၁။ ေမထုန ဓမၼ ပါရာ ဇိက (ေမထုန္
မီွ၀ဲမႈ) ။ (ရဟန္း ႏွင့္ အထီး အမ သတၱ၀ါ မွီ၀ဲမႈ)
(၁) မူလပညတ္။ ရွင္သုဒိန္။ မယားေဟာင္း၌ေမထုန္မွီဝဲမႈ။(၂) ပဌမအႏုပညတ္။ ေတာေက်ာင္းဘုန္းႀကီး။ ေမ်ာက္မ၌ေမထုန္မွီဝဲမႈ။
(၃) ဒုတိယအႏုပညတ္။ ေဝသာလီရဟန္းမ်ားသိကၡာမခ်ပဲေမထုန္မွီဝဲမႈ။
အဂၤါ (၂) ပါးရွိသည္။
၁။ မွီဝဲလိုစိတ္ရွိျခင္း။၂။ တစ္ျခားေသာသူ(လူမိန္းမ၊လူေယာက်ာ္း၊တိရစၦာန္၊အထီး၊အမ၊အားလံုးပါဝင္သည့္အျပင္ မိမိအဂၤါကို မိမိ၏ပါးစပ္ျဖင့္ (ဝါ) မိမိစအိုသို႔ သြင္းျခင္းမ်ားပါ အႀကံဳးဝင္သည္။ မွီဝဲသြားလာရာ၌ ပႆာဝမဂ္ = က်င္ငယ္သြားရာလမ္းေပါက္၊ ဝစၥမဂၢ = က်င္ႀကီးသြားရာလမ္းေပါက္၊ မုခမဂၢ = ခံတြင္းေပါက္တို႔၌ သြားလာက်ဴးလြန္လွ်င္ ႏွမ္းတစ္ေစ့မွ် သြင္းမိလွ်င္ပင္ ပါရာဇိက အျပစ္က်သည္။ လူေသေကာင္တြင္မွီဝဲလွ်င္ အဂၤါသည္ တစ္ဝက္ႏွင့္ ၎၏အထက္ေခြးစား၍ စသည္ ပ်က္စီး ေနလွ်င္ ထုလႅစၥဥ္းအာပတ္သင့္သည္။ အရိုး(ဝါ) လံုးဝပ်က္စီးေနလွ်င္ ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္သည္။
မွီဝဲလိုဘိ၊စိတ္ကူးရွိ၍၊သူ၏မဂ္တြင္းကိုယ့္မဂၤသြင္းဟုေၾကာင္းရင္းႏွစ္လီအဂၤါညီ၊
သင့္ၿပီ၊ပဌမပါရာဇိက။
၀ိနည္းက်င့္ဝတ္၊တစ္ပါးတတ္က၊လူနတ္ဦးခိုက္ပူေဇာ္ထိုက္၏။
ဝိနည္းက်င့္ဝတ္၊တစ္ပါးခြ်တ္က၊လူနတ္မႀကိဳက္ကဲ့ရဲ့ထိုက္၏။(၁) မူလပညတ္။ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္၌အိုးထိန္းသည္၏သား အသွ်င္ဓနိယဗိမၺိသာရမင္းႀကီး၏ သစ္တို႔ကို မေပးလွဴဘဲ လွည့္ျဖားၿပီးယူမႈ။
(၂) အႏုပညတ္တစ္ပါး။ ဆဗၺဂိၢရဟန္းမ်ားခဝါထုပ္ခိုးမႈ။
အဂၤါမ်ား။
၁။ လူစင္စစ္၏ဥစၥာျဖစ္ျခင္း။ ၂။ သူတစ္ပါးဥစၥာျဖစ္မွန္းသိျခင္း။
၃။ ခိုးလိုစိတ္ရွိျခင္း။
၄။ဂရုပရိကၡရာျဖစ္ျခင္း(ဂရု=ႀကီးေလးေသာ+ရိကၡရာ=ပစၥည္း။ တစ္မတ္တန္ဥစၥာႏွင့္၎၏အထက္)။
၅။ ခိုးယူျခင္း။
လူဇတ္ရွိျငား၊သူတစ္ပါး၏၊ပိုင္ထားဥစၥာ၊သူ႔ဥစၥာဟု၊သိမွတ္မႈႏွင့္၊ဂရုပရိတ္၊ေထယ်
စိတ္သြင္း၊ ခိုးယူျခင္းဟု ေၾကာင္းရင္းငါးလီ၊အဂၤါညီ၊က်ၿပီ၊ပါရာဇိတ္။
သူတစ္ပါးဥစၥာကို တစ္မတ္ ထိုက္ေသာတန္ဖိုးယူျခင္း။
ေခတ္ေပါက္ေဈးတစ္မတ္တန္ နီလကဟာပဏေရႊ (ေရႊငါးပဲ+ ေငြငါးပဲ + ေၾကးနီဆယ္ပဲ = တစ္က်ပ္။ ၎၏ေလးပံုတစ္ပံုသည္တစ္မတ္)။
တပဲတန္အထက္တစ္မတ္တန္ေအာက္ခိုးလွ်င္
ထုလႅစၥည္းအာပတ္။တပဲႏွင့္တပဲတန္ေအာက္ခိုးလွ်င္ ဒုကၠဋ္အာပတ္။
