(၁) ေရကူး ညာတင္၊ကၽြန္းထိုးသင္ စကား - လိုရာဆိပ္ကမ္းကို ေရညာက
တင္ႀကိဳ၍ ကူးမႇ ေရာက္သကဲ့သို႔ မိမိ လိုရာ ေရာက္ေအာင္ ႀကိဳတင္၍ စကားပို႔ျဖင့္ ေျပာဆိုျခင္း။
ျမန္မာစကားတြင္ အညာ၊အေၾက
ဟူ၍ရွိသည္။ အညာ ဆိုသည္မွာ အထက္အရပ္ျဖစ္၍၊ အေၾက ဆိုသည္မွာေအာက္အရပ္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာျပည္
အထက္ဘက္ပိုင္းကို အထက္ အညာ ဟုလည္း သံုးဆြဲသည္။ ျမစ္မ်ားေခ်ာင္းမ်ား အထက္မွေအာက္သို႔စီးဆင္းသျဖင့္
ျမစ္ေခ်ာင္းတစ္ဘက္ကမ္းမွ အျခားတစ္ဘက္ကမ္းသို႔ ကူးခတ္လိုသူသည္ မိမိေရာက္လိုေသာတစ္ဘက္ကမ္းသို႔တဲ့တဲ့ကူးသြား၍မရ၊ေရစီးျဖင့္ေမ်ာၿပီး
မိမိေရာက္လိုေသာေနရာထက္ေအာက္က်ေသာေနရာသို႔ေရာက္သြားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္မိမိ ေရာက္ လိုေသာေနရာရဲ့အထက္ကမွန္းဆ၍ကူးရသည္။
ကၽြန္းထိုးရာ ၌လည္း အက် မနာေအာင္ ႀကိဳတင္မွန္းဆ ရသည္။
တစ္ေန႔တြင္ဗ်ိဳင္းကိုေလးႏွင့္ပစ္သတ္ေသာသူေဌးသားအား
ပစၥည္းၿပိဳင္ဘက္သူၾကြယ္သားက အေလ်ာ္ရရန္ ထိုဗ်ိဳင္းမွာ တစ္ေန႔ေရႊတစ္က်ပ္သား အံေပးေသာ
၎၏ ဗ်ိဳင္း ျဖစ္သည္ဟုဆို၏။ ထိုအခါသူေဌးသားက ထိုဗ်ိဳင္းေရႊအံ
ေပးသည္မွာ ဘယ္ေလာက္ၾကာၿပီး လဲဟု ေမးရာ၊ ဗ်ိဳင္းရွင္ ဟန္ေဆာင္သူ သူၾကြယ္သားက ေလ်ာ္ေၾကးမ်ားမ်ားရရန္
တစ္ႏွစ္ ရွိၿပီ ဟုေျဖရာ။ ဒီဗ်ဳိင္း ငါ့ ေရႊစင္ပံုက
တစ္ေန႔ေရႊတစ္က်ပ္သားခိုးခိုးသြားတာ။ အခုမွ မိတယ္။ မင္းဆီက ေရႊ ေတြဟာ ငါ့ဆီ ကခိုးသြားတဲ့ေရႊေတြမို႔
ျပန္ေပးဟုေတာင္းဆိုေလသည္။
(၃) ေရစီးေဖာင္ဆန္၊ အမတ္ဉာဏ္ စကား - လိုအင္ဆႏၵ ရႇိသမွ်ေသာ
အရာ၀တၴဳတို႔ကို ေဖာင္တြင္ တင္၍ ျဖည္းညႇင္းစြာ ဆန္တက္သြားလွ်င္ လိုရာကိစၥ ၿပီးသကဲ့သို႔
ေျခသိမ္း၊ ေခါင္းပိုက္၊ ပမာပမည္း ဟပ္စပ္၍ ၿပီးျပတ္ေအာင္ ေျပာျခင္း။
မိတၳိလာကန္ႏွင့္မနီးမေ၀းတြင္ေနေသာ၀င္ဇင္းရြာသားငညိဳ
(အမတ္ႀကီး ၀င္ဇင္းမင္းရာဇာ အေလာင္း) သည္ လယ္ယာလုပ္ရင္းစာေပနွင့္ေမြ႔ေလ်ာသည္။ မိတၳိလာကန္ေပါက္၍
ျပင္ဆင္ရန္ အင္း၀ဘုရင္ မင္းႀကီးစြာေစာကဲေရာက္လာရာ ကန္ရိုးေပၚက လွပေသာမင္းသမီးရုပ္ႏွင့္စင္အား
