သူငယ္ခ်င္း ဗိုလ္ႀကီးတစ္ေယာက္က ပို႔လာတာပါ...
ေက်ာင္းသားသပိတ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အယူအဆေတြက အစြန္းေတြ ထြက္လာၾကတာေတြ ေတြ႕ေနရပါတယ္
အရိုက္ခံရတာ နည္းေတာင္နည္းေသး ဘာညာနဲ႔....သပိတ္ကို ေထာက္ခံတာ မေထာက္ခံတာကို ဘာမွ မေျပာလိုဘူး..ဒါက လူတစ္ဦးစီရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ပဲ..ခုေတာ့ ကိုယ္ခံယူထားတဲ့ အယူအဆနဲ႔မတူဘူးဆိုတာနဲ႔..ကြင္းအျပင္ကန္ထုတ္တဲ့ ငါသာရွိဝါဒေတြ ေခတ္စားလာၾကပါတယ္..လူသားဆန္မႈနဲ႔ ငါသာရွိ ဝါဒဆိုတာက်ေတာ့ သိပ္ကြာျခားသြားပါၿပီ..လူသားဆန္မႈကို က်ေနာ္တို႔ ေထာက္ခံတယ္..ငါသာရွိဝါဒကိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဘယ္လိုမွ လက္မခံနိုင္ပါဘူး...
စနစ္တစ္ခု တည္ၿငိမ္စြာ ေျပာင္းဖို႔ဆိုတာ မလြယ္တဲ့ ကိစၥပဲ..က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္မွာက ပိုဆိုးတယ္..ဝိပႆနာ ကလြဲရင္ အားလံုးေနာက္က်ေနတဲ့ တိုင္းျပည္ဆိုေတာ့ သိပ္ခက္ခဲပါတယ္...ဆိုလိုခ်င္တာကဗ်ာ..စနစ္တစ္ခုကို ေျပာင္းဖို႔ Waveလိုတယ္...ပညာေရး စနစ္ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ သိပ္ေအာက္တန္းက်ေနတယ္..မယံုရင္ ရပ္ကြက္ထဲက ၈တန္းေျဖထားတဲ့ ကေလးေတြကို ေခၚၿပီး ပိုက္သာဂိုရပ္စ္ သီအိုရီကို ေမးၾကည့္လိုက္..၁၀ေယာက္ေမးရင္ အနည္းဆံုး ၈ေယာက္ေလာက္က မေျဖနိုင္ဘူး..ပိုက္သာဂုိရပ္စ္ သီအိုရီဆိုတာ ၆တန္းေလာက္က စသင္တာ..ဒါမယ့္ သူတို႔ မေျဖနိုင္ၾကဘူး..ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ သူတို႔ေတြ တကယ္မတတ္ခဲ့လို႔ဆိုတာ ရွင္းေနတာပဲ..တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ တိုးတက္ဖို႔ဆိုတာ အေျခခံက်က် သံုးသပ္ၾကည့္ရင္ ပညာေရးနဲ႔ က်န္းမာေရးဟာ အဓိကပဲ..တစ္ျခားမၾကည့္နဲ႔..မိသားစုတစ္ခုကိုပဲၾကည့္...အဲ့ မိသားစုက ကိုယ့္မိသားစုရဲ႕ ပညာေရးနဲ႔ က်န္းမာေရးကို ဂရုစိုက္သလားၾကည့္ပါ..ဂရုစိုက္တယ္ ဆိုရင္
သိပ္မၾကာပါဘူး သိသိသာသာ တိုးတက္လာတာပါပဲ...အဲ့နည္းတူ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ကို ၾကည့္လိုက္..အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ အစိုးရက..ပညာေရးနဲ႔ က်န္းမာေရးကို ဂရုစိုက္သလား..က်ေနာ္တို႔ ျပန္ၾကည့္္လိုက္ေတာ့.အဲ့ နွစ္မ်ိဳးလံုးေပါင္းတာေတာင္မွ တိုင္းျပည္ ဘတ္ဂ်က္ရဲ႕ ၂၀ရာခိုင္နွုန္း မျပည့္ဘူးး ဒါ သိပ္ဆိုးဝါးတဲ့ အေျခအေနပဲ...ပညာေရးဟာ ဘယ္ေလာက္အေရးပါသလဲ..
ပညာေရးဆိုတဲ့ေနရာမွာ ဆိုလိုခ်င္တာက က်က္ေျဖစနစ္ကို မဟုတ္ဘူး..အသိဥာဏ္၊အေတြးအေခၚကို ျမႇင့္တင္ေပးနိုင္မယ့္ စနစ္က္ို ဆိုလိုခ်င္တာ...အာ့ေတြ က်ေနာ္တို႔ ကေလးေတြမွာ မရွိေတာ့ဘူး..စာသင္ရံုတင္ မဟုတ္ဘူး စိတ္ကိုပါ သင္နိုင္တဲ့ ပညာေရးစနစ္လိုပါတယ္..ခုျဖစ္သြားတဲ့ ေက်ာင္းသားနဲ႔ ရဲ ေတြရဲ႕ ပဋိပကၡမွာ စစ္မႈထမ္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားနဲ႔ သူတို႔ ပတ္ဝန္းက်င္ေတြဆီက အသံေတြ ထြက္လာတယ္...ေက်ာင္းသားက ေက်ာင္းသားလို မေနဘူး..စာမက်က္ပဲနဲ႔ ရမလားတို႔..အရိုက္ခံရတာ နည္းေတာင္ နည္းေသးတယ္တို႔ ထြက္လာၾကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ shockျဖစ္ရတယ္..စာနာစိတ္ဆိုတာ ဘယ္ေရာက္သြားလဲေပါ့..က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္လည္း စစ္မႈထမ္းျဖစ္ေနပါတယ္..အဲ့ေတာ့ က်ေနာ္ ေမးၾကည့္ခ်င္တယ္ဗ်ာ...တိုင္းျပည္နဲ႔ စစ္တပ္ ..ဘယ္ဟာကို ပို ခ်စ္လည္းဆိုတာ...က်ေနာ္ကေတာ့ တိုင္းျပည္ကို ပိုခ်စ္ပါတယ္ ..အာ့ေၾကာင့္လည္း ဒီစာကို ေရးျဖစ္တာပါ...စစ္တပ္ကို ပို ခ်စ္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီစာကို ဆက္မဖတ္ပါနဲ႔ေတာ့..
