လာေရာက္ၾကသူေတြေရာ မလာနိုင္သူေတြပါ မဂၤလာအေပါင္းနဲ႔ ျပည့္စံုၾကပါေစ

Monday, December 31, 2012

စိတ္ (Mind) ဆိုတာ။


 

အေနာက္တိုင္းေဆးပညာအရ က်မတို႔မွာ သိစိတ္ (conscious mind) နဲ႔ မသိစိတ္ (unconscious mind) ဆိုၿပီးႏွစ္မ်ိဳးရွိတယ္၊ စိတ္ေတြဟာ ဥေဏွာက္ထဲမွာျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆတာပဲရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဥေဏွာက္ကို ခြဲစိပ္တာေတာင္ မသိပါဘူး။ ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ျမတ္ ဘုရားရဲ့ တရားေတာ္အရေတာ့ သိစိတ္ အမ်ိဳးေပါင္း ၁၂၁ မ်ိဳး ရွိတာ၊ ဘယ္လိုအေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ စိတ္ေတြ ျဖစ္တာ၊ ဘယ္မွာျဖစ္တာ၊ စိတ္မွာ စိတ္အျပင္ စိတ္ကိုျပဳျပင္တဲ့ ေစတသိတ္ေတြပူးေပါင္းပါ၀င္တာကအစ ေတာ္ေတာ္စံုစံုလင္လင္ သိရပါတယ္။

စိတ္ (Mind) ဆိုတာကို ဘာသာတရားအရ က်မသိသလို မွ်ေ၀ပါတယ္။ အမွားမ်ားပါရင္လည္း ရဟန္း ပညာရွိ၊ လူပညာရွိမ်ား ကရုဏာေရွးထား၍ ျပဳျပင္ေပးေတာ္မူၾကပါလို႔ အစဦးဆံုးေမတၱာ ရပ္ခံ အပ္ပါ တယ္။

ဒြါရ (၆) ပါးနဲ႔ အာရံုတိုက္လို႔ ေပၚလာတဲ့ အာရံုကိုသိတဲ့ စိတ္အစဥ္ကို သိစိတ္ (ဝါ) ဝီထိစိတ္ (ဝါ) နိုးၾကားစိတ္ (conscious mind) လို႔ေခၚပါတယ္။ အာရံု (၆) ပါးနွင့္ သက္ဆိုင္ရာ အၾကည္ဓာတ္တို႔ တိုက္ဆိုင္ၿပီး၊ လိုအပ္ေသာအေၾကာင္းတရားမ်ား ျပည့္စံုသည့္အခါသက္ဆိုင္ ရာဝီထိစိတ္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။
 
အာရံု (၅) ပါးေၾကာင့္ျဖစ္ေသာဝီထိစိတ္မ်ားျဖစ္ေပၚပံုတူညီၾကလို႔ ပၪၥဒြာရဝီထိ ဟုေခၚ ပါတယ္၊ ဓမၼာရံုနွင့္မေနာဒြာရေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာဝီထိစိတ္ကိုေတာ့ မေနာဝီထိ ဟုေခၚပါတယ္။

ဝီထိစိတ္မျဖစ္တဲ့အခ်ိန္မွာျဖစ္တဲ့စိတ္ကို မသိစိတ္(ဝါ) ဝီထိမုတ္စိတ္ (ဝါ) ဘဝင္စိတ္ (unconscious mind) လို႔ ေခၚပါတယ္။ ဘဝင္စိတ္ဆိုတာ အိပ္ေမာက်စဥ္ ျပင္ပ အာရံုေတြနဲ႔ ကင္းလြတ္တဲ့အခ်ိန္မွာျဖစ္တဲ့ စိတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘဝင္စိတ္က သတၲဝါ ဆက္လက္ အသက္ရွင္ ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ စိတ္မရွိေတာ့ရင္ လူေသျဖစ္သြားပါၿပီ။ လူရွင္နဲ႔ လူေသအေလာင္းဟာ စိတ္ ရွိတာနဲ႔ မရွိတာပဲ ကြာပါတယ္။

ပဋိသေႏၶစိတ္ဟာလဲ ဘဝင္စိတ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ဆိုတာ အာရံုမရွိဘဲ မျဖစ္နိုင္ပါဘူး။ ပဋိသေႏၶစိတ္နဲ႔ ဘဝင္စိတ္ဟာ ယခင္ဘဝက စုတိစိတ္ယူခဲ့တဲ့အာရံုမ်ားျဖစ္တဲ့ ကံနိမိတ္(ဝါ) ကမၼနိမိတ္ (ဝါ) ဂတိနိမိတ္ တစ္ခုခုကို အာရံုျပဳပါတယ္။ အဲဒီစိတ္သံုးမ်ိဳးလံုးဟာ အာရံုလဲတူ၊ အမ်ိဳးဇတ္လည္းတူ၊ ယွဥ္ဘက္ေစတသိတ္ေတြလဲတူတဲ့ စိတ္ေတြျဖစ္ၾကပါတယ္။ ျဖစ္ေပၚရာ အခ်ိန္ကို လိုက္ၿပီးေတာ့သာ စုတိစိတ္၊ ပဋိသေႏၶစိတ္၊ ဘဝင္စိတ္လို႔ ေခၚၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ သံသရာစကတည္းက နိဗၺာန္ မဝင္မခ်င္း ဘဝင္စိတ္နဲ႔ ဝီထိစိတ္ေတြဟာ တျပန္စီ ျဖစ္ေနၾက ပါတယ္။

ဘဝင္စိတ္ျဖစ္ေစ၊ဝီထိစိတ္ျဖစ္ေစ စိတ္တိုင္းရဲ့သက္တမ္းဟာ ဥပါဒ္၊ဌီ၊ဘင္ ဆိုၿပီး ခဏငယ္သံုးခ်က္ပဲရွိပါတယ္။ ျမန္မာလို ျဖစ္၊တည္၊ပ်က္၊ လို႔ေခၚပါတယ္။
 
ခဏငယ္ဆိုတာအလြန္တိုေတာင္းေသာအခ်ိန္ေလးကိုဆိုလိုပါတယ္။ ဥပါဒ္၊ဌီ၊ဘင္ ခဏငယ္သံုးခ်က္ေပါင္းကို စိတၲကၡဏ တစ္ခ်က္လို႔ ေခၚပါတယ္။
 
စိတ္ေတြဟာတစ္စကၠန္႔မွာကုေဋတစ္သိန္းျဖစ္ပ်က္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စိတ္တစ္ခုရဲ့ သက္တမ္း (စိတ္သက္) ဟာတစ္စကၠန္႔ရဲ့ကုေဋတစ္သိန္းပံုတစ္ပံုခန္႔ သာရွိပါတယ္။ ရုပ္ဟာ လည္း စိတ္ကဲ့သို႔ ျဖစ္၊တည္၊ပ်က္၊ ဟူေသာ အစဥ္နဲ႔ ျဖစ္၊ပ်က္ ေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ရုပ္ရဲ့ သက္တမ္း (ရုပ္သက္) က စိတ္သက္ထက္ ၁၇ဆ ပိုၾကာပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ရုပ္သက္ ဟာ စိတၲကၡဏ ၁၇ ခ်က္နဲ႔ ညီမွ်ပါတယ္။ ခဏငယ္အားျဖင့္ ၁၇x ၃ = ၅၁ ခဏ ျဖစ္ပါ တယ္။ ရုပ္ရဲ့ ဥပါဒ္ခဏနဲ႔ ဘင္ ခဏတို႔ဟာ စိတ္ရဲ့ ခဏငယ္တစ္ခ်က္စီသာၾကာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရုပ္ရဲ့ ဌီခဏ ဟာ စိတၲကၡဏ  (၄၉) ခ်က္ ၾကာပါတယ္။

အိပ္ေမာက်ေနခ်ိန္မွာဘဝင္စိတ္ေတြ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ျဖစ္လိုက္၊ ပ်က္သြားလိုက္၊ ျဖစ္လိုက္၊ ပ်က္သြားလိုက္နဲ႔ ဘဝင္စိတ္ အစဥ္အတန္းေတြ ျဖစ္ပ်က္ေနၾကပါတယ္။
 
အဲဒီလို ဘဝင္စိတ္အစဥ္အတန္းေတြျဖစ္ပ်က္ေနစဥ္ (၀ါ) အိပ္ေပ်ာ္ေနစဥ္ က်ယ္ေလာင္ ေသာအသံတစ္ခုေပၚလာခဲ့ရင္ အဲဒီအသံက အိပ္ေမာက်ေနတဲ့ သူရဲ့နားဆီ အသံလိႈင္း အျဖစ္ ေရာက္လာၿပီးနားထဲမွာရွိတဲ့ ကမၼဇအၾကည္ရုပ္ (နားအေမွးပါး) ကို တိုက္လိုက္တာနဲ႔အိပ္ရာက နိုးလာၿပီး ဘယ္ေနရာက ဘာသံလဲဆိုတာ သိလိုက္ပါတယ္။ ဒါက က်မတို႔ သာမာန္ အေပၚရံ သိၾကတာပါ။ တကယ့္ျဖစ္စဥ္မွာအသံၾကားဖို႔ စိတ္ေပါင္း (၁၇) ခု ျဖစ္ပ်က္ သြားၾက ပါတယ္။