ေတြ႔၍ေမးရာ။ စာေပေလ့လာထားေသာငညိဳက နတ္စင္ မဟုတ္ေၾကာင္း အေနာ္ရထားမင္းေစာ္သည္ ကမၻာဇမင္းသမီးအားခ်စ္ျမတ္နိုးလွသျဖင့္ကန္ဆယ္ရာသို႔ေခၚလာခဲ့ေၾကာင္း၊
မင္းသမီး ရုတ္တရက္ေသဆံုးသြားရာ၊ မင္းႀကီးမပစ္ရက္ဘဲပူေဆြးေနသျဖင့္ မင္းသမီးႏွင့္တူေသာ
ေရႊစင္ရုပ္ထု လုပ္ေပးေၾကာင္း။ မင္းႀကီး ေရႊစင္ရုပ္ကို ဆြဲလမ္းေနျပန္သျဖင့္ သစ္သားရုပ္
လုပ္ခါနန္းျပႆနွင့္ ထားခဲ့ၿပီး၊ ေရႊရုပ္ကိုျမဳပ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ အေၾကာင္းစံု ေလ်ာက္ထားနိုင္သည္။
ေျမတြင္ထူးၾကည့္ရာ ေျပာသည့္ အတိုင္းေရႊရုပ္ကို ေတြ႔ရွိသျဖင့္အမတ္အျဖစ္ေျမႇာက္စားခံရသည္။
သု၀ဏၰလွ်ံဇတ္တြင္ ဆုတစ္ခုေတာင္းခြင့္ရွိရာ သားေရႊအိုးထမ္းလာတာျမင္လိုသည္
ဆိုေသာ ဆုေၾကာင့္ ဆု ၃ မ်ိဳး လံုးရရွိသည္။ သားလည္း အသက္ရွင္၊ ၎တို႔လည္း မ်က္စိျပန္ျမင္ၿပီးေရႊအိုးလည္းရသည္။
ဘႀကီးေတာ္မင္းတရားႀကီးသည္ဘုရားတည္ရန္ ပိႏၷဲတိုင္ အတြက္ ၎ ေကာင္းမည္ထင္သည့္ သစ္မ်ား တစ္မ်ိဳးၿပီးတစ္မ်ိဳးေျပာရာ ပညာရွိအမတ္ဦးေပၚဦးက ဘုရင္ တင္ျပေသာ အသားလည္း ေကာင္းေၾကာင္းကၽြန္သားလည္း ေကာင္းေၾကာင္း ထပ္ခါတစ္လဲလဲေျပာၾကားသျဖင့္ ေနာက္ဆံုးအမတ္ႀကီး ေျပာေသာကၽြန္းသားျဖင့္ဘုရား တည္ျဖစ္ ေလသည္။
(၆) ဆင္ေ၀ႇ႔ရန္ေရႇာင္၊ေရႊေက်ာင္းေဆာင္ စကား - ဆင္ကတိုးေ၀ႇ႔ဖို႔လိုက္လွ်င္
တိမ္ေရႇာင္ ေနရ သကဲ့သုိ႔ ကိုယ့္ထံသို႔ ေရာက္လာမည့္ စကားကို ေရႇာင္လႊဲ၍ ေျပာ ဆိုျခင္း။
အိမ္ေရွ႕မင္းသားက ၎လွဴဒါန္းေသာေက်ာင္း၏တိုင္မ်ားကိုေျမသို႔ေရာက္သည္အထိ ေရႊခ်ေနသည္ ကိုျမင္ေသာၿမိဳ႔၀န္မင္းကတိုင္တစ္၀က္သာခ်ရန္တားျမစ္ေလသည္။အိမ္ေရွ႕မင္းသားသိ၍၎အမိန္႔ကိုဖီဆန္သည္ဟုအျမတ္ေတာ္ရွကာသတ္ေစသည္။ ၿမိဳ႔၀န္မင္းက အိမ္ေရွ႕မင္းဟာတစ္ေန႔မွာ ဧကရာဇ္မင္းဧကန္ျဖစ္မွာမို႔ ယခုထဲက တိုင္ အျပည့္ေရႊခ်ထားလွ်င္ ဧကရာဇ္မင္းလက္ထက္ႏွင့္အိမ္ေရွ႔မင္းလက္ထက္ထူးျခားေစရန္တားျမစ္ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေလ်ာက္ထားသျဖင့္ အသက္ေဘးမွကင္းလြတ္ေစသည္။
(၇) ေတာင္သူယာခုတ္၊ ဓါးမခုတ္ စကား - ေတာင္သူလယ္သမား တို႔သည္