၀ိနည္းေလးစားေသာဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား အဖိုးတန္ေသာ
တစ္ပါးသူတို႔၏ ပစၥည္းမ်ားကိုကိုင္တြယ္ ေလ့ မရွိပါ။ ကိုင္တြယ္စဥ္
လိုခ်င္ေသာစိတ္ျဖစ္ပါက ခိုးရာေရာက္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
(၁) မူလပညတ္။ မုဆိုးဘဝမွလာေသာေဝသာလီျပည္၌ (၅၀ဝ) ေသာရဟန္းတို႔ အသုဘကမၼ႒ာန္း က်င့္ၿပီး မိမိကိုယ္ သတ္မႈ၊အခ်င္းခ်င္းသတ္ျဖတ္မႈ။ မိဂလက႑ိက ရဟန္းေယာင္(ရဟန္းအသြင္ရွိေသာ္လည္း ရေသ့ကဲ့သို႔က်င့္သူ အားသတ္ ခိုင္းမႈ။
(၂) အႏုပညတ္။ ဆဗၺဂၢိရဟန္းမ်ားလူနာ၏မယားေခ်ာ္ရမည္ထင္၍ေသျခင္း၌အက်ိဳးရွိပံု ေဟာမႈ။
အဂၤါမ်ား။
၁။ လူစစ္ျဖစ္ျခင္း။ ၂။ သတၲဝါဟုသိျခင္း။
၃။ သတ္လို၊ေသေစလိုေသာစိတ္ရွိျခင္း။
၄။ လံု႔လစိုက္ျခင္း။
၅။ ေသျခင္း။
လူဇတ္လည္းရွိ၊သတြာဟုသိ၍၊သတ္မည့္လိုလား၊စိတ္စက္ထားျဖင့္၊အားပါးစိုက္လွ်င္း၊
စုေတျခင္းဟုေၾကာင္းရင္းငါးလီအဂၤါညီ၊က်ၿပီပါရာဇိတ္။
၁။ သတြာဟုသိလ်က္ လူကိုတမင္အားထုတ္၍သတ္ျခင္း၊သတ္ခိုင္းျခင္း။
လူမဟုတ္ဘဲ လူေယာင္ေဆာင္ေသာၿပိတၲာ၊ ဘီးလူး၊ နတ္ဘီးလူးစသည္သတ္လွ်င္ ထုလႅစၥဥ္းအာပတ္၊ တိရ
စၦာန္သတ္လွ်င္ ပါစိတ္အာပတ္။ လူျဖစ္လွ်င္ကား ပဋိသေႏၶအခ်ိန္တြင္ပင္ကိုယ္ဝန္က်ေဆးေပးျခင္း၊
ဗိုလ္ကိုအႏွိပ္ခံေစျခင္းျပဳလုပ္လွ်င္ပါရာဇိကက်၏။ သတြာမွန္သိမွ လည္းပါရာဇိကက်သည္။ ေမွာင္ထဲမွာသစ္ပင္ထင္လွ်က္သတ္မိလွ်င္ပါရာဇိကမက်။
ေသေစလိုေသာစိတ္ရွိမွလည္း ပါရာဇိကက်သည္။ ညွဥ္းဆဲရင္းေသလွ်င္ ပါစိတ္က်သည္။
သတိျပဳရန္။
၁။ ေသခ်င္လာေအာင္ေျပာရံုမွ်ျဖင့္အာပတ္သင့္သည္။
ဆင္းရဲစြာေရာဂါခံေနရသူကို သနားၿပီးျမန္ျမန္ေသေအာင္ လုပ္ျခင္း၊ ေတာင့္တၿပီးေျပာျခင္းေၾကာင့္
ေသခ်ိန္ထက္ေစာၿပီးေသလွ်င္ အာပတ္သင့္သည္ ထိုေႀကာင့္လူနာေဘးေတြ မွားေသာ အားေပးစကား မေျပာမိေအာင္သတိထားရမည္။
၂။ ေသခ်င္ေနသူအား အလြယ္တကူေသနိုင္ရန္ လက္နက္ကို အနား၌ထားျခင္း။ ၃။ ဆင္းရဲစြာေနရေသာအျပစ္ကို ေျပာျခင္း၊ေရာက္ရမည့္ဘဝ၏ အက်ိဳးကိုေျပာျခင္း။ ေသျခင္း၏အက်ိဳးကိုေျပာျခင္း။ ၄။ ေသနည္းမ်ားေျပာျပျခင္း။
အမွတ္မဲ့ကိုယ္ဝန္က်ေဆးညႊန္မိ၍ကိုယ္ဝန္ပ်က္လွ်င္ပါရာဇိကအျပစ္ျဖစ္သည္။ ထိုေၾကာင့္ ရဟန္းမ်ားေဆးမကုရန္ ပညတ္ေတာ္မူျခင္းျဖစ္သည္။
(၁) မူလပညတ္။ ေဝသာလီျပည္၌ဝဂၢဳမုဒါျမစ္ကမ္း၏အနီးအနား၌ေနကုန္ေသာ ဝဇၨိရဟန္းတို႔ အငတ္ေဘးေၾကာင့္ ဆြမ္း မရသျဖင့္ ဆြမ္းရေအာင္တစ္ပါးကိုတစ္ပါးက ၾကြားဝါးၿပီး ဈာန္မဂ္ဖိုလ္ရသည္ဟု လူတို႔အား လိမ္ညာေျပာဆိုၾကျခင္း ေၾကာင့္ပညတ္ေတာ္မူသည္။