တပ္မေတာ္ အင္အားရွိမွ တိုင္းျပည္အင္အားရွိမည္ ဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္ကို ေဆြးေႏြးၾကည့္ခ်င္ပါတယ္...က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္ရဲ႕ စစ္အင္အားဟာ လက္ရွိမွာ ၅ သိန္းေက်ာ္ပါတယ္..အာဆီယံ နိုင္ငံေတြ ထဲမွာ အင္အား အႀကီးဆံုးပဲ..ဒါေပမယ့္ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အဆင့္က ေနာက္ဆံုးမွာပါ..ထားလိုက္ဦး..ထိပ္ဆံုးကို ၾကည့္ရေအာင္..စကၤာပူ နိုင္ငံပါ..1960ေက်ာ္မွ လြတ္လပ္ေရးရတဲ့ နိုင္ငံ...ပထမဆံုး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္တဲ့ လီကြမ္ယုက ျမန္မာနိုင္ငံကို လာေလ့လာတယ္..1965မွာျဖစ္မယ္ထင္တယ္..စကၤာပူ ျပန္ေရာက္ေတာ့ မ်က္နွာငယ္ေလးနဲ႔ မိန္႔ခြန္းေျပာခဲ့တယ္..က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္ဟာ..ျမန္မာနိုင္ငံကို အမီလိုက္ဖ္ို႔ နွစ္ေပါင္း ၂၀ေလာက္ ႀကိဳးစားရဦးမယ္ တဲ့..သူတို႔နိုင္ငံမွာ ေသာက္စရာ ေရေတာင္မရွိဘူး..ဝယ္ေသာက္ရတယ္..ဘာသယံဇာတ..ဘာ Resourceမွ မူးလို႔ေတာင္ ရွဴစရာမရွိဘူး..သူတို႔မွာ လူပဲရွိတယ္..အဲ့ေတာ့ သူတို႔က လူကို အေကာင္းစားျဖစ္ေအာင္လုပ္တယ္..Human Resource ျဖစ္ေအာင္ လုပ္တယ္..ပညာေရးနဲ႔ က်န္းမာေရးကို အဓိကေဇာင္းေပးၿပီး လုပ္ၾကတယ္..သူတို႔နိုင္ငံမွာ စစ္တပ္မရွိဘူး..ငွားထားတဲ့ တပ္ပဲ ရွိတယ္..နည္းနည္းေလးဆ္ိုမွ တကယ့္နည္းနည္းေလး..ဒါေတာင္ တစ္ျခားနိုင္ငံထဲမွာ ခ်ထားရတယ္္ လို႔ ေျပာၾကတယ္..ခုၾကည့္ အာဆီယံ အဆင့္ ထိပ္ဆံုးမွာ.
ဒါက ေဒသအတြင္း နႈိင္းယွဥ္ခ်က္...
ကမာၻ ့အဆင့္ နိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ရေအာင္...ကမာၻမွာ နိုင္ငံေပါင္း ၁၉၇နိုင္ငံရွိပါတယ္..က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အဆင့္က ထိပ္ဆံုးကေန ေရရင္ေမာလို႔...ေအာက္ကပဲ ၾကည့္ရေအာင္..ေအာက္ကေနတြက္ရင္ ေအာက္မွ ၁၂နိုင္ငံပဲရွိေတာ့တယ္..အာဆီယံမွာ က်ေနာ္တို႔အထက္ကပ္ရက္က ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေတာင္မွ ကမာၻ ့အဆင့္မွာ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ ၁၀နိုင္ငံကြာပါတယ္...က်ေနာ္တို႔ေအာက္မွာ ရွိတဲ့ နိုင္ငံေတြက..ရဝမ္ဒါတို႔..ဇင္ဘာေဘြ..တို႔လို ပု႐ြက္ဆိတ္ေတြ ဖမ္းစားေနရတဲ့ နိုင္ငံေတြပဲ ရွိေတာ့တာပါ...ရွိေစေတာ့..ထိပ္ဆံုးကို ၾကည့္မယ္ဗ်ာ..အေမရိကန္၊တရုတ္၊ဂ်ပန္ က ထိပ္ဆံုး ၃နိုင္ငံပါ...အေမရိကန္နဲ႔ တရုတ္ကို ထားေတာ့..ဂ်ပန္ကို ၾကည့္ရေအာင္..ဂ်ပန္နိုင္ငံဆိုတာ အားလံုးအသိ..ဒုတိယ ကမာၻစစ္မွာ စစ္ရႈံးတယ္..စစ္ရႈံးစာခ်ဳပ္မွာ စစ္တပ္ဖြဲ႕စညး့္ခြင့္ မရိွဘူူး..ကမ္းေျခေစာင့္ တပ္ဖြဲ႕ သာသာပဲ ရွိတဲ့ စစ္တပ္ေလးပဲ ဖြဲ႕ခြင့္ရတယ္..အခုထိ..စစ္အင္အား ဘာမွမရွိတဲ့.ဂ်ပန္က ဘာလို႔ အဆင့္ ၃ ကိုေရာက္ေနတာလဲ..သူတို႔ရဲ႕ Human Rescourceက ေအာင္ျမင္လို႔..ပညာေရးစနစ္ေကာင္းလို႔ အေတြးအေခၚေကာင္းလို႔.ဆိုတာ ရွင္းေနတာပဲ..စစ္အင္အားမွာ အေမရိကန္ကို လိုက္ယွဥ္ေနတဲ့ တိုင္းျပည္ရွိပါတယ္..ရုရွနိုင္ငံပါ..အင္အား သိပ္ႀကီးတယ္..ဒါမယ့္ ကမာၻအဆင့္ သတ္မွတ္ခ်က္က ၂၀အတြင္းေတာင္ မပါဘူး..တပ္မေတာ္ အင္အားက အဓိကလား ပညာအင္အားက အဓိကလားဆိုတာ သိပ္သိသာေနပါၿပီ..