 ၁။ လြန္ေသာဘဝင္စိတ္ (အတီတဘ၀င္)။
အသံရုပ္ လာတိုက္ခ်ိန္မွာ အရွိန္နဲ႔ ျဖစ္ပ်က္အစဥ္အတိုင္း ျဖစ္ေနတဲ့ ဘဝင္စိတ္အစဥ္ကို အေႏွာက္အယွက္ မေပးနိုင္ပဲ အဲဒီဘဝင္စိတ္ကေလး လြန္သြားၿပီး သူ႔ သက္တမ္းအတိုင္း ဥပါဒ္၊ ဌီ၊ ဘင္ ခဏမွာ ပ်က္သြားပါတယ္။

၂။ လႈပ္ေသာဘဝင္စိတ္ (ဘ၀ဂၤစလန)။
ေနာက္ဘဝင္စိတ္ကေလးတစ္ခု ေပၚလာျပန္တယ္။ ဒီဘဝင္စိတ္က ေတာ့ အသံရုပ္က နားအၾကည္ရုပ္ကို လာတိုက္တဲ့ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈကို ခံရၿပီး တုန္လႈပ္ သြားပါတယ္။ သူလည္းသူ႔သက္တမ္းအတိုင္း ဥပါဒ္၊ဌီ၊ဘင္ ခဏ မွာပ်က္သြားပါတယ္။

 ၃။ ျပတ္ဆဲေသာဘဝင္စိတ္ (ဘ၀ဂုၤပေစၦဒ)။
ေနာက္ဘဝင္စိတ္ကေလးတစ္ခု ေပၚလာျပန္တယ္။ ဒီဘဝင္စိတ္ ကေတာ့ အသံရုပ္နဲ႔ နား အၾကည္ရုပ္တို႔တိုက္တဲ့ဒါဏ္ကိုအျပည့္အဝခံရၿပီး ဘဝင္စိတ္အစဥ္ လံုးဝ ျပတ္စဲသြားပါတယ္။ သူလည္းသူ႔သက္တမ္းအတိုင္း ဥပါဒ္၊ဌီ၊ဘင္ ခဏမွာပ်က္သြားပါတယ္။

၄။ ငါးဒြါရဆင္ျခင္ေသာစိတ္ (ပၪၥဒြါရဝဇၨန္းစိတ္)။ 
ဒီစိတ္က ငါးဒြါရမွာလာတိုက္တဲ့အာရံုကိုဆင္ျခင္တဲ့ စိတ္ျဖစ္ပါတယ္။ သူက ဆင္ျခင္ရံုပဲ၊ ဘာမွ မသဲကြဲပဲ ဥပါဒ္၊ဌီ၊ဘင္ခဏမွာပ်က္သြားပါတယ္။
      ပၪၥဒြါရဝဇၨန္းစိတ္ ႏွင့္ မေနာဒြါရဝဇၨန္း (မေနာအာရံုကိုဆင္ျခင္ေသာစိတ္)တို႔သည္အက်ိဳးဝိပါက္ စိတ္လဲမဟုတ္၊အက်ိဳးေပးနိုင္ေသာစိတ္လဲမဟုတ္သည့္ႀကိယာစိတ္မ်ားျဖစ္သည္။ ဘုရား၊ ရႏၲာ မဟုတ္ေသာသူမ်ားတြင္ျဖစ္နိုင္သည့္ႀကိယာစိတ္ႏွစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ 

 ၅။ ေသာတဝိညာဏ္စိတ္။
ယခုမွၾကားတဲ့စိတ္ကေလးေပၚလာပါတယ္။ အဲဒီစိတ္ကလဲ ၾကားရံုပဲရွိတယ္။ (၁) လြန္ေသာ ဘဝင္စိတ္က စတိုက္တဲ့ အသံရုပ္ဟာ (၅) ေသာတဝိညာဏ္စိတ္ ေရာက္မွ ပဲၾကားတဲ့ အေျခ အေနျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၾကားကာမွ်သာ ျဖစ္ၿပီး ဥပါဒ္၊ဌီ၊ဘင္ ခဏမွာပ်က္သြားပါတယ္။
 
၆။ အာရံုကိုလက္ခံေသာစိတ္ (သမၸဋိ စၦိဳန္းစိတ္)။
ယခုေပၚလာတဲ့စိတ္က ၿပီးခဲ့တဲ့ စိတ္ကၾကားတဲ့ အာရံုကို လက္ခံ ရံုသက္သက္ တျခား ဘာမွ မလုပ္နိုင္ပဲ ေကာင္းမွန္းဆိုးမွန္းမသိပဲ ဥပါဒ္၊ဌီ၊ဘင္ ဆိုၿပီးသက္တမ္းကုန္ ျပန္ပါတယ္။
 
၇။ အာရံုကိုစံုစမ္းေသာစိတ္ (သႏၱိရဏစိတ္)။
ခုနစိတ္ကေလးလက္ခံခဲ့တဲ့အာရံုကိုစံုစမ္းတဲ့စိတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာသံလဲ ဆိုတာစံုစမ္းတာပဲ။ ဒါေပမဲ့ဘာမွမျပတ္သားဘူး။ ဘာမွတ္ခ်က္မွ မခ်နိုင္ပဲ သက္တမ္းကုန္လိုု႔ ပ်က္သြားျပန္တယ္။

၈။ အာရံုကိုမွတ္ခ်က္ခ်ေသာစိတ္ (၀ုေ႒ာ / မေနာဒြါရဝဇၨန္း) ။
ခုေပၚလာတဲ့စိတ္ကေလးက ဒါဘာသံလဲ။ ဘယ္ေနရာက လာတာလဲ ဥပမာ။ ကား ဟြန္သံ၊ ေသနတ္သံ။ အေရွ႕ဘက္ကေပၚတယ္စသည္ျဖင့္ မွတ္ခ်က္ ခ်နိုင္လို႔ ျပတ္သားစြာသိ တဲ့စိတ္ ကေလးျဖစ္ပါတယ္။ ျပတ္သားစြာသိရၿပီး အဲဒီစိတ္ကေလးလဲ သက္တမ္းကုန္လို႔ ပ်က္သြားျပန္ တယ္။

၉။ ေဇာခုႏွစ္ႀကိမ္။ ၉။၁၀။၁၁။၁၂။၁၃။၁၄။၁၅။
ျပတ္သားတဲ့မွတ္ခ်က္ တိတိက်က် သိလာရေတာ့ မေကာင္းတဲ့ဆူညံသံဆိုရင္မႏွစ္သက္တဲ့ ေဒါသစိတ္။ ေကာင္းတဲ့အသံ ဥပမာ မိမိႏွစ္ သက္တဲ့သီးခ်င္းသံဆိုရင္ႏွစ္သက္တဲ့ ေလာဘ စိတ္ကေလး ေပၚလာပါ တယ္။ ဘာမွန္း ညာမွန္း မသိ၊ ႏွစ္သက္တာလဲ မျဖစ္။ မႏွစ္သက္တာလဲ မျဖစ္ပဲ အသံရုပ္လို႔ မသိပဲ သီခ်င္းသံ၊ ကားသံလို႔ အမွားသိတာက ေမာဟစိတ္။ အဲဒီစိတ္ကို ေဇာစိတ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ သူလည္း သက္တမ္းကုန္ေတာ့ ပ်က္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့သူ႔လို႔ အလား တူ ေနာက္ထပ္စိတ္ကေလး ၆ ခု ေပၚလာတယ္ ပ်က္သြားတယ္။ သာမာန္အား ျဖင့္စုစုေပါင္း ေဇာစိတ္ ခုႏွစ္ခုျဖစ္ၿပီး ပ်က္ပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားကေဇာကို ေစတနာလို႔ ေဟာေတာ္မူ ပါ တယ္။ သူ႔မွာ သတၲိေတြ ရွိတယ္။ ေဇာစိတ္က ပ်က္သြားေပမဲ့သူ႔ သတၲိေတြက မပ်က္ပဲ စိတ္ အစဥ္မွာအက်ိဳးေပးဖို႔အစဥ္လိုက္ပါတယ္။ ပထမေဇာကေနာက္ေနာက္ေဇာေတြရဲ့အာေသဝန သတၲိမရလို႔ အားနည္းတယ္ ဒါေၾကာင့္ယခုဘဝမွာ အက်ိဳးေပးဘို႔အခြင့္မၾကံဳရင္ (အေဟာသိ ကံ) အက်ိဳးမေပးဘဲ ပ်က္သြားပါတယ္။

