Google မွဓါတ္ပံု
က်မကို ဗုဒၶဘာသာမိဘႏွစ္ပါးကေမြးဖြါးလာတာမို႔ မိရိုးဖာလာဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ညအိပ္ရာ၀င္ ၾသကာသနဲ႔ဘုရားရွစ္ခိုးခဲ့ေပမဲ့ ဘုရားရွစ္ခိုးထဲကစာသားေတြရဲ့အဓိပၸါယ္ေရာ ၾသကာသ ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ ကိုေရာနားမလည္ခဲ့ပါဘူး။ ေက်ာင္းသားဘ၀မွာ အမွတ္ေကာင္းေကာင္းရဖို႔ အခ်ိန္မွန္မွန္အတန္းေအာင္ဖို႔ စာၾကိဳးစားခဲ့ပါတယ္။ ၁၀ တန္းမွာအမွတ္ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ေအာင္ခဲ့တာမို႔ ေမေမတို႔ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့
ေဆးေက်ာင္းကိုေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ေဆးေက်ာင္းေရာက္ေတာ့လည္း တစ္ႏွစ္တစ္တန္း ေအာင္ေအာင္ အစြမ္းကုန္ၾကိဳးစားရျပန္ပါတယ္။ ဆရာ၀န္ျဖစ္လာျပန္ေတာ့လည္း ေဆးရံုဆရာ၀န္လစာနဲ႔ မလံု ေလာက္ တာမို႔ ေဆးရံုကအျပန္ေဆးခန္းထိုင္ရျပန္ပါတယ္။ အသက္ ၆၀ ျပည့္လို႔အလုပ္ကအနားယူ တဲ့အခ်ိန္က်မွ
ဗုဒၶဘာသာကိုေလ့လာခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။ ကံေကာင္းေထာက္မစြာ အသက္သက္ငယ္ငယ္နဲ႔ မေသခဲ့လိုသာ
အဖိုးတန္လွတဲ့ျမတ္ဘုရားရဲ့တရားေတာ္ေတြကိုေလ့လာခြင့္ရခဲ့တာပါ။
ဗုဒၶဘာသာရဲ့အေျခခံအေရးအၾကီးဆံုးအဆင့္က ေရွ႔ဘ၀ ေနာက္ဘ၀ဆိုတာေတြကိုယံုၾကည္ျခင္းနဲ႔
ကံ ကံရဲ့အက်ိဳးတို႔ကိုယံုၾကည္တဲ့ ကမၼႆကတဥာဏ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒါကေတာ့ တူေသာအက်ိဳးေပးျခင္း ျဖစ္ၿပီး။ေကာင္းတာလုပ္ရင္ေကာင္းက်ိဳးခံစားရမယ္။ မေကာင္းတာလုပ္ရင္ မေကာင္းက်ိဳးခံစားရမယ္။
ဒါန ဆိုတဲ့ေပးကမ္းတဲ့အလုပ္လုပ္ရင္ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀ျခင္းျဖစ္မယ္။
သူတစ္ပါးအားသတ္ဖ်တ္ရင္ အသက္တိုမယ္။
သူတစ္ပါးအားညွင္းပမ္းႏွိပ္စက္ရင္ အနာေရာဂါေပၚမယ္။ စသည့္တူေသာအက်ိဳးမ်ားေပးမယ္ဆိုတာေတြကိုလည္းသိရွိနားလည္ခဲ့ရပါတယ္။ ံဒီအခ်က္ေတြကတစ္ျခားဘာသာမဆိုထားနဲ႔ သိပံၸညာရွင္ေတြေတာင္ရွင္းမျပနိုင္တဲ့ အခ်က္ေတြျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ သုတၱန္တစ္ခုမွာ သိုးတစ္ေကာင္ကိုသတ္ခဲ့တဲ့ လူဟာ ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာ (သိုးေမြးနဲ႔တူမွ်ေသာ
ဘ၀ေပါင္း) အသတ္ခံခဲ့ရတယ္ဆိုတာဖတ္လိုက္ရပါတယ္။ တစ္ခါသတ္ရံုနဲ႔ ဘာလို႔ ဘ၀မ်ားစြာခံရတာ လဲ။
တူေသာအက်ိဳးမဟုတ္ပါလားလို႔ ကံတရားအေပၚ သံသယ ၀င္လာမိပါတယ္။
ႏွစ္နည္းနည္းၾကာလာေတာ့ ျမတ္ဘုရားရဲ့ အဘိဓမၼာကိုေလ့လာခြင့္ရပါတယ္။ အဲ့ဒီမွာ ကာယကံ မလုပ္ခင္၊ ၀စီကံ မျပဳလုပ္မွီ စိတ္အလုပ္ေတြလုပ္ရတာ။ စိတ္အလုပ္ကို ၀ီထိလို႔ေခၚျပီး၊ ၀ီထီတစ္ခုမွာ ေဇာဆိုတဲ့စိတ္ ၇ခု ျဖစ္တာ။ တစ္စကၠန္႔မွာ စိတ္ေပါင္း ကုေဋတစ္သိန္းေက်ာ္ျဖစ္တာေတြ၊မ်ိဳးေစ့ေလးတစ္ ေစ့က အပင္တစ္ပင္ေပါက္နိုင္သလို ေဇာစိတ္တစ္စိတ္ကလည္း ဘ၀တစ္ခုျဖစ္ေစနိုင္တယ္ ဆိုတာကို သိလာရပါေတာ့တယ္။ အဲ့ဒီေတာ့မွ သိုးသတ္စဥ္က ေဇာစိတ္ေတြ မရည္မတြက္ ေအာင္ ျဖစ္ခဲ့တာမို႔ အဲ့ဒီေဇာစိတ္တစ္ခုဆီက ဘ၀တစ္ခုျဖစ္ေစခဲ့တာမို႔ သိုးေမြးအမွ်ခံရတယ္ဆိုတာကို သေဘာ ေပါက္ခဲ့ ပါေတာ့တယ္။
You have made a crucial point in a short but clearly explained piece of writing . It is very true that doubts can be arisen/formed , with only limited sutta(thoat-tan) knowledge, when it comes to understand 'kam' (karma or deeds/intended-actions/volition ) and its results/consequences. Studying of 'Abidhammar' (advanced Dhamma) is essential to fully comprehend the nature of Kam. I too was once puzzled by some sutta stories when seemingly trivial offering of a mere bunch of flowers or a piece of causal clothes to a Yan-hen-dar (Arahat) resulting in massive benefits for many lives to the giver/donor , and similarly the continuous negative ramifications and repercussions over successive lives resulted from a misdeed 'comparatively' as small as swearing words spoken at a random occasion on one of the past lives of that swearer/speaker. Only when I have started listening to the Dhamma talks, by Amarapura sayadawgyi ashin Zanakabiwintha and other various sayadaws, on Abidhammar and have done my self-studies with the great help of Abidhammar books written by 'Dhamma-view-har' sayamagyi Daw Khin Hla Tin , that I have gained a little knowledge over Kam (and minds) and their natural ways(Nei-yar-ma) ; thus those sutta stories all made perfect sense to me.
ReplyDeleteWell, thanks for your useful post.