့အတိုင္း ကိုယ့္ စကားကို အမ်ားစုက နာယူၾကပါတယ္တဲ့။ ကိုုယ့္စကားက ၾသဇာေညာင္းပါတယ္တဲ့။
တခ်ဳိ႕မိဘနဲ႔သားသမီး၊ ဆရာနဲ႔တပည့္၊ အလုပ္ရွင္နဲ႔အလုပ္သမား ၾသဇာမေညာင္းပါဘူး။ ေျပာရဆိုရ သိပ္ခက္ခဲ ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕က်ေတာ့ စကားေျပာရင္ ၾသဇာသိပ္ေညာင္းပါတယ္။ ဒါ သကၠစၥဒါန အသကၠစၥဒါနတို႔ရဲ႕ အက်ဳိးအျပစ္ေတြပါ။
ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ မင္းကြန္းတိပိဋက ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက မဟာဗုဒၶ၀င္မွာ ဘုရားပန္းကို မလွလွေအာင္၊ တင့္တင့္တယ္တယ္ျဖစ္ေအာင္ ေသခ်ာျပင္ဆင္ၿပီး လွဴတာလည္း သကၠစၥဒါနျဖစ္ပါတယ္တဲ့။ တခ်ဳိ႕ဆို ဘုုရားပန္းထိုးထားတာ သိပ္လွတာပါပဲ။ ျမင္ရတဲ့သူေတြအတြက္ စိတ္ၾကည္ႏူးစရာပါ။ တရားပဲြေတြမွာ ပန္းအလွေတြနဲ႔ လွလွပပပူေဇာ္ထားတာလည္း သကၠစၥဒါနပါပဲ။
ဒီေနရာမွာ မင္းကြန္းတိပိဋက ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက အရိုအေသျပဳလွဴတယ္ဆိုတဲ့ေနရာမွာ လွဴဖြယ္၀တၳဳပစၥည္းကို ေကာင္းမြန္စြာျပဳျပင္စီမံၿပီး လွဴတာကိုဆိုလိုရင္းျဖစ္တယ္လို႔ မွတ္ခ်က္နဲ႔ မိန္႔ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕က အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ကိုေျပာတာလိုု႔ ထင္မွတ္မွားေနတတ္ၾကပါတယ္တဲ့။ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕ မွတ္ခ်က္ကို သိရေတာ့ကိုယ္ကလွဴဖြယ္၀တၳဳေကာ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ေကာ ႏွစ္မ်ဳိးလံုးကို ရိုရိုေသေသ လွဴလိုက္ႏိုင္တယ္ဆိုရင္လည္း အတိုင္းထက္အလြန္ပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ကိုယ့္ရဲ့လွဴဖြယ္၀တၳဳကို ရိုရိုေသေသ ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုးနဲ႔ လွဴရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဥပမာ - ကိုယ္အိမ္မွာေနတဲ့ အိမ္အကူ ကေလးမေလးေတြကို ကိုယ့္ရဲ့ လံုခ်ည္အေဟာင္းေလးေတြကို ေပးေတာ့မယ္ဆိုရင္ ေလွ်ာ္ၿပီး မီးပူတိုက္ၿပီး လက္ႏွစ္ဖက္နဲ႔ ရိုရိုေသေသေပးလိုုက္ရင္ သကၠစၥဒါနျဖစ္သြားတာပါ။ အဲဒီလိုမွမဟုတ္ဘဲ ေလွ်ာ္ရံုေလာက္သာေလွ်ာ္ၿပီး မီးပူမတိုက္ေတာ့ဘဲ လက္တဖက္နဲ႔ “'ေရာ့…အင့္'ဆိုၿပီး ေပးလိုက္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ သကၠစၥဒါန ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ လွဴဖြယ္၀တၳဳက တန္ဖိုးနည္းခ်င္နည္းမယ္ ကိုယ့္ရဲ႕ေပးလွဴပံု အျပဳအမူကိုေတာ့ တန္ဖိုးျမွင့္ႏိုင္သမွ်ျမွင့္ၿပီး လွဴရမွာပါ။ ဒါေတြက သိပ္ခက္လွတဲ့အရာေတြလည္း မဟုုတ္ပါဘူး။
တခ်ဳိ႕ဘုန္းႀကီးဆြမ္းကပ္ၿပီဆိုရင္ စားပဲြေပၚမွာ ႏွင္းဆီပြင့္ဖတ္ေလးေတြေျခြၿပီး အျပည့္ျဖန္႔ခင္းထားပါတယ္။ စားပဲြေလးေထာင့္မွာလည္း ေရာင္စံုဖေယာင္းတိုင္ေလးေတြ ထြန္းထားလိုက္ပါေသးတယ္။ ဆြမ္းဟင္းေတြကို လွလွပပ ျပင္ရံုတင္မကပါဘူး၊ ငါးပိရည္တို႔စရာကိုေတာင္ အလွပံုေဖာ္ၿပီး ျပင္ထားပါတယ္။ အခ်ဳိပဲြကိုလည္း ဒီအတိုင္း အလွမ်ဳိးစံုပံုေဖာ္ၿပီး ျပင္ထားတာပါ။ မစားဘဲ အလွထိုင္ၾကည့္ေနဖို႔ပဲ ေကာင္းပါေတာ့တယ္။ ဒါလည္း သကၠစၥဒါနပါပဲ။ တနည္းအားျဖင့္ဆိုုရင္ အႏုပညာပါတဲ့ ဒါန တခုပါ။
ဘာပဲေျပာေျပာေလ ကိုယ့္ဒါနပစၥည္း၀တၳဳေလးကို နည္းတာမ်ားတာ အဓိကမထားဘဲ ရိုရိုေသေသ ျမတ္ျမတ္နိုးနိုးနဲ႔ ေပးလွဴပံုအျပဳအမူပိုင္းကို တန္ဖိုးျမွင့္ႏိုင္သမွ် ျမွင့္လိုက္ရင္ ဒါနကုသိုလ္အက်ဳိးက ျမင့္သထက္ျမင့္ သြားတာပါပဲေလ။
ရေ၀ႏြယ္(အင္းမ)
No comments:
Post a Comment