ပထမကုသိုလ္ေဇာ ယခုဘဝမွာအက်ိဳး (ဒိ႒ဓမၼေဝဒနိယ ကံ) ေပးနိုင္ဖို႔ သမၸဒါ ၄ ခ်က္ နဲ႔ျပည့္စံု ရပါတယ္။
က။ ပစၥယဓမၼိက = စင္ၾကယ္ေသာအလွဴပစၥည္း။
ခ။ ေစတနာမဟတၲ = ေစတနာသံုးတန္လြန္ကဲမြန္ျမတ္ျခင္း။
ဂ။ ဂုဏတိေရက = အလွဴခံပုဂၢိဳလ္၏ဂုဏ္ျမင့္ျမတ္ျခင္း။ဥပမာ။ရဟႏၱာ။
ဃ။ ဝတၳဳသမၸတၲိ = ထိုရဟႏၱာအရွင္ျမတ္တို႔ နိေရာဓသမာပတ္မွထခိုက္။


ခုႏွစ္ခုေျမာက္သတၲမေဇာကေရွးေရွးေဇာေတြရဲ့အာေသဝနသတၲိရတာေၾကာင့္ အား အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ၿပီး ေနာက္ဘဝရဲ့ရုပ္နာမ္အသစ္ကိုျဖစ္ေစနိုင္ပါတယ္။ ကုသိုလ္ေဇာက သုဂတိဘံု (လူ၊ နတ္) ရုပ္နာမ္ ကိုျဖစ္ေစပါတယ္။ အကုသိုလ္ေဇာက ဒုဂၢတိဘံု (ငရဲ၊ တိရိစၦာန္၊ ၿပိတၲာ) ရုပ္နာမ္ကိုျဖစ္ေစပါတယ္။
 
အလယ္ေဇာငါးခုကေတာ့နိဗၺာန္မေရာက္မခ်င္းသတၲဝါရဲ့နာမ္အစဥ္မွာလိုက္ပါၿပီးအက်ိဳးေပးခြင့္ရမဲ့ အခ်ိန္ကိုေစာင့္ေနၾကပါတယ္။
 
ေဇာစိတ္မွလြဲၿပီး စိတ္အားလံုးဟာ ဝိပါက္စိတ္နဲ႔ ႀကိယာစိတ္ ေတြျဖစ္လို႔ အက်ိဳးမေပး နိုင္ပါဘူး။ ဝိပါက္ဆိုတာ အက်ိဳးတရားေတြျဖစ္ၿပီး၊ ႀကိယာဆိုတာ ျပဳကာမွ်ျဖစ္ပါတယ္။
 
ယခင္ဘဝမ်ားကျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ကုသိုလ္ကံေတြေၾကာင့္ ေကာင္းတာ ျမင္ရ၊ၾကားရ၊ နံရ၊ စားရ၊ ထိေတြ႔ရၿပီး။ အကုသိုလ္ကံေတြေၾကာင့္မေကာင္းတာ ျမင္ရ၊ၾကားရ၊ နံရ၊ စားရ၊ ထိေတြ႔ရ တာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီစိတ္ေတြကို ေကာင္းေအာင္၊ ဆိုးေအာင္ ျပဳျပင္လို႔ မရသလို သူတို႔ ေၾကာင့္လဲ ေနာက္ဆက္တြဲ ဘာအက်ိဳးမွလဲမျဖစ္ပါဘူး။ ျပဳျပင္နိုင္တဲ့ေနရာက ေဇာစိတ္ ပဲျဖစ္ပါတယ္။
 
ပထမေဇာက ကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္ရင္ေနာက္ေဇာစိတ္အားလံုးကုသိုလ္ေဇာျဖစ္ၿပီး။ ပထမ ေဇာက အကုလိုလ္စိတ္ျဖစ္ရင္ ေနာက္ေဇာစိတ္အားလံုး အကုသိုလ္ေဇာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘာအာရံုနဲ႔ပဲ စံုစံု ေယာနိေသာ မနသိကာရ (ေကာင္းေသာႏွလံုးသြင္းျခင္း) ထားရင္ ကုသိုလ္ေဇာေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ဝိပႆနာရႈျခင္း (အဆင္း ျမင္တာလို႔) ပရမတ္ကို အာရံုျပဳလွ်င္ ေလာဘ၊ေဒါသ၊ေမာဟ စတဲ့ကိေလသာ မဝင္ဘဲ ဝိပႆနာမဂ္ျဖစ္ပါတယ္။

 
၁၆။၁၇။ တဒါရံုႏွစ္ႀကိမ္ (ဘ၀င္စိတ္)။
အဲဒီစိတ္ကေလးႏွစ္ခုက ေဇာစိတ္ေတြအာရံုျပဳခဲ့တဲ့ စိတ္ကိုထပ္ အာရံု ျပဳတဲ့စိတ္ေတြျဖစ္ ပါတယ္။ သူလဲ ဥပါဒ္၊ဌီ၊ဘင္ဆိုပ်က္သြားပါတယ္။ အခုခ်ိန္ ေရာက္ မွ ၾကားျခင္း (ဝီထိစဥ္) ကိစၥအလံုးစံုၿပီးသြားပါတယ္။ စုစုေပါင္းၾကားျခင္းကိစၥ အျပည့္အစံု ၿပီး ေျမာက္ဖို႔ စိတ္ေပါင္း (၁၇) ခု ျဖစ္ပ်က္သြားရပါတယ္။ ခဏကေလးလို႔ ထင္ရေပမဲ့ တဆင့္ ၿပီး တဆင့္စိတ္ ေတြ ျဖစ္ပ်က္သြားၾကပါတယ္။ ဝီထိစိတ္ျဖစ္ၿပီးတာနဲ႔ ဘဝင္စိတ္ ခ်က္ခ်င္းျပန္ ေပၚ ပါတယ္ (အနႏၱသတၲိ၊ သမနႏၱသတၲိ)။ အိပ္ေပ်ာ္ေနတဲ့အခ်ိန္ မဟုတ္ရင္ ဝီထိစိတ္တစ္ခု ကုန္ ဆံုးၿပီး ေနာက္ဝီထိစိတ္တစ္ခုမျဖစ္ပါဘူး။ ႀကားမွာဘဝင္စိတ္ေတြ အနည္းဆံုး (၂၃) ခု ခန္႔ ျဖစ္ပ်က္ ၾကပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ဝီထိစိတ္တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုၾကားမွာေတာ့ ဘဝင္ စိတ္ ၁-၂ ခု ခန္႔သာရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ အာရံုတစ္ခုၿပီး ေနာက္တစ္ခုကို အလြန္ လွ်င္ျမန္စြာ ယူနိုင္လို႔ သာမာန္လူေတြထက္ (၁၆) ဆပိုၿပီး စကားျမန္ျမန္ ေျပာနိုင္ ပါ တယ္။ ေရမီးအစံုတန္ခိုးျပာဋိဟာ (ကိုယ္ခႏၶာတစ္ဘက္တစ္ခ်က္ကမီးနဲ႔ ေရမ်ားထြက္ေအာင္) လည္း ျပဳနိုင္ပါတယ္။

 
စိတ္ကေလးေတြဟာဆင့္ကဲဆင့္ကဲအစားထိုးေပၚလာလိုက္ေပ်ာက္သြားလိုက္နဲ႔ သံသရာ တစ္ေလ်ာက္လံုး လူတို႔၏သြားရာလမ္းေၾကာင္းကဲ့သို႔သြားေနၾကပါတယ္။ ရုပ္ေတြလဲ စိတ္ေတြလို ပဲ (၁၇) ဆပိုေႏွးေသာ ႏႈန္းနဲ႔ ေပၚလိုက္ေပ်ာက္လိုက္ျဖစ္ပ်က္ ေနၾက ပါတယ္။


တစ္ဘဝတာဆံုးတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ သာမာန္မ်က္စိအျမင္နဲ႔ ေတြ႔ရတဲ့ရုပ္အစုအေပါင္းက လူပံုသ႑န္၊ နတ္ပံုသ႑န္၊ ေခြးပံုသ႑န္ေျပာင္းသြားေပမဲ့၊ သတၲဝါရဲ့ အတြင္းရုပ္နဲ႔နာမ္က ေတာ့ျဖစ္ပ်က္ အစဥ္သာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ေရႊကို လက္ေကာက္ကေန လက္စြပ္ ေျပာင္းလုပ္လိုက္ေပမဲ့ေရႊကေရႊပါပဲ။ ေနာက္ ဥပမာ အေနနဲ႔ ေရကိုအပူေပးလို႔ ေရေႏြးေငြ႔ ေျပာင္း သြားျခင္း၊ အေအးခံလို႔ ေရခဲ ေျပာင္းသြား ၾကေပမဲ့ ေရ၊ ေရေႏြးေငြ႔၊ေရခဲ ေတြမွာပါဝင္တဲ့ ဟိုက္ဒရိုဂ်င္ဓါတ္နဲ႔ ေအာက္ဆီဂ်င္ဓါတ္ေတြကေတာ့ အရည္အေသြးေရာ အခ်ိဳးအဆေရာ အတူတူပဲျဖစ္ပါတယ္။ သတၱ၀ါေတြလည္း လူ႔ဘဝ၊နတ္ဘဝ စသည္ျဖင့္ ဘဝေတြေျပာင္း သြား ၾကေပမဲ့ တကယ္က ခႏၶာငါးပါးပဲျဖစ္ ပါတယ္။