ပညာေရးစနစ္ဟာ ေျပာင္းသင့္ မေျပာင္းသင့္ဆိုတာအားလံုးအသိပါ..အဲ့ေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြ ေတာင္းဆိုထားတဲ့ အခ်က္ေတြ ၾကည့္ရေအာင္ဗ်ာ..ေက်ာင္းသားေတြ ေတာင္းဆိုထားတဲ့ အခ်က္(၁၁)ခ်က္မွာ က်ေနာ္တို႔လည္း ၁၁ ခ်က္လံုးေတာ့ သေဘာမတူပါဘူး..တကယ့္နိုင္ငံေရး ဝါရင့္ႀကီးေတြ လည္း သေဘာမတူၾကဘူး..ဒါမယ့္ က်ေနာ္တို႔ ျပန္သံုးသပ္ရမယ္..အဲ့ ၁၁ ခ်က္မွာ Effectနွင့္ Side Effect ဘယ္ဟာကမ်ားလဲ..ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ ခု လက္ရွိ ေက်ာင္းသားသပ္ိတ္ဟာ သိပ္အားေကာင္းတဲ့ waveတစ္ခုျဖစ္ေနလို႔ပဲ..ေတာင္းဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြထဲက weak point ျဖစ္ေနတဲ့ အခ်က္ေတြ ၾကည့္ရေအာင္..ေဒသအလိုက္၊ေက်ာင္းအလိုက္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ကိစၥ..အဲ့ အခ်က္မွာ ျဖစ္ေနတာက ျမန္မာနိုင္ငံမွာ ရွိတဲ့ ေက်းလက္ေဒသက ေက်ာင္းေတြ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းရင္ အဆင္ေျပမလား..logicဆန္ဆန္ေတြးၾကည့္ေတာ့ အဆင္မေျပဘူးျဖစ္ေနတယ္.မူလတန္းေက်ာင္းေတြခ်ည္းကို အမ်ားႀကီး..အဲ့မူလတန္းအဆင့္မွာတင္ သင္ရိုးၫႊန္းတန္းေတြက အမ်ားႀကီးျဖစ္လာမယ္..အထူးသျဖင့္ တိုင္းရင္းသားေတြက က်ေနာ္တို႔ကို သိပ္အယံုၾကည္ ရွိတာ မဟုတ္ဘူး..ဒါကလည္း သူတို႔အမွားခ်ည္းမဟုတ္ဘူး..ေခတ္အဆက္ဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ ဘုရင္ေတြလက္ထက္ကထဲက သူတ္ ို႔အတြက္ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေအာင္မွ မေဆာင္႐ြက္နိုင္ခဲ့တာ ..အဲ့ေတာ့ သူတို႔ နယ္မွာ ျပဌာန္းမယ့္ ကိုယ္ပိုင္သင္ရိုး ၫႊန္းတမ္းမွာ သေဘာထားကြဲလြဲတာေတြ ပါလာနိုင္တယ္ ..အဆင္မေျပနိုင္ဘူး..က်ေနာ့္အျမင္အရေတာ့ ..ပညာေရးအဆင့္ကို ၂ဆင့္သတ္မွတ္မွ အဆင္ေျပမယ္..အေၿခခံ ပညာေရးအဆင့္နဲ႔..အဆင့္ျမင္ ပညာေရး အဲ့လို l၂မ်ိဳးသတ္မွတ္မယ္..အေျခခံအဆင့္မွာ..သူငယ္တန္းကေန တကၠသိုလ္ဝင္တန္းအထိ အက်ံဳးဝင္မယ္..အဆင့္ျမင့္ပညာေရး စနစ္မွာေတာ့ တကၠသိုလ္ေတြ အားလံုးအက်ံဳးဝင္မယ္..အေၿခခံ ပညာေရး အဆင့္မွာ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကိုေတာ့ သေဘာတူဖို႔ဆိုတာ မျဖစ္နိုင္ေပမယ့္ အဆင့္ျမင့္ ပညာေရးစနစ္မွာေတာ့ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဟာ သိပ္အေရးႀကီးပါတယ္..အာ့ကိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ မျဖစ္မေနေထာက္ခံရမွာပါ...
အရိုက္ခံရတာ နည္းေတာင္နည္းေသး ဘာညာနဲ႔....သပိတ္ကို ေထာက္ခံတာ မေထာက္ခံတာကို ဘာမွ မေျပာလိုဘူး..ဒါက လူတစ္ဦးစီရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ပဲ..ခုေတာ့ ကိုယ္ခံယူထားတဲ့ အယူအဆနဲ႔မတူဘူးဆိုတာနဲ႔..ကြင္းအျပင္ကန္ထုတ္တဲ့ ငါသာရွိဝါဒေတြ ေခတ္စားလာၾကပါတယ္..လူသားဆန္မႈနဲ႔ ငါသာရွိ ဝါဒဆိုတာက်ေတာ့ သိပ္ကြာျခားသြားပါၿပီ..လူသားဆန္မႈကို က်ေနာ္တို႔ ေထာက္ခံတယ္..ငါသာရွိဝါဒကိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဘယ္လိုမွ လက္မခံနိုင္ပါဘူး...
စနစ္တစ္ခု တည္ၿငိမ္စြာ ေျပာင္းဖို႔ဆိုတာ မလြယ္တဲ့ ကိစၥပဲ..က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္မွာက ပိုဆိုးတယ္..ဝိပႆနာ ကလြဲရင္ အားလံုးေနာက္က်ေနတဲ့ တိုင္းျပည္ဆိုေတာ့ သိပ္ခက္ခဲပါတယ္...ဆိုလိုခ်င္တာကဗ်ာ..စနစ္တစ္ခုကို ေျပာင္းဖို႔ Waveလိုတယ္...ပညာေရး စနစ္ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ သိပ္ေအာက္တန္းက်ေနတယ္..မယံုရင္ ရပ္ကြက္ထဲက ၈တန္းေျဖထားတဲ့ ကေလးေတြကို ေခၚၿပီး ပိုက္သာဂိုရပ္စ္ သီအိုရီကို ေမးၾကည့္လိုက္..၁၀ေယာက္ေမးရင္ အနည္းဆံုး ၈ေယာက္ေလာက္က မေျဖနိုင္ဘူး..ပိုက္သာဂုိရပ္စ္ သီအိုရီဆိုတာ ၆တန္းေလာက္က စသင္တာ..ဒါမယ့္ သူတို႔ မေျဖနိုင္ၾကဘူး..ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ သူတို႔ေတြ တကယ္မတတ္ခဲ့လို႔ဆိုတာ ရွင္းေနတာပဲ..တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ တိုးတက္ဖို႔ဆိုတာ အေျခခံက်က် သံုးသပ္ၾကည့္ရင္ ပညာေရးနဲ႔ က်န္းမာေရးဟာ အဓိကပဲ..တစ္ျခားမၾကည့္နဲ႔..မိသားစုတစ္ခုကိုပဲၾကည့္...အဲ့ မိသားစုက ကိုယ့္မိသားစုရဲ႕ ပညာေရးနဲ႔ က်န္းမာေရးကို ဂရုစိုက္သလားၾကည့္ပါ..ဂရုစိုက္တယ္ ဆိုရင္
သိပ္မၾကာပါဘူး သိသိသာသာ တိုးတက္လာတာပါပဲ...အဲ့နည္းတူ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ကို ၾကည့္လိုက္..အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ အစိုးရက..ပညာေရးနဲ႔ က်န္းမာေရးကို ဂရုစိုက္သလား..က်ေနာ္တို႔ ျပန္ၾကည့္္လိုက္ေတာ့.အဲ့ နွစ္မ်ိဳးလံုးေပါင္းတာေတာင္မွ တိုင္းျပည္ ဘတ္ဂ်က္ရဲ႕ ၂၀ရာခိုင္နွုန္း မျပည့္ဘူးး ဒါ သိပ္ဆိုးဝါးတဲ့ အေျခအေနပဲ...ပညာေရးဟာ ဘယ္ေလာက္အေရးပါသလဲ..
ပညာေရးဆိုတဲ့ေနရာမွာ ဆိုလိုခ်င္တာက က်က္ေျဖစနစ္ကို မဟုတ္ဘူး..အသိဥာဏ္၊အေတြးအေခၚကို ျမႇင့္တင္ေပးနိုင္မယ့္ စနစ္က္ို ဆိုလိုခ်င္တာ...အာ့ေတြ က်ေနာ္တို႔ ကေလးေတြမွာ မရွိေတာ့ဘူး..စာသင္ရံုတင္ မဟုတ္ဘူး စိတ္ကိုပါ သင္နိုင္တဲ့ ပညာေရးစနစ္လိုပါတယ္..ခုျဖစ္သြားတဲ့ ေက်ာင္းသားနဲ႔ ရဲ ေတြရဲ႕ ပဋိပကၡမွာ စစ္မႈထမ္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားနဲ႔ သူတို႔ ပတ္ဝန္းက်င္ေတြဆီက အသံေတြ ထြက္လာတယ္...ေက်ာင္းသားက ေက်ာင္းသားလို မေနဘူး..စာမက်က္ပဲနဲ႔ ရမလားတို႔..အရိုက္ခံရတာ နည္းေတာင္ နည္းေသးတယ္တို႔ ထြက္လာၾကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ shockျဖစ္ရတယ္..စာနာစိတ္ဆိုတာ ဘယ္ေရာက္သြားလဲေပါ့..က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္လည္း စစ္မႈထမ္းျဖစ္ေနပါတယ္..အဲ့ေတာ့ က်ေနာ္ ေမးၾကည့္ခ်င္တယ္ဗ်ာ...တိုင္းျပည္နဲ႔ စစ္တပ္ ..ဘယ္ဟာကို ပို ခ်စ္လည္းဆိုတာ...က်ေနာ္ကေတာ့ တိုင္းျပည္ကို ပိုခ်စ္ပါတယ္ ..အာ့ေၾကာင့္လည္း ဒီစာကို ေရးျဖစ္တာပါ...စစ္တပ္ကို ပို ခ်စ္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီစာကို ဆက္မဖတ္ပါနဲ႔ေတာ့..
