လာေရာက္ၾကသူေတြေရာ မလာနိုင္သူေတြပါ မဂၤလာအေပါင္းနဲ႔ ျပည့္စံုၾကပါေစ

Wednesday, October 30, 2013

စိတၱာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္။


(မာတိကရြာေနမာတိကာမာတာေခၚအနာဂါမိမဂ္၊ပဋိသမၻိဒါေလးပါးႏွင့္ အဘိညာဥ္ေျခာက္ပါးရေသာဒါယကာမႏွင့္ဘ၀ေပါင္းတစ္ရာတိတိအၾကင္            လင္းမယား ေတာ္ခဲ့ေသာအညတရ ရဟန္းတို႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျမတ္ဘုရားေဟာေတာ္မူသည္။ စိတၱ၀ဂ္၊ မာတိကမာတာသုတၱန္။)

စိတ္သည္ဆံုးမရန္အလြန္ခက္၏။ အလြန္လ်င္ျမန္၏။ ေရာက္ခ်င္ရာသို႔ ေ၇ာက္       တတ္၏။ ထိုစိတ္ကိုယဥ္ေက်းေအာင္ဆံုးမနိုင္လွ်င္ေကာင္း၏။ ယဥ္ေက်းေသာစိတ္     သည္ ခ်မ္းသာကိုေဆာင္နိုင္၏။

စိတ္ဟူသည္ယဥ္ေက်းေအာင္ဆံုးမရန္အလြန္ခက္၏။ စိတ္ကိုသူ႔အလိုအတိုင္း  အထိန္းအကြပ္မရွိဘဲလႊတ္ေပးျခင္းအားျဖင့္လည္းဆံုးမရန္မသင့္။ ထိုသို႔ဆံုးမေသာနည္းသည္မွန္ကန္ေသာနည္းမဟုတ္။ ထိုနည္းျဖင့္ စိတ္ကို ဆံုးမျခင္းျဖင့္ စိတ္သည္ယဥ္ေက်းမလာဘဲပို၍ရိုင္းသြားမည္ျဖစ္၏။ ပို၍ရိုင္းသည္ႏွင့္အမွ်ပို၍လည္းထၾကြေသာင္းက်န္းလာမည္ျဖစ္၏။ ထိုေၾကာင့္ထိုဆံုမနည္းသည္ (အစြန္း) ေရာက္ေသာဆံုးမနည္းျဖစ္၏။ ထိုသို႔ေသာအစြန္းေရာက္ဆံုးမနည္းကို ကမသုခလႅိကႏုေရာဂနည္း၌အတြင္း၀င္၏ ဟူ၍ဆိုရ၏။

စိတ္ကိုယဥ္ေက်းလာေအာင္အတင္းအဓမၼဖိႏႈိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ၿပီးဆံုးမ၍လည္းမရ။ ထိုသို႔ အတင္းအဓမၼဖိႏႈိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ဆံုးမလိုက္ပါကလည္း ထိုသို႔ဆံုးမျခင္းသည္  စိတ္၏ သဘာ၀ကိုတိုက္ခိုက္ရာေရာက္၏။ အမွန္အားျဖင့္သဘာ၀သည္ အတိုင္းမသိႀကီးမား ေသာစြမ္းအင္ရွိ၏။ ထိုေၾကာင့္ သဘာ၀ကိုတိုက္ခိုက္လွ်င္ တန္ျပန္သက္ေရာက္ (အား) ၏နိယာမအရ သဘာ၀ကလည္းျပန္လည္ တိုက္ခိုက္လာမည္ျဖစ္သည္။ ထိုအခါစိတ္သည္ယဥ္ေက်းမလာသည့္အျပင္ကေသာင္းကနင္းျဖစ္လာမည္ျဖစ္၏။ ကေသာင္းကနင္းျဖစ္ျခင္းဟူသည္မွာစိတ္၌ေရာဂါရျခင္းပင္ျဖစ္၏။ စိတ္၌ေရာဂါရလွ်င္  စိတ္ေ၀ဒနာရွင္စာရင္းသို႔ေ၇ာက္သြားနိုင္၏။ ထိုေၾကာင့္မိမိ၏ စိတ္ကိုယဥ္ေက်း လာေစရန္အတင္းအဓမၼဖိႏႈိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္၍ဆံုးမေသာနည္းသည္လည္းမွန္ကန္ေသာ နည္းမဟုတ္။ အစြန္းေ၇ာက္ေသာနည္းသာလွ်င္ျဖစ္၏။ ထိုနည္းသည္ အတၱကိလမထာႏုေရာဂ၌အတြင္း၀င္၏။