 
အထက္က အသံနဲ႔နားအၾကည္တိုက္မိလို႔ ေပၚလာတဲ့အၾကား အာရံုျဖစ္စဥ္မွာ အသံက  ရုပ္၊ နားအၾကည္ကလဲရုပ္ဆိုေတာ့ ရူပကၡႏၶာ ျဖစ္ပါတယ္၊

နံပါတ္စဥ္(၅)မွာေသာတဝိညဏ္စိတ္ ေပၚတဲ့အတြက္ ဝိညာနကၡႏၶာ ေပၚပါ တယ္။ စိတ္ဟာသူတစ္ခုထဲဘယ္ေတာ့မွမျဖစ္ပါဘူး။ စိတ္ ျဖစ္တိုင္း ပါရတဲ့ ေစတသိတ္(၇)ပါး (သဗၺစိတၲသာဓာရဏ)ႏွင့္ အတူျဖစ္ၿပီးအတူခ်ဳပ္ၾကပါ တယ္။ ဒီေစတသိတ္ ခုႏွစ္ပါးမွာပါတဲ့ ေဝဒနာက ေဝဒနကၡႏၶာ၊ သညာက သညာနကၡႏၶာ၊ က်န္ ေစတသိတ္ေတြမွာ ေစတနာက ဦးေဆာင္လံႈေဆာ္တာေၾကာင့္သူ႔အမည္တပ္ၿပီး သခၤါရကၡႏၶာ လို႔ေခၚပါတယ္။


ဒါေႀကာင့္ခႏၶာငါးပါးစလံုးေပၚေနေပ်ာက္ေနတာပါဘဲ။ အက်ဥ္းအားျဖင့္ ရုပ္၊နာမ္ (စိတ္+ ေစတသိတ္)ႏွစ္ပါးဘဲျဖစ္ပ်က္ေနၾကပါတယ္။ ငါ၊သူတစ္ပါး။ လူနတ္ဆိုတာ (ပရမတ္သစၥာ Real truth) မွာတကယ္မရွိပါဘူး။ (သမုတိသစၥာ Apparent truth ) မွာသာ အေခၚအေဝၚအရ လူ၊နတ္၊သူ၊ငါ ဆိုတာရွိတာပါ။


တကယ္ရွိတဲ့ခႏၶာငါးပါးကို ငါလို႔အျမင္မွားေနၾကတာပါ (သကၠယဒိဠိ။ သကၠယ=ခႏၶာငါးပါး။ ဒိဠိ=အယူမွား)။ ေႀကာင္းက်ိဳးသိျမင္ဒိ႒ိစင္။
 

ယၡဳျဖစ္စဥ္မွာ ၾကားတဲ့ကိစၥအလံုးစံုၿပီးဖို႔ စိတ္ကေလး(၁၇)လံုး ျဖစ္ၾက ပ်က္ၾကပါ တယ္။ စိတ္ကေလးတစ္လံုးရဲ့သက္တမ္းက ဥပါဒ္၊ဌီ၊ဘင္ ခဏငယ္သံုးခ်က္ရွိေတာ့စိတ္ (၁ရ) ခု မွာ ခဏငယ္ (၅၁) ခ်က္ရွိပါတယ္။ ခဏငယ္(၅၁) ခ်က္ျပည့္တဲ့ အခ်ိန္မွာ အသံ၊ အရိုက္ခံရတဲ့ ၾကားရုပ္တို႔လဲ ရုပ္သက္ျပည့္လို႔ ပ်က္သြားၾကပါတယ္။


အာရံုတိုင္းဟာ ရုပ္ရဲ့ ဥပါဒ္မွာသာ ထင္နိုင္တဲ့အတြက္ ရုပ္ရဲ့ ဥပါဒ္ခဏနဲ႔ လြန္ဘဝင္ရဲ့ ဥပါဒ္နဲ႔ တစ္ခ်ိန္တည္းျဖစ္ပါတယ္။ ရုပ္ပ်က္ေသာအခ်ိန္ ရုပ္ရဲ့ ဘင္ခဏ ဟာလဲ ဒုတိယသဒၵါရံုရဲ့ဘင္နဲ႔တခ်ိန္တည္းပ်က္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဝီထိတစ္ခုမွာ ရုပ္ေရာ နာမ္ေရာအတူတူျဖစ္ၿပီး အတူတူ ပ်က္ၾက ပါတယ္။


ေသာတဝိညာဏ္ျဖစ္ရန္အေၾကာင္း (၄) ပါး။
၁) ေသာတပသာဒေကာင္းမြန္ရမည္။
၂) သဒၵါရံုဟူသည့္ၾကားနိုင္ေသာအသံရွိရမည္။
၃) အာကာသဓာတ္ဟူသည့္ေလျဖတ္သန္းသြားလာနိုင္ေသာဟင္းလင္းနယ္ရွိရမည္။
၄) မနသိကာယဟူသည့္နွလံုးသြင္းမႈရွိရမည္။ အထက္ပါအေၾကာင္းေလးပါးစံုရင္ေတာ့ ေသာတဝိညာဏ္မျဖစ္နဲ႔လို႔ဘယ္တန္ခိုးရွင္မွတားလို႔မရပါဘူး။ ထိုနည္းအတူဘဲ အေၾကာင္း မစံုရင္ဘယ္တန္ခိုးရွင္မွ(ေသာတဝိညာဏ္)ၾကားေအာင္လုပ္လို႔မရပါဘူး။ ဒါေတြသိရလို႔ သူ႔ အလိုလိုျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ ဒိဠိေတြ။ ရုပ္နာမ္ဟာေသရင္ျပတ္တယ္ဆိုတဲ့ ဥေစၦဒဒိဠိတို႔၊ ျမဲတယ္ ဆိုတဲ့သႆတဒိဠိေတြလဲကင္းသြားပါတယ္။
(ေသာတ၊ကာသ၊သဒၵထင္ၿပီ၊မနသီ၊ေလးလီေသာတဖို႔)

 
စကၡဳဝိညာဏ္ျဖစ္ရန္အေျကာင္း (၄) ပါး။                                                   
၁) မ်က္စိပသာဒေကာင္းမြန္ရမည္။
၂) ရူပါရံုဟူသည့္ျမင္နိုင္ေသာအဆင္းရွိရမည္။
၃) အာေလာကဟူေသာအလင္းရွိရမည္။
၄) မနသိကာယဟူသည့္နွလံုးသြင္းမႈရွိရမည္။
(စကၡာ၊ေလာက၊ရူပထင္ၿပီ၊မနသီ၊ေလးလီစကၡဳဖို႔)

 
ဃနဝိညာဏ္ျဖစ္ရန္အေၾကာင္း (၄) ပါး။                                                    
၁) ဃနပသာဒေကာင္းမြန္ရမည္။                                                      
၂) ဂႏၶာရံုဟူသည့္အနံ႔ရွိရမည္။                                                         
၃) ဝါတဟူသည့္အနံ႔ကိုေဆာင္ေသာေလရွိရမည္။                                              
၄) မနသိကာယဟူသည့္နွလံုးသြင္းမႈရွိရမည္။                                              
(ဃန၊ဝါတ၊ ဂႏၶာထင္ျပီ၊မနသီ၊ေလးလီ၊ဃာနဖို႕)                          

 
ဇိဝွါဝိညာဏ္ျဖစ္ရန္အေၾကာင္း (၄) ပါး။                                                  
၁) ဇိဝွါပသာဒေကာင္းမြန္ရမည္။                                                      
၂) ရသာရံုဟူသည့္အရသာရွိရမည္။                                                        
၃) အာပဟူသည့္လွ်ာရည္ရွိရမည္။                                                        
၄) မနသိကာယဟူသည့္နွလံုးသြင္းမႈရွိရမည္။            
(ဇိဝွါ၊အာပ၊ရသာထင္ၿပီ၊မနသီ၊ေလးလီ၊ဃာနဖို႕)

 
ကာယဝိညာဏ္ျဖစ္ရန္အေၾကာင္း (၄) ပါး။ 
၁) ကာယပသာဒေကာင္းမြန္ရမည္။
၂) ေဖာ႒ဗၺာရံုဟူသည့္အထိအေတြ႔ရွိရမည္။
၃) ထဒၶပထဝီဟူသည့္ခတ္မာေသာပထဝီရွိရမည္။သိမ္ေမြ.ေသာေဖာ႒ဗၺာရံုသည္ကာ ယဝတၲဳ၌မထိခိုက္နိုင္သျဖင့္အေတြ႔အထိသိမႈဟူေသာကာယဝိညာဏ္မျဖစ္နိုင္။
၄) မနသိကာယဟူသည့္နွလံုးသြင္းမႈရွိရမည္။
 (ကာယ၊ ထဒၶ၊ ေဖာ႒ထင္ၿပီ၊မနသီ၊ေလးလီ၊ဃာနဖို႕)