တပ္မေတာ္ အင္အားရွိမွ တိုင္းျပည္အင္အားရွိမည္ ဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္ကို ေဆြးေႏြးၾကည့္ခ်င္ပါတယ္...က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္ရဲ႕ စစ္အင္အားဟာ လက္ရွိမွာ ၅ သိန္းေက်ာ္ပါတယ္..အာဆီယံ နိုင္ငံေတြ ထဲမွာ အင္အား အႀကီးဆံုးပဲ..ဒါေပမယ့္ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အဆင့္က ေနာက္ဆံုးမွာပါ..ထားလိုက္ဦး..ထိပ္ဆံုးကို ၾကည့္ရေအာင္..စကၤာပူ နိုင္ငံပါ..1960ေက်ာ္မွ လြတ္လပ္ေရးရတဲ့ နိုင္ငံ...ပထမဆံုး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္တဲ့ လီကြမ္ယုက ျမန္မာနိုင္ငံကို လာေလ့လာတယ္..1965မွာျဖစ္မယ္ထင္တယ္..စကၤာပူ ျပန္ေရာက္ေတာ့ မ်က္နွာငယ္ေလးနဲ႔ မိန္႔ခြန္းေျပာခဲ့တယ္..က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္ဟာ..ျမန္မာနိုင္ငံကို အမီလိုက္ဖ္ို႔ နွစ္ေပါင္း ၂၀ေလာက္ ႀကိဳးစားရဦးမယ္ တဲ့..သူတို႔နိုင္ငံမွာ ေသာက္စရာ ေရေတာင္မရွိဘူး..ဝယ္ေသာက္ရတယ္..ဘာသယံဇာတ..ဘာ Resourceမွ မူးလို႔ေတာင္ ရွဴစရာမရွိဘူး..သူတို႔မွာ လူပဲရွိတယ္..အဲ့ေတာ့ သူတို႔က လူကို အေကာင္းစားျဖစ္ေအာင္လုပ္တယ္..Human Resource ျဖစ္ေအာင္ လုပ္တယ္..ပညာေရးနဲ႔ က်န္းမာေရးကို အဓိကေဇာင္းေပးၿပီး လုပ္ၾကတယ္..သူတို႔နိုင္ငံမွာ စစ္တပ္မရွိဘူး..ငွားထားတဲ့ တပ္ပဲ ရွိတယ္..နည္းနည္းေလးဆ္ိုမွ တကယ့္နည္းနည္းေလး..ဒါေတာင္ တစ္ျခားနိုင္ငံထဲမွာ ခ်ထားရတယ္္ လို႔ ေျပာၾကတယ္..ခုၾကည့္ အာဆီယံ အဆင့္ ထိပ္ဆံုးမွာ.
ဒါက ေဒသအတြင္း နႈိင္းယွဥ္ခ်က္...
ကမာၻ ့အဆင့္ နိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ရေအာင္...ကမာၻမွာ နိုင္ငံေပါင္း ၁၉၇နိုင္ငံရွိပါတယ္..က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အဆင့္က ထိပ္ဆံုးကေန ေရရင္ေမာလို႔...ေအာက္ကပဲ ၾကည့္ရေအာင္..ေအာက္ကေနတြက္ရင္ ေအာက္မွ ၁၂နိုင္ငံပဲရွိေတာ့တယ္..အာဆီယံမွာ က်ေနာ္တို႔အထက္ကပ္ရက္က ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေတာင္မွ ကမာၻ ့အဆင့္မွာ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ ၁၀နိုင္ငံကြာပါတယ္...က်ေနာ္တို႔ေအာက္မွာ ရွိတဲ့ နိုင္ငံေတြက..ရဝမ္ဒါတို႔..ဇင္ဘာေဘြ..တို႔လို ပု႐ြက္ဆိတ္ေတြ ဖမ္းစားေနရတဲ့ နိုင္ငံေတြပဲ ရွိေတာ့တာပါ...ရွိေစေတာ့..ထိပ္ဆံုးကို ၾကည့္မယ္ဗ်ာ..အေမရိကန္၊တရုတ္၊ဂ်ပန္ က ထိပ္ဆံုး ၃နိုင္ငံပါ...အေမရိကန္နဲ႔ တရုတ္ကို ထားေတာ့..ဂ်ပန္ကို ၾကည့္ရေအာင္..ဂ်ပန္နိုင္ငံဆိုတာ အားလံုးအသိ..ဒုတိယ ကမာၻစစ္မွာ စစ္ရႈံးတယ္..စစ္ရႈံးစာခ်ဳပ္မွာ စစ္တပ္ဖြဲ႕စညး့္ခြင့္ မရိွဘူူး..ကမ္းေျခေစာင့္ တပ္ဖြဲ႕ သာသာပဲ ရွိတဲ့ စစ္တပ္ေလးပဲ ဖြဲ႕ခြင့္ရတယ္..အခုထိ..စစ္အင္အား ဘာမွမရွိတဲ့.ဂ်ပန္က ဘာလို႔ အဆင့္ ၃ ကိုေရာက္ေနတာလဲ..သူတို႔ရဲ႕ Human Rescourceက ေအာင္ျမင္လို႔..ပညာေရးစနစ္ေကာင္းလို႔ အေတြးအေခၚေကာင္းလို႔.ဆိုတာ ရွင္းေနတာပဲ..စစ္အင္အားမွာ အေမရိကန္ကို လိုက္ယွဥ္ေနတဲ့ တိုင္းျပည္ရွိပါတယ္..ရုရွနိုင္ငံပါ..အင္အား သိပ္ႀကီးတယ္..ဒါမယ့္ ကမာၻအဆင့္ သတ္မွတ္ခ်က္က ၂၀အတြင္းေတာင္ မပါဘူး..တပ္မေတာ္ အင္အားက အဓိကလား ပညာအင္အားက အဓိကလားဆိုတာ သိပ္သိသာေနပါၿပီ..