ထိုေၾကာင့္စိတ္သည္ဆံုးမရအလြန္ခက္ေသာ စိတ္ဆိုေသာစိတ္ျဖစ္ပါ၏။ ထိုစိတ္ကိုယဥ္ေက်းေအာင္ဆံုးမရာ၌ မဇၥ်ိမပဋိပဒါက်ဖို႔လို၏။ မဇၥ်ိမပဋိပဒါက် ပါမွလည္းဆံုးမနည္းမွန္ကန္ၿပီးစိတ္သည္ယဥ္ေက်းလာမည္ျဖစ္၏။ မဇၥ်ိမပဋိပဒါက်ေသာနည္းဟူသည္မွာ စိတၱာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္နည္းျဖစ္၏။ စိတၱာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္နည္းအရစိတ္ကိုဆံုးမေသာအခါ စိတ္၏သဘာ၀ကို      သိထားဖို႔လို၏။ စိတ္၏သဘာ၀ကို သိထားလွ်င္ စိတ္ကို မဇၥ်ိမပဋိပဒါနည္းျဖင့္ ယဥ္ေက်းေအာင္ဆံုးမနိုင္၏။

စိတ္၏သဘာ၀မွာေဒသနာေတာ္အရဆိုလွ်င္ စိတ္သည္အလြန္လ်င္ျမန္၏။ တစ္ခုေသာခဏအတြင္း၌ပင္စိတ္သည္ကုေဋတစ္သိန္းခန္႔ျဖစ္နိုင္၏ ခ်ဳပ္နိုင္၏။ စိတ္သည္ထိုမွ်ေလာက္ျမန္ပါ၏။ ထို႔အျပင္စိတ္သည္သြာခ်င္ရာသြားတတ္၏။ (ဒီအာရံုမေကာင္းဘူးမသြားနဲ႔) ဟူ၍လည္းတားဆီး၍မရ။လွစ္ခနဲေျပးသြားတတ္၏။ (ဒီအာရံုကေကာင္းတယ္။ ဒီအာရံုမွာေန) ဟူ၍လည္းတိုက္တြန္း၍မရ။ မိမိထားရာအာရံုမွျဖဳန္းကနဲထြက္ေျပးသြားတတ္၏။ တစ္ခါတစ္ရံမိမိစိတ္သည္ ဘယ္ေရာက္သြားမွန္းပင္မသိလိုက္။ အမွန္အားျဖင့္စိတ္သည္ထားရာမွာ ေနခ်င္ လည္းေန၏။ မေနခ်င္လည္းမေန။ မထားရာမွာ ေနခ်င္လည္းေန၏။           မေနခ်င္လည္းမေန။ ထို႔အျပင္မိမိကထားထား မထားထား စိတ္သည္ သူေနခ်င္ သလိုေန၏။ သူသြားခ်င္သလိုသြား၏။ သူ႔သေဘာ၊ သူ႔ဆႏၵ၊ သူဧကရာဇ္။ ဤသည္မွာစိတ္၏သဘာ၀ျဖစ္၏။