မေနာဝိညာဏ္ျဖစ္ရန္အေၾကာင္း (၄) ပါး။ 
၁) မေနာဒြာရဟုေခၚေသာဘဝင္စိတ္ရွိရမည္။
၂) မၪၥာရံု (ဝါ) ဓမၼာရံုဟူသည့္အာရံုတစ္ခုခုရွိရမည္။
၃) ဟာဒယဝတၲဳဟူသည့္စိတ္မွီရာဝတၳဳရွိရမည္။
၄) မနသိကာယဟူသည့္နွလံုးသြင္းမႈရွိရမည္။                                         
(မေနာ၊ ဟာဒယ၊ဓမၼထင္ၿပီ၊မနသီ၊ေလးလီ၊ဃာနဖို႔)

  သိစိတ္မ်ားျဖစ္ရန္လိုအပ္ခ်က္ (၄) ခ်က္စီရွိသည္။ ထိုလိုအပ္ခ်က္မ်ားတြင္ ပထမ (၃) ခ်က္ သာ သိပၸံပညာတြင္ေဖၚျပထားသည္။ စတုတၳအခ်က္မွာ သိပၸံပညာတြင္မပါေသာ ျမတ္ဘုရား ၏ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ျဖင့္ေဟာေတာ္မူသည့္အဘိဓမၼာတရားေတာ္၏ထူးျခားခ်က္ျဖစ္သည္။

သတိမမူ ဂူမျမင္ -ဆိုသည့္အတိုင္း သတိမထားလွ်င္ (၀ါ) ႏွလံုးမသြင္းလွ်င္ ဂူေတာင္မျမင္ပဲ ျဖစ္တတ္သည္။

 
စိတ္၊ေစတသိတ္တို႔၏ျဖစ္ေၾကာင္း။
၁) ေရွးကံေဟာင္း။
၂) မွီရာဝတၳဳရုပ္။
၃) အာရံု။

ေရွးကံေဟာင္းသည္မ်ိဳးေစ့နွင့္တူသည္။ ဝတၳဳရုပ္သည္ေျမနွင့္တူသည္။ အာရံုသည္ ေရနွင့္ တူသည္။

ကုသိုလ္၊အကုသိုလ္၊စိတ္တို႔သည္မွီရာဝတၳဳရုပ္နွင့္အာရံုအေၾကာင္းနွစ္ပါးအျပင္ ေယာနိေသာမနသိကာယ ဟူေသာသင့္ျမတ္ေသာနွစ္လံုးသြင္းမႈေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။

 

က်မ္းကိုးစာရင္း။
၁။ဗုဒၶအဘိဓမၼာအနွစ္ခ်ဳပ္၊ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္၊ ၁၉၉၃။                                
၂။ေဒၚခင္လွတင္၊ ဓမၼဗ်ဴဟာ၊အဘိဓမၼာပို႔ခ်ခ်က္။

  

 

 

 

Friday, December 28, 2012

သံဃာ့ဂုဏ္ရည္ (၅)




 

၅။ သုဒၶါ ပါစိတ္ သိကၡာပုဒ္ ၉၂ပါး (ကုသိုလ္စိတ္မွ ေလ်ာက်ေစေသာ အျပစ္)
၅၀။ မုသာ၀ါဒ သိကၡာပုဒ္ (လိမ္လည္ေျပာမႈ)
၅၁။ ၾသမသ ၀ါဒ သိကၡာပုဒ္( ဆဲေရးရွဳတ္ခ်မႈ)
၅၂။ ေပသုည သိကၡာပုဒ္ (ေခ်ာပစ္ကုန္းတိုက္မႈ)
၅၃။ ပဒေသာ ဓမၼ သိကၡာပုဒ္ (လူ သာမေဏတို႔ႏွင့္ ပါဠိေတာ္ကုိ သံၿပိဳင္ ဆိုမႈ)
၅၄။ ပဌမ သဟ ေသယ် သိကၡာပုဒ္ (လူ သာမေဏတို႔ ႏွင့္ အတူ အိပ္မႈ)
၅၅။ ဒုတိယ သဟေသယ် သိကၡာပုဒ္ (မာတုကာမႏွင့္အတူ အမုိးအကာတူ ေနရာ၌အိပ္မႈ)
၅၆။ ဓမၼေဒသနာ သိကၡာပုဒ္ (မာတုကာမအား ေယာက်ာ္းအေဖာ္မပါပဲ တရားေဟာမႈ)
၅၇။ ဘူတာေရာစန သိကၡာပုဒ္ (စ်ာန္ မဂ္ဖိုလ္တရားရေၾကာင္း အမွန္ေျပာမႈ)
၅၈။ ဒုဌဳလႅာေရာစန သိကၡာပုဒ္ (ရဟန္းတပါး၏ သံဃာဒိေသသ္အာပတ္ကုိ လူတို႔အားေျပာမႈ)
၅၉။ ပထ၀ီ ခဏန သိကၡာပုဒ္ (
ေျမတူးမႈ အတူးခုိင္းမႈ)

(ဘူတဂါမ၀ါဂ္)
၆၀။ ဘူတဂါမ သိကၡာပုဒ္ (သစ္ပင္ခုတ္မႈ)
၆၁။ အည၀ါဒက သိကၡာပုဒ္ (စကားလွီးလြဲမႈ)
၆၂။ ဥဇၥ်ာပနက သိကၡာပုဒ္ (ကဲ့ရဲ့ရွဴတ္ခ်မႈ)
၆၃။ ပဌမ ေသနာသန သိကၡာပုဒ္ (သံဃိက ေညာင္ေစာင္း(ကုဋင္)ေခါင္းအံုးစသည္ကို လြင္တီးေကာင္၌ခင္းၿပီး မရုတ္သိမ္းမႈ)
၆၄။ ဒုတိယ ေသနာသန သိကၡာပုဒ္ (သံဃိကေက်ာင္းေပၚ၀ယ္ အိပ္ရာေနရာခင္းၿပီး မရုပ္သိမ္းမႈ)
၆၅။ အႏုပခဇၨ သိကၡာပုဒ္ (မေထရ္ႀကီးမ်ား အနားကပ္ၿပီး ေနထိုင္မႈ)
၆၆။ နိကၯန သိကၡာပုဒ္ (သံဃိက ေက်ာင္းမွ ထြက္သြားေအာင္လုပ္မႈ)
၆၇။ ေ၀ဟာသကုဋိ သိကၡာပုဒ္ (အခင္းမရွိသည့္ အေပၚထပ္တြင္ ခုတင္ခင္းေနမႈ)
၆၈။ မဟလႅက ၀ိဟာ၇ သိကၡာပုဒ္ (ေက်ာင္းကုိ အထပ္ထပ္ အမိုးခိုင္းမႈ)
၆၉။ သပၸါဏက သိကၡာပုဒ္ (
ပုိးရွိေသာ ေရကုိသြန္မႈ)

(ဘိကၡဳေနာ၀ါဒ၀ဂ္)
၇၀။ ၾသ၀ါဒ သိကၡာပုဒ္ (ဘိကၡဳနီ တို႔အား ၾသ၀ါဒ ေပးမႈ)
၇၁။ အတၳဂၤတ သိကၡာပုဒ္ (ဘိကၡဳနီ တို႔အားေန၀င္ေအာင္ ၾသ၀ါဒ ေပးမႈ)
၇၂။ ဘိကၡဳႏုပႆယ သိကၡာပုဒ္ (ဘိကၡဳနီေက်ာင္းသုိ႔သြားၿပီး ၾသ၀ါဒေပးမႈ)
၇၃။ အာမိသ သိကၡာပုဒ္ (ေထရ္ႀကီးတို႔အား စြပ္စြဲမႈ)
၇၄။ စီ၀ရဒါန သိကၡာပုဒ္ (ဘိကၡဳနီအား သကၤန္းေပးမႈ)
၇၅။ စီ၀ရ သိဗၺန သိကၡာပုဒ္ (ေဆြမ်ိဳးမေတာ္ေသာ ဘိကၡဳနီအား သကၤန္းခ်ဴပ္ေပးမႈ)
၇၆။ သံ၀ိဓာန သိကၡာပုဒ္ (ဘိကၡဳနီ တို႔ႏွင့္ တိုင္ပင္ၿပီး ခရီးသြားမႈ)
၇၇။ နာ၀ါဘိရုဟန သိကၡာပုဒ္ (ဘိကၡဳနီ တို႔ႏွင့္ တုိင္ပင္ၿပီး ေလွစီးမႈ)
၇၈။ ဘိကၡဳနိပရိပါစိတ သိကၡာပုဒ္ (ဘိကၡဳနီ စီမံေပးေသာ ဆြမ္းကုိ စားမႈ)