ပညာေရးစနစ္ဟာ ေျပာင္းသင့္ မေျပာင္းသင့္ဆိုတာအားလံုးအသိပါ..အဲ့ေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြ ေတာင္းဆိုထားတဲ့ အခ်က္ေတြ ၾကည့္ရေအာင္ဗ်ာ..ေက်ာင္းသားေတြ ေတာင္းဆိုထားတဲ့ အခ်က္(၁၁)ခ်က္မွာ က်ေနာ္တို႔လည္း ၁၁ ခ်က္လံုးေတာ့ သေဘာမတူပါဘူး..တကယ့္နိုင္ငံေရး ဝါရင့္ႀကီးေတြ လည္း သေဘာမတူၾကဘူး..ဒါမယ့္ က်ေနာ္တို႔ ျပန္သံုးသပ္ရမယ္..အဲ့ ၁၁ ခ်က္မွာ Effectနွင့္ Side Effect ဘယ္ဟာကမ်ားလဲ..ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ ခု လက္ရွိ ေက်ာင္းသားသပ္ိတ္ဟာ သိပ္အားေကာင္းတဲ့ waveတစ္ခုျဖစ္ေနလို႔ပဲ..ေတာင္းဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြထဲက weak point ျဖစ္ေနတဲ့ အခ်က္ေတြ ၾကည့္ရေအာင္..ေဒသအလိုက္၊ေက်ာင္းအလိုက္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ကိစၥ..အဲ့ အခ်က္မွာ ျဖစ္ေနတာက ျမန္မာနိုင္ငံမွာ ရွိတဲ့ ေက်းလက္ေဒသက ေက်ာင္းေတြ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းရင္ အဆင္ေျပမလား..logicဆန္ဆန္ေတြးၾကည့္ေတာ့ အဆင္မေျပဘူးျဖစ္ေနတယ္.မူလတန္းေက်ာင္းေတြခ်ည္းကို အမ်ားႀကီး..အဲ့မူလတန္းအဆင့္မွာတင္ သင္ရိုးၫႊန္းတန္းေတြက အမ်ားႀကီးျဖစ္လာမယ္..အထူးသျဖင့္ တိုင္းရင္းသားေတြက က်ေနာ္တို႔ကို သိပ္အယံုၾကည္ ရွိတာ မဟုတ္ဘူး..ဒါကလည္း သူတို႔အမွားခ်ည္းမဟုတ္ဘူး..ေခတ္အဆက္ဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ ဘုရင္ေတြလက္ထက္ကထဲက သူတ္ ို႔အတြက္ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေအာင္မွ မေဆာင္႐ြက္နိုင္ခဲ့တာ ..အဲ့ေတာ့ သူတို႔ နယ္မွာ ျပဌာန္းမယ့္ ကိုယ္ပိုင္သင္ရိုး ၫႊန္းတမ္းမွာ သေဘာထားကြဲလြဲတာေတြ ပါလာနိုင္တယ္ ..အဆင္မေျပနိုင္ဘူး..က်ေနာ့္အျမင္အရေတာ့ ..ပညာေရးအဆင့္ကို ၂ဆင့္သတ္မွတ္မွ အဆင္ေျပမယ္..အေၿခခံ ပညာေရးအဆင့္နဲ႔..အဆင့္ျမင္ ပညာေရး အဲ့လို l၂မ်ိဳးသတ္မွတ္မယ္..အေျခခံအဆင့္မွာ..သူငယ္တန္းကေန တကၠသိုလ္ဝင္တန္းအထိ အက်ံဳးဝင္မယ္..အဆင့္ျမင့္ပညာေရး စနစ္မွာေတာ့ တကၠသိုလ္ေတြ အားလံုးအက်ံဳးဝင္မယ္..အေၿခခံ ပညာေရး အဆင့္မွာ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကိုေတာ့ သေဘာတူဖို႔ဆိုတာ မျဖစ္နိုင္ေပမယ့္ အဆင့္ျမင့္ ပညာေရးစနစ္မွာေတာ့ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ဟာ သိပ္အေရးႀကီးပါတယ္..အာ့ကိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ မျဖစ္မေနေထာက္ခံရမွာပါ...
ေနာက္တစ္ခ်က္က မိခင္ဘာသာစကား အေျချပဳစနစ္..ဒါကလည္း အေျခခံစနစ္မွာ မျဖစ္နိုင္ပါဘူး..အသံုးျပဳခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့..အဆင့္ျမင့္ပညာေရးစနစ္မွာ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္နိုင္ပါတယ္..ထားပါေတာ့ေလ...
က်ေနာ္ေျပာခဲ့တဲ့ ေဒသအလိုက္ ေက်ာင္းအလိုက္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္နဲ႔ မိခင္ဘာသာစကားအေျချပဳစနစ္ အဲ့ ၂ခုဟာ ေက်ာင္းသားေတြေတာင္းဆိုတဲ့ အခ်က္ ၁၁ခ်က္ထဲက အဓိက weak point ပါ..မေထာက္ခံသူမ်ားအတြက္ေတာ့ side effectေတြေပါ့..ဒါမယ့္ က်ေနာ္တို႔ ျပန္သံုးသပ္တဲ့အခါ..အဲ့ ၁၁ခ်က္မွာ..effectျဖစ္တဲ့ အခ်က္က အမ်ားႀကီး ပိုမ်ားပါတယ္..အျပဳသေဘာ ကိုေဆာင္ပါတယ္..ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားသပိတ္ကို က်ေနာ့္အေနနဲ႔..အားလံုးကို သေဘာမတူေပမယ့္ ပညာေရးစနစ္ကို ျပဳျပင္ေစတဲ့ waveတစ္ခုအေနနဲ႔ ေထာက္ခံပါတယ္..ၿပီးေတာ့ weak pointျဖစ္တဲ့ အခ်က္ေလးေတြကို ေထာက္ၿပီး သပိတ္ကို ဆန္႔က်င္ေနသူေတြကိုေတာ့..ေျခေထာက္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိတဲ့ ကင္းေျချမား တစ္ေကာင္ရဲ႕ အားနည္းတဲ့ ေျခေခ်ာင္းေလး ၂ေခ်ာင္းေလာက္ကို ေထာက္ျပၿပီး အဆိုးျမင္ေနတဲ့ negative thinkingသမားေတြလို႔ ျမင္ပါတယ္..ပိဋကတ္ ၃ပံုမွာ ပါတဲ့ ဝိနည္းက်မ္းကိုေတာင္မွ ျမတ္စြာဘုရားဟာ..တစ္ခါထဲေဟာခဲ့တာ မဟုတ္ပါဘူး..အျဖစ္အပ်က္ကို ၾကည္ၿပီးမွ ထည့္သင့္တာေတြ ထပ္ထည့္ ျပင္သင့္တာေတြ ျပင္ရတာပါ.. ဆိုလိုခ်င္တာက တစ္ခါထဲနဲ႔ေတာ့..perfect system ျဖစ္မလာနိုင္ပါဘူး..တေျဖးေျဖး ေကာင္းေအာင္လုပ္ရမွာပါ...