မသိလွ်င္ခက္၏။သိလွ်င္လြယ္၏။ မသိျခင္းသည္အ၀ိဇၨာျဖစ္၏။                      သိျခင္းသည္ ၀ိဇၨာျဖစ္၏။ ထိုေၾကာင့္မိမိ၏စိတ္ကိုမိမိကသိေအာင္သတိျဖင့္အျမဲတမ္းေစာင့္ၾကည့္အပ္၏။       သြားခ်င္၇ာသြားပါကကိစၥမရွိ။ သြားမွန္းသိဖို႔သာလို၏။ ေလာဘအာရံုသို႔သြားလွ်င္ေလာဘအာရံုသို႔သြားမွန္းသိေအာင္ ေဒါသရံုသို႔သြားလွ်င္ေဒါသအာရံုသို႔သြားမွန္းသိေအာင္ ေမာဟအာရံုသို႔သြားလွ်င္ေမာဟအာရံုသို႔သြားမွန္းသိေအာင္၊ထို႔ျပင္ ကုသိုလ္ အာရံုတစ္ခုခုသို႔သြားလွ်င္လည္း ကုသိုလ္အာရံုတစ္ခုခုသို႔သြားမွန္းသိေအာင္ ယုတ္စြအဆံုးမိမိ၏စိတ္ဘယ္ေ၇ာက္သြားမွန္းမသိလွ်င္ေတာင္မွ ဘယ္ေ၇ာက္ သြားမွန္းမသိသည့္သေဘာကိုပင္သိေအာင္သတိျဖင့္စိုက္၍အားထုတ္အပ္၏။ ထိုအခါမိမိ၏စိတ္သည္မိမိကိုလွည့္ပတ္၍မရေတာ့။ မိမိ၌ ေလာဘစိတ္ျဖစ္ လွ်င္လည္းေလာဘစိတ္ျဖစ္မွန္းကိုသိလာ၏။ ေဒါသစိတ္ျဖစ္လွ်င္လည္း ေဒါသစိတ္ျဖစ္မွန္းကိုသိလာ၏။ ေမာဟစိတ္ျဖစ္လွ်င္လည္း ေမာဟစိတ္ျဖစ္မွန္းကို သိလာ၏။ ကုသိုလ္စိတ္တစ္ခုခုျဖစ္လွ်င္လည္းကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္မွန္းကိုသိလာ၏။ အယုတ္ဆံုးအားျဖင့္ ဘာစိတ္ျဖစ္ေနမွန္းမသိလွ်င္လည္းဘာစိတ္ျဖစ္ေနမွန္းမသိ။ မသိေစကာမူ ထိုအတိအက်မေျပာနိုင္ေသာ အာရံုတစ္ခုခုကို သိေနေသာစိတ္ျဖစ္ေန မွန္းသိလာ၏။ စိတၱာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္ဟူသည္မွာမိမိစိတ္ကသိေနေသာအာရံု ပိုင္းကိုပဓာနမထားဘဲထို သိစရာအာရံုကိုသိေနေသာအာရမၼဏိကေခၚေသာစိတ္        ကိုသာ ပဓာနထား၍သိေနျခင္းျဖစ္၏။ ထိုအခါသူ၏အာရံုသည္စိတ္သာျဖစ္ေတာ့၏။ အမွန္အားျဖင့္ အာရံုပိုင္းႏွင့္အာရမၼဏိကပိုင္းတြင္အာရမၼဏိကပိုင္းကိုပဓာနထား၍ ရႈမွတ္လွ်င္ယင္း၏အာရံုပိုင္းလည္းအလိုလိုပါ၀င္ၿပီးသားျဖစ္လာ၏။ အာရမၼဏိကပိုင္းဟူသည္မွာစိတ္ပင္ျဖစ္၏။ စိတ္ဟူသည္အာရံုႏွင့္ကင္း၍ မျဖစ္ေကာင္းေသာေၾကာင့္စိတ္ျဖစ္သည္ဆိုကတည္းက၎အာရံုျပဳ၇ာအာရံု တစ္ခုခုသည္အလႊဲသာမေရွာင္သာပါ၀င္ၿပီးသားျဖစ္၏။ ထိုေၾကာင့္စိတ္ကို ပဓာနထား၍ သတိျဖင့္ရႈမွတ္ပါက ထိုစိတ္၏အာရံုကိုလည္း အလိုအေလ်ာက္ ပဓာနအားျဖင့္ရႈမွတ္ၿပီးသားျဖစ္ေလ၏။ ထိုသို႔ရႈမွတ္ရာတြင္ သတိ၊၀ီရိယ၊ သမာဓိ ဟူေသာသမာဓိမဂၢင္သံုးပါး (အား) မေကာင္းမွီ အသိက်ဲေသာ္လည္းယင္း  မဂၢင္သံုးပါး အားေကာင္းလာသည္ ႏွင့္အမွ် (သတိ) သည္စိပ္စိပ္လာမည္ျဖစ္သည္။ ယင္း မဂၢင္သံုးပါးတြင္ သတိပ႒ာန္ဆိုသည့္အတိုင္း (သတိ) ျပဌာန္း၏။ (သတိ) ျပဌာန္းသည္ႏွင့္အမွ် ၀ီရိယသည္လည္းသမၼပၸဓာန္ထိုက္ေအာင္ ျပဌာန္းဖို႔လို၏။      သတိႏွင့္၀ီရိယ အားေကာင္း လာလွ်င္ သမာဓိ၀င္လာမည္။ သမာဓိ၀င္လာလွ်င္           ပညာ၀င္လာမည္။ ပညာ၀င္လာလွ်င္ (အသိ) စိပ္၍ စိပ္၍ လာမည္။ ထိုအခါ မိမိ၏            ေရွ႕စိတ္သည္ဘယ္ကို ပင္ေျပးေျပး၊ ဘယ္ကိုေျပးမွန္း၊ မိမိ၏ေနာက္စိတ္က သိလာသည္။ ထိုအခါမိမိ၏အရႈခံ (ေရွ႕စိတ္)ႏွင့္ရႈတတ္ေသာ(ေနာက္စိတ္) ႏွစ္မ်ိဳးစလံုး ျဖစ္ေနပ်က္ေနသည္ ကိုပါ သိလာ၏။ ဤသို႔သိလာသည္ကိုပင္ (ယထာဘူတဥာဏ္) ကိုရျခင္းဟူဆိုသည္။ ျဖစ္ပ်က္ကိုျမင္လာသည့္ (ယထာဘူတဥာဏ္) ရေသာအခါ သခၤါရတရားတို႔၌ ၿငီးေငြ႔ေသာ (နိဗၺိဒါဥာဏ္) သည္ျဖစ္ေပၚလာေလသည္။ (နိဗၺိဒါဥာဏ္)ျဖစ္ေပၚ လာသည္ႏွင့္အမွ်စိတ္သည္ ယဥ္ေက်းလာ၏။ ထိုေနာက္ ျဖစ္ပ်က္တို႔ဆံုးရာနိဗၺာန္ ကိုမ်က္ေမွာက္ျပဳၿပီး တဏွာေခၚေသာ သမုဒၵယသစၥာကို ပယ္နိုင္ေသာ ၀ိရာဂဥာဏ္ သည္ျဖစ္ေပၚလာ၏။ ထိုအခါစိတ္သည္ အလံုးစံု ယဥ္ေက်းေလၿပီ၊ မဂ္ဥာဏ္ဖိုလ္ဥာဏ္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကိုရေလၿပီ။

က၀ိလကၡဏာသတ္ပံုက်မ္း
ကိုးဆယ့္ကိုးဇတ္၊ေယာက္်ားသတ္၊အကၽြတ္မဂ္ဖိုလ္၀င္။

က်မ္းကိုး
ဦးေရႊေအာင္၏ဓမၼပဒ။ စာ ၂၁၃-၂၃၀။

No comments:

Post a Comment