(ေဘာဇန၀ဂ္)
၈၀။ အာ၀ါသထပိ႑ သိကၡာပုဒ္ (တည္းခိုရာ ဇရပ္၌ ဧည့္၀တ္ဆြမ္းကုိ အျမဲစားမႈ)
၈၁။ ဂဏေဘာဇန သိကၡာပုဒ္ (ဂဏေဘာဇဥ္ကုိ စားမႈ)
၈၂။ ပရမၸရေဘာဇန သိကၡာပုဒ္ (ပထမပင့္ဆြမ္းကုိ မစားပဲ ဒုတိယ ပင့္ဆြမ္းကုိ စားမႈ)
၈၃။ ကာဏာမာတာ သိကၡာပုဒ္ (လက္ေဆာင္ေပးဖို႔ မုန္႔မ်ားကုိ အကုန္ အလွဴခံမႈ)
၈၄။ ပထမ ပ၀ါရဏာ သိကၡာပုဒ္ ( ေတာ္ၿပီဟု ပစ္ပယ္ၿပီးမွ ထပ္မံစားမႈ)
၈၅။ ဒုတိယ ပ၀ါရဏာ သိကၡာပုဒ္ (ပ၀ါရိတ္ သင့္ထားေသာ ရဟန္းအား ေနာက္ထပ္စားရန္ တိုက္တြန္းမႈ)
၈၆။ ၀ိကာလ ေဘာဇန သိကၡာပုဒ္ (ေန႔လြဲညစာ စားေသာက္မႈ)
၈၇။ သႏၷိဓိ သိကၡာပုဒ္ (စားစရာ သိုမွီ သိမ္းစည္းထားၿပီး စားမႈ)
၈၈။ ပဏီတ ေဘာဇန သိကၡာပုဒ္ (မြန္ျမတ္ေသာ အစာကုိ ေတာင္းစားမႈ)
၈၉။ ဒႏၱေပါဏ သိကၡာပုဒ္ (အကပ္မခံပဲ စားမႈ)


(အေစလက၀ဂ္)
၉၀။ အေစလက သိကၡာပုဒ္ ( အ၀တ္မ၀တ္ေသာ တိတၱိတို႔အား အစားအစာေပးမႈ)
၉၁။ ဥေယ်ာဇန သိကၡာပုဒ္ (ဆြမ္းခံေခၚသြားၿပီးေနာက္ ျပန္လႊတ္မႈ)
၉၂။ သေဘာဇန သိကၡာပုဒ္ (လင္မယားအိပ္ယာေပၚ၌ ထိုင္ေနမႈ)
၉၃။ ရေဟာပဋိ စၦႏၷ (ဖံုးကြယ္ရာ၌ မာတုဂါမ ႏွင့္ေနမႈ)
၉၄။ ရေဟာနိသဇၹ သိကၡာပုဒ္ (ဆိတ္ကြယ္ရာ၌ မာတုကာမႏွင့္ ႏွစ္ေယာက္ခ်င္းအတူေနမႈ)
၉၅။ စာရိတၱ သိကၡာပုဒ္ (ဆြမ္းမစားမီ အိမ္လည္မႈ)
၉၆။ မဟာနာမ သိကၡာပုဒ္ (ႏွိပ္ႏွိပ္စက္စက္ေတာင္းမႈ)
၉၇။ ဥယ်ဳတၱေသနာ သိကၡာပုဒ္ (စစ္တိုက္ထြက္သည္ကုိ ၾကည့္ရွုမႈ)
၉၈။ ေသနာ၀ါသ သိကၡာပုဒ္ (စစ္တပ္အတြင္း ညအိပ္မႈ)
၉၉။ ဥေယ်ာဓိက သိကၡာပုဒ္ (စစ္တုိက္ေနသည္ကုိ ၾကည့္မႈ)

(သုရာပါန၀ဂ္)
၁၀၀။ သုရာပါန သိကၡာပုဒ္ (ေသရည္ေသရက္ ေသာက္မႈ)
၁၀၁။ အဂၤုလိပေတာဒက သိကၡာပုဒ္ (ကလိထုိကစားမႈ)
၁၀၂။ ဟသဓမၼ သိကၡာပုဒ္ (အစီရ၀တီ ျမစ္ထဲ၌ ေရကစားမႈ)
၁၀၃။ အနာဒရိယ သိကၡာပုဒ္ (ရဟန္းတို႔အား မေလးမစားေျပာမႈ)
၁၀၄။ ဘိ ံသာပန သိကၡာပုဒ္ (ေျခာက္လွန္႔မႈ)
၁၀၅။ ေဇာတိ သိကၡာပုဒ္ (မီးလႈံမႈ)
၁၀၆။ နဟာန သိကၡာပုဒ္ (အလိုက္မသိပဲ အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာေရခ်ဴိးမႈ)
၁၀၇။ ဒုဗၺဏၰကရဏ သိကၡာပုဒ္ (သကၤန္း မမွတ္မိမႈ)
၁၀၈။ ၀ိကပၸန သိကၡာပုဒ္ (ပစၥဳဒၶိဳရ္ သကၤန္းကုိ ၀တ္မႈ)
၁၀၉။ စီ၀ရအပနိဓါန သိကၡာပုဒ္ (သပိတ္ သကၤန္း စသည္ကုိ ၀ွက္ထားမႈ)


(သပၸါဏက၀ဂ္)
၁၁၀။ သဥိၥစၥ သိကၡာပုဒ္ (က်ီးကန္သတ္မႈ)
၁၁၁။ သပၸါဏက သိကၡာပုဒ္ (ေရကုိ ပုိးေကာင္ရွိမွန္းသိလ်က္ေသာက္သံုးမႈ)
၁၁၂။ ဥေကၠာဋန သိကၡာပုဒ္( အဓိကရုဏ္ျဖစ္ေအာင္ လႈံ႕ေဆာ္မႈ)
၁၁၃။ ဒု႒ဳလႅ သိကၡာပုဒ္ (ရုန္ရင္းေသာအာပတ္ကုိ ဖံုးကြယ္ထားမႈ)
၁၁၄။ ဥဳန၀ီသတိ၀ႆ သိကၡာပုဒ္ (အသက္ႏွစ္ဆယ္မျပည့္သူကုိ ရဟန္းျပဳေပးမႈ)
၁၁၅။ ေထယ်သတၳ သိကၡာပုဒ္ (ခိုးသူကုန္သည္ႏွင့္အတူသြားမႈ)
၁၁၆။ သံ၀ိဓာန သိကၡာပုဒ္ (
မာတုကာမႏွင့္အတူ ခရီးသြားမႈ)
၁၁၇။ အရိ႒ သိကၡာပုဒ္ (မွားယြင္းေသာအယူကုိ ယူမႈ)
၁၁၈။ ဥကၡိတၱ သံေဘာဂ သိကၡာပုဒ္ (ထုတ္ခံရေသာ ရဟန္းႏွင့္ ေပါင္းမႈ)
၁၁၉။ ကဏၬက သိကၡာပုဒ္ (မိစၦာ၀ါဒီသာမေဏႏွင့္ ဆက္ဆံမႈ)

(သဟဓမၼိက၀ဂ္)
၁၂၀။ သဟဓမၼိက သိကၡာပုဒ္ (သိကၡာပုဒ္ကုိ သြယ္၀ိုက္ျငင္းဆန္မႈ)
၁၂၁။ ၀ိေလခန သိကၡာပုဒ္ (
သိကၡာပုဒ္ကုိ ကဲ့ရဲ့မႈ)
၁၂၂။ ေမာဟန သိကၡာပုဒ္ (
သိကၡာပုဒ္ကုိ မသိဟန္ေဆာင္မႈ)
၁၂၃။ ပဟာရ သိကၡာပုဒ္ (ရဟန္းကုိ ရုိက္ႏွက္မႈ)
၁၂၄။ တလသတၱိက သိကၡာပုဒ္ (
ရဟန္းကို ရုိက္ႏွက္မည့္ဟန္ ခ်ိန္ရြယ္မႈ)
၁၂၅။ အမူလက သိကၡာပုဒ္ (သံဃာဒိေသသ္အာပတ္ျဖင့္ စြပ္စြဲမႈ)
၁၂၆။ သဥိၥစၥ သိကၡာပုဒ္ (
ရဟန္းအား သံသယျဖစ္ေစမႈ)
၁၂၇။ ဥပႆုတိ သိကၡာပုဒ္ (
ရန္ျဖစ္ေသာ ရဟန္းမ်ား စကားေျပာေနသည္ကုိ ေခ်ာင္းနားေထာင္မႈ)
၁၂၈။ ကမၼပတိဗာဟန သိကၡာပုဒ္ (ဆႏၵေပးၿပီးမွ ကံကုိ တားျမစ္မႈ)
၁၂၉။ ဆႏၵံအဒတြာ ဂမန သိကၡာပုဒ္ (ဆႏၵမေပးပဲ ဖယ္ခြာသြားမႈ)
၁၃၀။ ဒုဗၺလ သိကၡာပုဒ္ (သံဃာႏွင့္ သေဘာတူ သကၤန္းေပးၿပီးမွ ရံႈ ႔ခ်ကဲ့ရဲ့မႈ)
၁၃၁။ ပရိဏာမန သိကၡာပုဒ္ (သံဃိကလာဘ္ကုိ အျခားပုဂၢဳိလ္သို႔ ညြတ္ေစမႈ)