က်ေနာ္ေျပာခဲ့တဲ့ ေဒသအလိုက္ ေက်ာင္းအလိုက္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္နဲ႔ မိခင္ဘာသာစကားအေျချပဳစနစ္ အဲ့ ၂ခုဟာ ေက်ာင္းသားေတြေတာင္းဆိုတဲ့ အခ်က္ ၁၁ခ်က္ထဲက အဓိက weak point ပါ..မေထာက္ခံသူမ်ားအတြက္ေတာ့ side effectေတြေပါ့..ဒါမယ့္ က်ေနာ္တို႔ ျပန္သံုးသပ္တဲ့အခါ..အဲ့ ၁၁ခ်က္မွာ..effectျဖစ္တဲ့ အခ်က္က အမ်ားႀကီး ပိုမ်ားပါတယ္..အျပဳသေဘာ ကိုေဆာင္ပါတယ္..ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားသပိတ္ကို က်ေနာ့္အေနနဲ႔..အားလံုးကို သေဘာမတူေပမယ့္ ပညာေရးစနစ္ကို ျပဳျပင္ေစတဲ့ waveတစ္ခုအေနနဲ႔ ေထာက္ခံပါတယ္..ၿပီးေတာ့ weak pointျဖစ္တဲ့ အခ်က္ေလးေတြကို ေထာက္ၿပီး သပိတ္ကို ဆန္႔က်င္ေနသူေတြကိုေတာ့..ေျခေထာက္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိတဲ့ ကင္းေျချမား တစ္ေကာင္ရဲ႕ အားနည္းတဲ့ ေျခေခ်ာင္းေလး ၂ေခ်ာင္းေလာက္ကို ေထာက္ျပၿပီး အဆိုးျမင္ေနတဲ့ negative thinkingသမားေတြလို႔ ျမင္ပါတယ္..ပိဋကတ္ ၃ပံုမွာ ပါတဲ့ ဝိနည္းက်မ္းကိုေတာင္မွ ျမတ္စြာဘုရားဟာ..တစ္ခါထဲေဟာခဲ့တာ မဟုတ္ပါဘူး..အျဖစ္အပ်က္ကို ၾကည္ၿပီးမွ ထည့္သင့္တာေတြ ထပ္ထည့္ ျပင္သင့္တာေတြ ျပင္ရတာပါ.. ဆိုလိုခ်င္တာက တစ္ခါထဲနဲ႔ေတာ့..perfect system ျဖစ္မလာနိုင္ပါဘူး..တေျဖးေျဖး ေကာင္းေအာင္လုပ္ရမွာပါ...
ေနာက္တစ္ခ်က္က ေက်ာင္းသားေတြကို အၾကမ္းဖက္တဲ့ ကိစၥပါ...ရဲေတြဖက္က မွားတယ္လို႔ မေျပာသလို ေက်ာင္းသားေတြ မွားတယ္လို႔လည္း ေျပာလို႔ မရပါဘူး..လက္ရွိအစိုးရရဲ႕ ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းပံုကိုပဲ အျပစ္တင္ခ်င္ပါတယ္..ျဖစ္သြားတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္က်က္သေရတုံးၿပီး ႐ြံဖို႔ေတာင္ ေကာင္းပါတယ္..ေျပာလည္းထူးမွာ မဟုတ္ပါဘူး..ေတာ္ေတာ္ အေရခြံ ထူေနပါၿပီေလ..ေမးခ်င္တာေလးေတာ့ ေပၚလာပါတယ္..လက္ရွိ အစိုးရအေနနဲ႔..တိုင္းျပည္အေပၚ တကယ္ေစတနာရွိရဲ႕လား ဆိုတာပါ..ဒါမွ မဟုတ္ ဒီေလာက္ စုတ္ျပတ္သတ္ေနတဲ့ ပညာေရးစနစ္ကို ေကာင္းတယ္မ်ား ထင္ေနပါသလား...လက္ရွိပညာေရးစနစ္ဟာ..ေသခါနီး လူမမာနဲ႔ တူေနပါၿပီ..ျပင္ေပးသင့္ပါတယ္..
အေမရိကန္နိုင္ငံမွာ အလယ္တန္းအဆင့္ေလးေတြ ဖတ္ဖို႔ထုတ္ေဝထားတဲ့ JACK CANFIELD & MARK V. HANSENတို႔ရဲ႕ CHICKEN SOUP FOR THE SOUL(နွလံုးသား အာဟာရ)ဆိုတဲ့ စာအုပ္ေလးမွာ ပါတဲ့ AMY GRAHAM(ေအမီဂေရဟမ္)ရဲ႕ အေၾကာင္းေလးကို ေျပာၿပီးေတာ့ အဆံုးသတ္ခ်င္ပါတယ္..
ေအမီဂေရဟမ္ဆိုတဲ့ ေကာင္မေလးက အသက္ ၁၇နွစ္..လူကီးမီးယား ေသြးကင္ဆာ ေနာက္ဆံုးအဆင့္ပါ..အသက္ရွင္ဖို႔ ၃ရက္ေလာက္ပဲရွိေတာ့တယ္လို႔ ဆရာဝန္ေတြက ဆံုးျဖတ္ထားၿပီး ျဖစ္ပါတယ္..ေအမီတက္ေနတဲ့ ေဆးရံုက ဆႏၵတစ္ခု ျပည့္ေစမႈ ေဖာင္ေဒးရွင္းက တည္ေထာင္ထားတာပါ..ေဖာင္ေဒးရွင္းရဲ႕ နာမည္အတိုင္းပါပဲ..ေသခါနီးလူမမာတစ္ေယာက္အတြက္ ေနာက္ဆံုးဆႏၵကို ျဖည့္ေပးပါတယ္..အဲ့မွာ ေအမီ ျဖစ္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵက ၂ခုပါ..တစ္ခုက အေျခခံပညာ အဆင့္ျမင့္တန္းေအာင္ဖို႔နဲ႔ ေနာက္တစ္ခုက စာအုပ္ေရးသားသူထဲမွာ ပါတဲ့ မာက္ဗစ္တာဟန္ဆန္ရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ေအာင္ျမင္တက္ႂကြေရး ေဟာေျပာပြဲကို နားေထာင္ခ်င္တာပါ..ဒီေတာ့ ၃ရက္ေလာက္ပဲ အသက္ရွင္ေတာ့မယ့္..ေအမီ့ အတြက္ အေျခခံပညာ အဆင့္ျမင့္တန္းေအာင္ဖို႔ ဆိုတာ မျဖစ္နိုင္ေတာ့တဲ့ အတြက္ ဟန္ဆန္ရဲ႕ ေဟာေျပာပြဲကို နားေထာင္နိုင္ဖို႔ပဲ ရွိေတာ့တာပါ...
ဟန္ဆန္နဲ႔ေတြ႕ေတာ့ ေအမီကၾကာၾကာမေနရေတာ့မယ့္ အေၾကာင္းေတြေျပာၿပီး သူ႔မိဘေတြနဲ႔ ပါ မိတ္ဆက္ေပးၿပီး ဟန္ဆန္ရဲ႕ ေဟာေျပာပြဲကို မိသားစုလိုက္ လာနားေထာင္မယ့္ အေၾကာင္းေျပာၿပီး နႈတ္ဆက္ျပန္သြားပါတယ္..