ျမတ္စြာဘုရားကဲ့ရဲ့ေတာ္မူၿပီး ဒျမငါးမ်ိဳး ေဟာေတာ္မူသည္။
ပထမဒျမ = သာသနာေတာ္ကိုမွီၿပီးမိမိႀကီးပြါးေရးအတြက္အားထုတ္ေသာသူ။ဒုတိယဒျမ = ျမတ္စြာဘုရားတရားေတာ္ကိုသူကိုယ္တိုင္သိသကဲ့သို႔ေျပာျခင္း။
တတိယဒျမ = သီလစင္ၾကယ္ေသာရဟန္းကိုသီလမစင္ၾကယ္ဟုစြပ္စြဲျခင္း။
စတုတၳဒျမ = သံဃိကပစၥည္း (ျမတ္ဝါးပင္လွ်င္) လူအားေပးျခင္း။
ပၪၥမဒျမ = ဈာန္မဂ္ဖိုလ္မရဘဲယုတ္မာေသာအလိုဆိုးျဖင့္(လာဘ္ရရန္၊ၾကြားဝါရန္) ရရွိေနသေယာင္ လူတို႔ကို ေျပာဆိုျခင္း သည္ တေလာကလံုးကိုလိမ္ရာက်ေသာေျကာင့္ အဆိုးဆံုးဒျမ။
(၂) အႏုပညတ္။ ဈာန္မဂ္ဖိုလ္မရဘဲ ယုတ္မာေသာအလိုဆိုးျဖင့္(လာဘ္ရရန္၊ၾကြားဝါရန္)
ရရွိေန သေယာင္ေျပာဆိုျခင္း။ ယုတ္စြအဆံုးအထင္ႀကီးေစလိုေသာစိတ္ျဖင့္(ဘုန္းႀကီးေတာ့ ၿမိဳ႕ေက်ာင္း၊
ရြာေက်ာင္းမွာ မေနခ်င္ေတာ့ပါဘူး ေတာေက်ာင္းေလးမွာသာေအးေအးေဆးေဆးေနခ်င္ေတာ့တာဘဲ)ဟုမေျပာေကာင္းေပ။
ဈာန္မဂ္ဖိုလ္မွတစ္ပါး ေသာ တရားတို႔ကို လိမ္လည္ေျပာၾကားလွ်င္ကား သမၼဇာနသာဝါဒပါစိတ္အာပတ္သင့္၏။
နတ္ကိုေျပာလွ်င္ ပါရာဇိကက် သည္ (နတ္သည္အသိျမန္လြန္းေသာေၾကာင့္)။
လူကိုေျပာလွ်င္နားေထာင္သူကခ်က္ခ်င္းနားလည္မွပါရာဇိကက်သည္။
အၾကာႀကီးေနမွ သေဘာေပါက္ သြား လွ်င္ ပါရာဇိကမက်။
ဈာန္၊မဂ္ဖိုလ္ဥတၲရိရယ္က၊မိမိ၌မရွိမွန္၊ပါပိစၦာစိတ္ဝါးၾကြားႏွင့္၊ေျပာမွားမိဟန္၊
သူတစ္ပါးမညႊန္ျပန္၊ နားခံသူ႔လူသား၊ေျပာျခင္းပင္၊အျမန္သိလွ်င္လ၊အင္ငါးတန္ အမွန္ရွိတာေၾကာင့္
စတုတၳပါရာဇိငယ္က်၏မမွား။
၂။ ၂၂၇ သြယ္ေသာ၀ိနည္း။ http://buddhismworld.ning.com/profiles/blogs/6371237:BlogPost:167790
၃။သိထားမွေကာင္း ၀ိနည္းအေၾကာင္း http://www.lapyae000.com/2011/09/blog-post_25.html#more
ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။
က်မ္းကိုး။
၁။မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္၏ ဘုရားဥပေဒ ေတာ္ႀကီး။ ၂။ ၂၂၇ သြယ္ေသာ၀ိနည္း။ http://buddhismworld.ning.com/profiles/blogs/6371237:BlogPost:167790
၃။သိထားမွေကာင္း ၀ိနည္းအေၾကာင္း http://www.lapyae000.com/2011/09/blog-post_25.html#more
ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။
No comments:
Post a Comment