ရတန၀ဂၤ ရာဇ၀ဂ္
၁၃၂။ အေႏၱပုရ သိကၡာပုဒ္ (ႀကိဳတင္အသိမေပးပဲ နန္းတြင္းခန္းေဆာင္သို႔ ၀င္မႈ)
၁၃၃။ ရတန သိကၡာပုဒ္ (
ေငြထုတ္ကုိ သိမ္းထားမႈ)
၁၃၄။ ၀ိကာလဂါမပေ၀သန သိကၡာပုဒ္ (ေနလြဲခ်ိန္တြင္ ရြာတြင္း၀င္မႈ)
၁၃၅။ သူစိဃရ သိကၡာပုဒ္ (အလိုက္မသိပဲ အပ္ဗူးအမ်ားကုိေတာင္းမႈ)
၁၃၆။ မဥၥပီ႒ သိကၡာပုဒ္ (ျမင့္ေသာကုတင္ေပၚတြင္ အိပ္မႈ)
၁၃၇။ တူေလာနဒၶ သိကၡာပုဒ္ (၀ါဂြမ္းေမြ႔ယာသံုးစြဲမႈ)
၁၃၈။ နိသီဒန သိကၡာပုဒ္ (အလြန္ႀကီးေသာ နိသီဒုိင္အခင္းကုိေဆာင္မႈ)
၁၃၉။ က႑ဳပဋိ စၦာဒိ သိကၡာပုဒ္ (အနာလြမ္းသကၤန္းကုိ ပမာဏလြန္ေအာင္ျပဳမႈ)
၁၄၀။ ၀ႆိကသာဋိကာ သိကၡာပုဒ္ (အတိုင္းအရွည္လြန္ေသာမိုးရည္ခံသကၤန္းကုိ ျပဳလုပ္မႈ)
၁၄၁။ နႏၵေတၳရ သိကၡာပုဒ္ (ဘုရားသကၤန္းေတာ္ေလာက္ႀကီးေသာ သကၤန္းကုိ ၀တ္ဆင္မႈ)


၆။ ပါဋိေဒသနီ သိကၡာပုဒ္ ၄ ပါး (သီးျခား ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားရေသာအျပစ္)
၁၄၂။ ပ႒မ ပါဋိေဒသနီယ သိကၡာပုဒ္ ( ဘိကၡဳနီထံမွ ဆြမ္းကုိခံယူမႈ)
၁၄၃။ ဒုတိယ ပါဋိေဒသနီယ သိကၡာပုဒ္ (ဆြမ္းစားစဥ္ ဘိကၡဳနီ စီမံသည္ကုိ မတားျမစ္မႈ)
၁၄၄။ တတိယ ပါဋိေဒသနီယ သိကၡာပုဒ္ (ခဲဖြယ္ေဘာဇဥ္ကုိ အတိုင္းအရွည္မသိ ခံယူမႈ)
၁၄၅။ စတုတၳ ပါဋိေဒသနီယ သိကၡာပုဒ္ (ႀကိဳတင္အသိမေပးသည့္ ဆြမ္းကုိစားမႈ)

 

က်မ္းကိုး။
၁။မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္၏ ဘုရားဥပေဒ ေတာ္ႀကီး။
၂။ ၂၂၇ သြယ္ေသာ၀ိနည္း။ http://buddhismworld.ning.com/profiles/blogs/6371237:BlogPost:167790
၃။သိထားမွေကာင္း ၀ိနည္းအေၾကာင္း http://www.lapyae000.com/2011/09/blog-post_25.html#more

ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။

Monday, December 24, 2012

သဲ ႏွင့္ ေက်ာက္။



သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္ သဲကႏၱာရမွာခရီးသြားၾကတယ္။
 
 
 
လမ္းခရီးမွာစကားမ်ားၾကၿပီး၊တစ္ေယာက္က က်န္သူငယ္ခ်င္းကိုပါးရိုက္လိုက္တယ္။
 
 
 ပါးရိုတ္ခံရတဲ့သူငယ္ခ်င္းကအလြန္၀မ္းနည္းသြားေပမဲ့ဘာစကားမွမေျပာဘဲ   သဲထဲမွာ                                                                          ဒီေန႔ငါ့ရဲ့အခ်စ္ဆံုးသူငယ္ခ်င္းက ငါ့ပါးကိုရိုက္တယ္လို႔ေရးတယ္။
 
 
 
ခရီးဆက္ထြက္ရာက အိုေအစစ္ေလးဆီကိုေ၇ာက္လာၾကတယ္။ အဲ့ဒီမွာေရခ်ိဳးဖို႔ဆံုးျဖတ္ၿပီးေရဆင္းခ်ိဳးၾကတယ္။ ပါးခ်ခံရတဲ့သူငယ္ခ်င္းဟာ ရႊံ႕ႏြံမွာနစ္ၿပီးေရနစ္စျပဳခ်ိန္မွာသူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူ၀င္ကယ္လို႔အသက္ခ်မ္းသာရာရသြားတယ္။
 
 
အသက္ေဘးမွလြတ္ေျမာက္သြားတဲ့သူလည္း ေက်ာက္ခဲတစ္ခုေပၚမွာ ဒီေန႔ငါ့ရဲ့အခ်စ္ဆံုးသူငယ္ခ်င္းကငါ့အသက္ကိုကယ္ခဲ့တယ္လို႔ေရးတယ္။
 
 
 
ဒါကိုျမင္ေတာ့ အသက္ကယ္တဲ့သူငယ္ခ်င္းကေမးတယ္။ ငါမင္းကိုပါးရိုက္တံုးက မင္းသဲေပၚမွာေရးတယ္။ အခုမင္းရဲ့အသက္ကိုကယ္ေတာ့ေက်ာက္ေပၚမွာေရးတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ။
 
 
သူငယ္ခ်င္းကျပန္ေျဖတယ္။ တစ္ပါးသူကနာက်င္ေအာင္လုပ္ရင္ သဲေပၚမွာေ၇းရမယ္။ ေလနဲ႔တူတဲ့ ခြင့္လႊတ္ျခင္းက သဲေပၚကစာေတြကိုေျခဖ်က္နိုင္တယ္။ တစ္ပါးသူက အက်ိဳးျပဳခဲ့ရင္ ေက်ာက္ေပၚမွာေရးရမယ္။ ဘယ္ေလကမွ ေက်ာက္ေပၚကစာေတြကိုမဖ်က္နိုင္ဘူး။
 
 
 
မိမိရဲ့ နားက်ည္းမႈေတြကို သဲေပၚမွာေရးနိုင္ေအာင္နဲ႔ ေက်းဇူးရွင္ေတြရဲ့ ေက်းဇဴးတရားေတြကို ေက်ာက္သားေပၚမွာေရးနိုင္ေအာင္က်ိဳးစားၾကပါ။
 

 သူေတာ္ေကာင္းေတြ႔ဖို႔ တစ္မိနစ္ရွာရမယ္။ သူတို႔ရဲ့တန္ဖိုးသိဖို႔ တစ္နစ္ရီလိုအပ္မယ္။ သူတို႔ကိုေမတၱာထားဖို႔ တစ္ရက္လိုအပ္မယ္။ ဒါေပမဲ့သူတို႔ကိုေမ့ဖို႔ေတာ့ တစ္ဘ၀လံုးလိုအပ္မယ္။
 
 
တန္ဖိုးရွိရွိေနတတ္ေအာင္အခ်ိန္ယူပါ။ ကိုယ့္ ပိုင္ဆိုင္မႈေတြ အေပၚမွာတန္ဖိုးမထားပါနဲ႔။ ကိုယ္ရရွိတဲ့ သူေတြ ကိုတန္ဖိုးထားပါ။
 

Friday, December 21, 2012

သံဃာ့ဂုဏ္ရည္ (၄)


 

 

ရဟန္း အခ်င္းခ်င္း ေဒသနာၾကား (အာပတ္ေျဖ ) အျပစ္၀န္ခံၿပီး ေနာင္ကုိ မလုပ္ပါ ဟု ေျပာဆို ၀န္ခံလွ်င္
ေျပေပ်ာက္ႏုိင္ေသာ အျပစ္မ်ား။

၃။ အနိယတ သိကၡာပုဒ္ ၂ ပါး။
၁၈။ ပဌမအနိယတ သိကၡာပုဒ္(လူအမ်ား၏ မ်က္စိကြယ္ရာတြင္ မာတုကာမႏွင့္အတူ အကြယ္အကာရွိေသာ ေနရာ၌ တစ္ေယာက္ခ်င္း ေနထိုင္မႈ)

၁၉။ ဒုတိယအနိယတ သိကၡာပုဒ္ (လူအမ်ား၏ နားကြယ္ရာတြင္ မာတုကာမႏွင့္အတူ အကြယ္အကာရွိေသာ ေနရာ၌ တစ္ေယာက္ခ်င္း ေနထိုင္မႈ)