ေဟာေျပာပြဲေန႔မွာ ခန္းမတစ္ခုလံုး လူအျပည့္ပဲ..ဟန္ဆန္က ပရိတ္သတ္ေတြကို ဘဝတစ္သက္တာလံုး အသံုးဝင္မည့္ ကုသေရးနည္းလမ္းတစ္ခုကို သိခ်င္ပါသလားလို႔ ေမးပါတယ္..တစ္ခန္းလံုး လက္ေတြ မိုးေပၚေထာင္ၿပီး ေထာက္ခံၾကတယ္..အဲ့ေတာ့ ဟန္ဆန္က ပရိတ္သတ္ကို လက္ဝါး၂ဖက္ကို နာနာပြတ္ခိုင္းပါတယ္..ၿပီး လက္ဖဝါး ၂ခုကို ၂လက္မခန္႔ခြာ..ယွဥ္ထားၿပီး အဲ့ လက္ဖဝါး၂ခုက ထြက္လာတဲ့ အေႏြးလိႈင္းေလးကို ခံစားၾကည့္ခိုင္းပါတယ္..အဲ့ေနာက္ နီးစပ္ရာ ၂ေယာက္ ၁တြဲစီကို ကိုယ္စီထြက္လာတဲ့ အေႏြးလိႈင္းေလးကို ခံစားေစပါတယ္..အားလံုးက တက္တက္ႂကြႂကြ လုပ္ၾကပါတယ္
ဟန္ဆန္က ကုသနိုင္မႈ စြမ္းအားဆိုတာ လူတို္င္း ကိုယ္စီပါဝင္ေၾကာင္း..လူ၁၀၀မွာ ၅ေယာက္ေလာက္က သူတို႔လက္ကေန သိသိသာသာ စြမ္းအားေတြထြက္သျဖင့္ ကုသေရးသမားမ်ားအျဖစ္ အသက္ေမြးေၾကာင္း ရွင္းျပပါတယ္..အဲ့ဒိေနာက္မွာ ဟန္ဆန္က.....
"ဒီေန႔ မနက္မွာ ေသြးကင္ဆာ ခံစားေနရတဲ့ အသက္ ၁၇နွစ္အ႐ြယ္ ေအမီဂေရဟမ္ ဆိုတဲ့ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္နဲ႔ေတြ႕ေၾကာင္း ခုေဟာေျပာပြဲကို မိသားစုနဲ႔ အတူ လာေရာက္နားေထာင္ေနေၾကာင္း သူ႔ကိုစင္ေပၚကို ေခၚၿပီး ကုသဖို႔အတြက္ ပရိတ္သတ္ ၁ဦးခ်င္းစီမွာရွိတဲ့ အသက္ရွင္မႈ စြမ္းအားေတြနဲ႔ ေမတၲာဓာတ္ေတြကို သူ႔ဆီကို ဦးတည္ ပို႔လႊတ္ေပးေစလိုေၾကာင္းေျပာပါတယ္"..
ေအမီကို စင္ေပၚတြဲေခၚလာေတာ့ ပရိတ္သတ္ေတြ အကုန္လံုးက.သူတို႔လက္ဖဝါး၂ဖက္ကို ပြတ္ၿပီး ေအမီ့ထံ ကုသမႈ စြမ္းအင္ေတြ ပို႔ေပးၾကပါတယ္..အားလံုးက ေအမီ့အေပၚ ဂရုဏာသက္ၿပီး..မ်က္ရည္ေတြလည္ၿပီး အားေပးကူညီၾကပါတယ္..
ေနာက္ ၂ပတ္ေလာက္ၾကာေတာ့ ေအမီက ဟန္ဆန္ဆီကို ဖုန္းဆက္ၿပီး သူ႔မွာ ေရာဂါလကၡဏာေတြ လံုးဝ မရွိေတာ့ေၾကာင္း ဆရာဝန္ေတြက ေျပာလို႔ ေဆးရံုက ဆင္းရၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာပါတယ္...ေနာက္ထပ္ ၂နွစ္ေလာက္ၾကာေတာ့ သူအိမ္ေထာင္ျပဳေတာ့မယ့္ အေၾကာင္္းဖုန္းဆက္ပါတယ္....
က်ေနာ္ဆိုလိုခ်င္တာက ..လက္ရွိပညာေရးစနစ္ဟာ ေသြးကင္ဆာ ခံစားေနရတဲ့..ေအမီဂေရဟမ္နဲ႔ အတူတူပါ..အာ့ေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားသပိတ္ကို..ကုသဖို႔ႀကိဳးစားေနတဲ့ မက္ဗစ္တာဟန္ဆန္လို႔ ျမင္ေပးပါ..အာ့ကို က်ေနာ္တို႔အေနနဲ႔ ေက်ာင္းသားက စာမက်က္ပဲ နဲ႔ ရမလားတို႔..အရိုက္ခံရတာ နည္းေတာင္နည္းေသးတယ္တို႔ မေျပာပဲ လက္ဖဝါး၂ဖက္ကို ပြတ္ၿပီး သူတို႔ေလးေတြဆီကို ေမတၲာဓာတ္နဲ႔ ကုသမႈ စြမ္းအင္ေတြ ပို႔လႊတ္ေပးၾကရေအာင္ပါဗ်ာ..လက္ရွိအစိုးရကိုလည္း နည္းနည္းေလး အရွက္တရားရွိေပးပါ..ဆႏၵတစ္ခု ျပည့္ေစမႈ ေဖာင္ေဒးရွင္းလိုပဲ..ဆႏၵေလး တစ္ခုတစ္ေလေတာ့ ျဖည့္ဆည္းေပးပါလို႔ ပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္....။
အေမရိကန္နိုင္ငံမွာ အလယ္တန္းအဆင့္ေလးေတြ ဖတ္ဖို႔ထုတ္ေဝထားတဲ့ JACK CANFIELD & MARK V. HANSENတို႔ရဲ႕ CHICKEN SOUP FOR THE SOUL(နွလံုးသား အာဟာရ)ဆိုတဲ့ စာအုပ္ေလးမွာ ပါတဲ့ AMY GRAHAM(ေအမီဂေရဟမ္)ရဲ႕ အေၾကာင္းေလးကို ေျပာၿပီးေတာ့ အဆံုးသတ္ခ်င္ပါတယ္..
ေအမီဂေရဟမ္ဆိုတဲ့ ေကာင္မေလးက အသက္ ၁၇နွစ္..လူကီးမီးယား ေသြးကင္ဆာ ေနာက္ဆံုးအဆင့္ပါ..အသက္ရွင္ဖို႔ ၃ရက္ေလာက္ပဲရွိေတာ့တယ္လို႔ ဆရာဝန္ေတြက ဆံုးျဖတ္ထားၿပီး ျဖစ္ပါတယ္..ေအမီတက္ေနတဲ့ ေဆးရံုက ဆႏၵတစ္ခု ျပည့္ေစမႈ ေဖာင္ေဒးရွင္းက တည္ေထာင္ထားတာပါ..ေဖာင္ေဒးရွင္းရဲ႕ နာမည္အတိုင္းပါပဲ..ေသခါနီးလူမမာတစ္ေယာက္အတြက္ ေနာက္ဆံုးဆႏၵကို ျဖည့္ေပးပါတယ္..အဲ့မွာ ေအမီ ျဖစ္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵက ၂ခုပါ..တစ္ခုက အေျခခံပညာ အဆင့္ျမင့္တန္းေအာင္ဖို႔နဲ႔ ေနာက္တစ္ခုက စာအုပ္ေရးသားသူထဲမွာ ပါတဲ့ မာက္ဗစ္တာဟန္ဆန္ရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ေအာင္ျမင္တက္ႂကြေရး ေဟာေျပာပြဲကို နားေထာင္ခ်င္တာပါ..ဒီေတာ့ ၃ရက္ေလာက္ပဲ အသက္ရွင္ေတာ့မယ့္..ေအမီ့ အတြက္ အေျခခံပညာ အဆင့္ျမင့္တန္းေအာင္ဖို႔ ဆိုတာ မျဖစ္နိုင္ေတာ့တဲ့ အတြက္ ဟန္ဆန္ရဲ႕ ေဟာေျပာပြဲကို နားေထာင္နိုင္ဖို႔ပဲ ရွိေတာ့တာပါ...
ဟန္ဆန္နဲ႔ေတြ႕ေတာ့ ေအမီကၾကာၾကာမေနရေတာ့မယ့္ အေၾကာင္းေတြေျပာၿပီး သူ႔မိဘေတြနဲ႔ ပါ မိတ္ဆက္ေပးၿပီး ဟန္ဆန္ရဲ႕ ေဟာေျပာပြဲကို မိသားစုလိုက္ လာနားေထာင္မယ့္ အေၾကာင္းေျပာၿပီး နႈတ္ဆက္ျပန္သြားပါတယ္..
ေဟာေျပာပြဲေန႔မွာ ခန္းမတစ္ခုလံုး လူအျပည့္ပဲ..ဟန္ဆန္က ပရိတ္သတ္ေတြကို ဘဝတစ္သက္တာလံုး အသံုးဝင္မည့္ ကုသေရးနည္းလမ္းတစ္ခုကို သိခ်င္ပါသလားလို႔ ေမးပါတယ္..တစ္ခန္းလံုး လက္ေတြ မိုးေပၚေထာင္ၿပီး ေထာက္ခံၾကတယ္..အဲ့ေတာ့ ဟန္ဆန္က ပရိတ္သတ္ကို လက္ဝါး၂ဖက္ကို နာနာပြတ္ခိုင္းပါတယ္..ၿပီး လက္ဖဝါး ၂ခုကို ၂လက္မခန္႔ခြာ..ယွဥ္ထားၿပီး အဲ့ လက္ဖဝါး၂ခုက ထြက္လာတဲ့ အေႏြးလိႈင္းေလးကို ခံစားၾကည့္ခိုင္းပါတယ္..အဲ့ေနာက္ နီးစပ္ရာ ၂ေယာက္ ၁တြဲစီကို ကိုယ္စီထြက္လာတဲ့ အေႏြးလိႈင္းေလးကို ခံစားေစပါတယ္..အားလံုးက တက္တက္ႂကြႂကြ လုပ္ၾကပါတယ္
ဟန္ဆန္က ကုသနိုင္မႈ စြမ္းအားဆိုတာ လူတို္င္း ကိုယ္စီပါဝင္ေၾကာင္း..လူ၁၀၀မွာ ၅ေယာက္ေလာက္က သူတို႔လက္ကေန သိသိသာသာ စြမ္းအားေတြထြက္သျဖင့္ ကုသေရးသမားမ်ားအျဖစ္ အသက္ေမြးေၾကာင္း ရွင္းျပပါတယ္..အဲ့ဒိေနာက္မွာ ဟန္ဆန္က.....
"ဒီေန႔ မနက္မွာ ေသြးကင္ဆာ ခံစားေနရတဲ့ အသက္ ၁၇နွစ္အ႐ြယ္ ေအမီဂေရဟမ္ ဆိုတဲ့ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္နဲ႔ေတြ႕ေၾကာင္း ခုေဟာေျပာပြဲကို မိသားစုနဲ႔ အတူ လာေရာက္နားေထာင္ေနေၾကာင္း သူ႔ကိုစင္ေပၚကို ေခၚၿပီး ကုသဖို႔အတြက္ ပရိတ္သတ္ ၁ဦးခ်င္းစီမွာရွိတဲ့ အသက္ရွင္မႈ စြမ္းအားေတြနဲ႔ ေမတၲာဓာတ္ေတြကို သူ႔ဆီကို ဦးတည္ ပို႔လႊတ္ေပးေစလိုေၾကာင္းေျပာပါတယ္"..
ေအမီကို စင္ေပၚတြဲေခၚလာေတာ့ ပရိတ္သတ္ေတြ အကုန္လံုးက.သူတို႔လက္ဖဝါး၂ဖက္ကို ပြတ္ၿပီး ေအမီ့ထံ ကုသမႈ စြမ္းအင္ေတြ ပို႔ေပးၾကပါတယ္..အားလံုးက ေအမီ့အေပၚ ဂရုဏာသက္ၿပီး..မ်က္ရည္ေတြလည္ၿပီး အားေပးကူညီၾကပါတယ္..
ေနာက္ ၂ပတ္ေလာက္ၾကာေတာ့ ေအမီက ဟန္ဆန္ဆီကို ဖုန္းဆက္ၿပီး သူ႔မွာ ေရာဂါလကၡဏာေတြ လံုးဝ မရွိေတာ့ေၾကာင္း ဆရာဝန္ေတြက ေျပာလို႔ ေဆးရံုက ဆင္းရၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာပါတယ္...ေနာက္ထပ္ ၂နွစ္ေလာက္ၾကာေတာ့ သူအိမ္ေထာင္ျပဳေတာ့မယ့္ အေၾကာင္္းဖုန္းဆက္ပါတယ္....
က်ေနာ္ဆိုလိုခ်င္တာက ..လက္ရွိပညာေရးစနစ္ဟာ ေသြးကင္ဆာ ခံစားေနရတဲ့..ေအမီဂေရဟမ္နဲ႔ အတူတူပါ..အာ့ေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားသပိတ္ကို..ကုသဖို႔ႀကိဳးစားေနတဲ့ မက္ဗစ္တာဟန္ဆန္လို႔ ျမင္ေပးပါ..အာ့ကို က်ေနာ္တို႔အေနနဲ႔ ေက်ာင္းသားက စာမက်က္ပဲ နဲ႔ ရမလားတို႔..အရိုက္ခံရတာ နည္းေတာင္နည္းေသးတယ္တို႔ မေျပာပဲ လက္ဖဝါး၂ဖက္ကို ပြတ္ၿပီး သူတို႔ေလးေတြဆီကို ေမတၲာဓာတ္နဲ႔ ကုသမႈ စြမ္းအင္ေတြ ပို႔လႊတ္ေပးၾကရေအာင္ပါဗ်ာ..လက္ရွိအစိုးရကိုလည္း နည္းနည္းေလး အရွက္တရားရွိေပးပါ..ဆႏၵတစ္ခု ျပည့္ေစမႈ ေဖာင္ေဒးရွင္းလိုပဲ..ဆႏၵေလး တစ္ခုတစ္ေလေတာ့ ျဖည့္ဆည္းေပးပါလို႔ ပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္....။
No comments:
Post a Comment