၄။ နိႆဂၢိပါစိတ္ သိကၡာပုဒ္ အပါး ၃၀(စြန္႔ျပစ္ရမည္)
(စီ၀ရ၀ဂ္)
၂၀။ ပဌမ ကထိန သိကၡာပုဒ္ (သကၤန္း အပုိ ေဆာင္မႈ)
၂၁။ ဒုတိယ ကထိန သိကၡာပုဒ္ (သကၤန္းႀကီးကုိ မယူပဲ ခရီးထြက္မႈ)
၂၂။ တတိယ ကထိန သိကၡာပုဒ္ (အကာလ၌ ရေသာ သကၤန္းကုိ တစ္လထက္ပုိၿပီး မခ်ဴပ္ဆိုးဘဲ ထားမႈ)
၂၃။ ပုရာဏ စီ၀ရ သိကၡာပုဒ္ (ေဆြမ်ဴိးမေတာ္ေသာ ဘိကၡဳနီအား သကၤန္းဖြပ္ေလွ်ာ္ခို္င္းမႈ)
၂၄။ စီ၀ရပဋိဂၢဟဏ သိကၡာပုဒ္ (ေဆြမ်ဴိးမေတာ္ေသာ ဘိကၡဳနီထံ သကၤန္းအလွဴခံမႈ)
၂၅။ အညာတက ၀ိညတၱိ ကထိန သိကၡာပုဒ္ (ေဆြးမ်ဴိးမေတာ္သူထံ သကၤန္းေတာင္းမႈ)
၂၆။ တတုတၱရိ သိကၡာပုဒ္ (သကၤန္းႏွစ္ထည္ ထက္ပုိၿပီး အလွဴခံမႈ)
၂၇။ ဥပကၡဋ သိကၡာပုဒ္ (သကၤန္းေကာင္းေအာင္ တန္ဖိုးပုိေအာင္ အလြန္ အထူး စီမံမႈ)
၂၈။ ဒုတိယ ဥပကၡဋ သိကၡာပုဒ္ (သကၤန္းေကာင္းေအာင္ အလြန္ အထူး စီမံမႈ)
၂၉။ ရာဇ သိကၡာပုဒ္ (ေ၀ယ်ာ၀စၥျပဳသူအား ၀တၳဳေငြ အတင္းေတာင္းမႈ)


(ေကာသိယ၀ဂ္)
၃၀။ ေကာသိယ သိကၡာပုဒ္ (ပုိးခ်ည္ေရာေႏွာ အခင္း ျပဳလုပ္ေစမႈ)
၃၁။ သုဒၶၵကာဠက သိကၡာပုဒ္ (အနက္ေရာင္ သိုးေမြးအခင္း ျပဳလုပ္မႈ)
၃၂။ ေဒြဘာဂ သိကၡာပုဒ္ (အနက္ေရာင္ သိုးေမြးကုိ သံုးပံု ႏွစ္ပံုထက္ ပုိျပီး ပါ၀င္ေစမႈ)
၃၃။ ဆဗၺႆ သိကၡာပုဒ္ (ေျခာက္ႏွစ္အတြင္း အခင္းသစ္ ျပဳလုပ္မႈ)
၃၄။ နိသီဒနသႏၳတ သိကၡာပုဒ္ (အခင္းေဟာင္းကုိ စြန္႔ျပစ္မႈ)
၃၅။ ဧဠကေလာမ သိကၡာပုဒ္ (သိုးေမႊးထုပ္ သယ္ေဆာင္မႈ)
၃၆။ ဧဠကေလာမေဓာ၀ါပန သိကၡာပုဒ္ (ဘိကၡဳနီအား သိုးေမႊးဖြပ္ေလွ်ာ္ခိုင္းမႈ)
၃၇။ ရူပိယ သိကၡာပုဒ္ (ေရႊ ေငြ အလွဴခံယူမႈ)
၃၈။ ရူပိယေ၀ါဟာရ သိကၡာပုဒ္ (ေရႊ ေငြ ျဖင့္ လဲလွယ္မႈ)
၃၉။ ကယ၀ိကၠယ သိကၡာပုဒ္ (အေရာင္း အ၀ယ္ျပဳမႈ)


(ပတၱ၀ဂ္)
၄၀။ ပတၱ သိကၡာပုဒ္ (ကုိယ္ပုိင္ သပိတ္မ်ားစြာ သိမ္းစည္းထားမႈ)
၄၁။ ဦနပဥၥဗ ႏၶ န သိကၡာပုဒ္ (သပိတ္မ်ားစြာ ေတာင္းခံမႈ)
၄၂။ ေဘသဇၹ သိကၡာပုဒ္ (ေဆးပစၥည္း သိုမွီးသိမ္းစည္းမႈ)
၄၃။ ၀ႆိကသာဋိက သိကၡာပုဒ္ (မိုးတြင္းမေရာက္မီ မိုးေရ ခံသကၤန္းရွာမွီးမႈ)
၄၄။ စီ၀ရအစၦိႏၵန သိကၡာပုဒ္ (ေပးၿပီး သကၤန္းျပန္ၿပီး လုယူမႈ)
၄၅။ သုတၱ၀ိညတၱိ သိကၡာပုဒ္ ( ခ်ည္တို႔ကို မ်ားစြာ ေတာင္းမႈ)
၄၆။ မဟာေပသကာရ သိကၡာပုဒ္ (အလွဴရွင္ ရည္မွန္းထားသည္ထက္ ပုိၿပီး သကၤန္းရက္ေစမႈ)
၄၇။ အေစၥက စီ၀ရ သိကၡာပုဒ္ (အေစၥက သကၤန္းကုိ ၾကာရွည္စြာ ထားမႈ)
၄၈။ သာသကၤ သိကၡာပုဒ္ (ေျခာက္ညဥ္႔ထက္ပုိၿပီး သကၤန္းႏွင့္ ကင္းေနမႈ)
၄၉။ ပရိဏတ သိကၡာပုဒ္ (သံဃာသို႔ညြတ္ၿပီး လာဘ္ကုိ မိမိသို႔ ညြတ္ေစမႈ)





က်မ္းကိုး။
၁။မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္၏ ဘုရားဥပေဒ ေတာ္ႀကီး။
၂။ ၂၂၇ သြယ္ေသာ၀ိနည္း။ http://buddhismworld.ning.com/profiles/blogs/6371237:BlogPost:167790
၃။သိထားမွေကာင္း ၀ိနည္းအေၾကာင္း http://www.lapyae000.com/2011/09/blog-post_25.html#more

ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။

Monday, December 17, 2012

ရသာတဏွာႏွင့္အဆီပိတ္အသဲ (Foie gras or fat liver)

အဆီပိတ္အသဲမ်ား
 
 ဘဲ (၀ါ) ဘဲငန္းမ်ားကို ပိုက္မ်ားျဖင့္အစာမ်ားထဲ့ေပးေနပံု


အဆီပိတ္အသဲဟင္းလွ်ာ
 
 
 
                                       အဆီပိတ္အသဲျပဳလုပ္ျခင္းကိုကန္႔ကြက္ေနပံု



ဘဲ (၀ါ) ဘဲငန္းမ်ားကို အတင္းပိုက္မ်ားျဖင့္အစာမ်ားထဲ့ေပးျခင္းျဖင့္ ဘဲ (၀ါ) ဘဲငန္း ၏ အသဲမ်ား အဆီမ်ားျဖင့္ျပည့္ကာ ႀကီးထြာလာပါသည္။ ထိုအသဲကိုမွ အမ်ိဳးမ်ိဳးခ်က္ျပဳတ္ျခင္းျဖင့္ အရသာရွိေသာ ဟင္းတစ္ခြက္ျဖစ္လာသည္ဟုဆိုပါသည္။

ယခုလို Christmas ႏွင့္ ႏွစ္သစ္ကူးတြင္ ျပင္သစ္နိုင္ငံတြင္ အထူး အဖိုးတန္ အစာအျဖစ္စားသံုးၾကပါသည္။

အဆီပိတ္အသဲ ျပဳလုပ္စားသံုးျခင္း ဟာ 2500 BC, ကထဲက အီဂ်စ္လူမ်ိဳးမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ နည္းျဖစ္ပါတယ္။ ယခုအခါ ျပင္သစ္နိုင္ငံအျပင္ အေမရိကား၊ အျခားဥေရာပနိုင္ငံမ်ားနဲ႔ တရုတ္နိုင္ငံ မ်ားမွာလည္းစားသံုးၾကပါတယ္။

တိရစၦာန္မ်ားအားညွင္းပန္းရာေရာက္သျဖင့္ တိရစၦာန္မ်ားအားကာကြယ္ေသာအဖြဲ႔မွ အဆီပိတ္အသဲျပဳလုပ္ ေရာင္းခ်ျခင္း ကိုကန္႔ကြက္ဆႏၵျပၾကပါတယ္။

ရသာတဏွာအတြက္ႏွင့္ ၾကံၾကံဖန္ဖန္ ရက္စက္ၾကေသာ လူမ်ား၏  ရက္စက္မႈ႔ကို လည္းဆင္း ခံၾကရေသာ တိရစၦာန္ ဘ၀ေရာက္ရမည့္ေဘးကိုေတြးေၾကာက္မိပါေတာ့တယ္။

ကံေကာင္းေထာက္မ၍ လူျဖစ္လာေသာ္လည္း တရားသေဘာမသိပဲ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈလုပ္ရမဲ့ အစား၊ အကုသိုလ္ေတြျပဳလုပ္ၿပီး ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာ ဒုကၡ ေရာက္ရမဲ့ အယူမွားတဲ့ လူ႔ဘ၀ရမွာကို ပိုစိုးမိ ပါ ေတာ့တယ္။