မိမိတို႔ လုပ္မည့္ လယ္ယာေျမကြက္တြင္ ေရႇးဦးစြာ ခ်ဳံႏြယ္ပိတ္ေပါင္းတို႔ကို ခုတ္ထြင္
ရႇင္းလင္းၿပီးမႇ သစ္ပင္ႀကီး တို႔ကို ခုတ္ထြင္ ဖိလႇဲသကဲ့သို႔ စကားငယ္ကို ေျပာၿပီးမႇ
စကားႀကီးကို ဖိစီး၍ ေျပာဆိုျခင္း။
၀ိေဒဟရာဇ္မင္းက ပစၥည္းရွိသူႏွင့္ပညာရွိသူမည္သူကျမတ္သနည္းဟူေသာအေမးကို
သိန္းအမတ္က ဥစၥာ။ မေဟာသဓာက ပညာ ဟုေျဖၾကသည္။
သိန္းအမတ္က သစ္တစ္ပင္ေကာင္း
ငွက္တစ္ေသာင္းနား နိုင္ဆိုသကဲ့သို႔ ဥစၥာရွိသူကို လူအမ်ားမွီခိုရသျဖင့္ ဥစၥာ ျမတ္သည္ဟု
ရွင္းျပသည္။ မေဟာသဓာက ဥစၥာရွိၿပီးပညာမရွိသူသည္ ကုသိုလ္ အကုသိုလ္မသိ၊ ထမင္းက်ဳရာ၌အံုေသယက်ီးငတ္ ေခြးငတ္ကဲ့သို႔တစ္ခဏတာ ခ်မ္းသာေရးကိုသာျမင္သည္ဟု ေျခပသည္။
သိန္းအမတ္က ဥစၥာမ်ားစြာရွိေသာ
ဘုရင္ထံ ကၽြန္ပ္တို႔ပညာရွိမ်ားခစားရသည္ဟု ဘုရင္ႏွင့္ လွည့္ တိုက္သည္။
မေဟာသဓာက ျမတ္စြာဘုရားသည္
ဥစၥာရတနာကို မမက္ေမာ။ပညာတည္းဟူေသာ တရားေတာ္ကို သာႏွလံုးသြင္းေတာ္မူသည္တို႔ေၾကာင့္အျပည္ျပည္မင္းမ်ားသာမက
လူနတ္ျဗဟၼာ တို႔၏ပူေဇာ္ျခင္း ကိုခံရသည္ဟု
အတုမရွိေသာျမတ္ဘုရားႏွင့္ဥပမာတင္ေျပာဆိုနိုင္သျဖင့္ ပညာသာပိုျမတ္သည္ဆိုေသာ မေဟာသဓာ၏စကားအနိုင္ရရွိသည္။
(၈) ၾကက္ဆုတ္ခြပ္ပစ္၊အမတ္ႏွစ္ စကား - ၾကက္ခြပ္ရာ၌ ေနာက္ဆုပ္ဟန္ျပဳ၍ ခြပ္သာမႇ ျပန္ ခြပ္
သကဲ့သို႔ သူ႔ စကားအလိုသို႔ လိုက္တန္က လိုက္၍ စီးသာမႇစီးလ်က္ ၿပီးျပတ္ေအာင္ ေျပာဆိုျခင္း။
မြန္မင္းရာဇဓရာဇ္ႏွင့္ျမန္မာမင္း မင္းေခါင္တို႔ျမန္မာ၊မြန္ခ်စ္ၾကည္ေရးျပဳၿပီးေနာက္
ျမန္မာအမတ္ႀကီး မင္းရာဇာႏွင့္မြန္သီဟပေတ့တို႔ေတြ႔ဆံုရာ အမတ္ႀကီ္းသီဟပေတ့က အမတ္ႀကီး
မင္းရာဇာအား ၾကံတစ္ေခ်ာင္းေပးရာ အမတ္ႀကီး မင္းရာဇာကၾကံကိုအဖ်ားမွစ စားသည္ကိုေတြ႔၍ေမးရာ။
အရသာကို တိုးတိုးခံစားလို၍ဟုေျဖသည္။ အမတ္ႀကီ္းသီဟပေတ့က အမတ္ႀကီး မင္းရာဇာသည္ ငယ္ရာကႀကီးလာသူျဖစ္၍အေတြ႔အၾကံမ်ားလွသည္။
ၾကံကိုအဖ်ားမွ စ စားမွ အရသာတစ္ဆစ္ၿပီးတစ္ဆစ္ ပိုျမေပမည္။
သို႔ေသာ္ စကားကိုေခတၱနားထားသည္။
အမတ္ႀကီးသည္ ပညာရွိသတိျဖစ္ခဲ ဆိုသလို အနိစၥတရားကိုေမ့ေနေလၿပီ။ ဘုရားတရားေတာ္အရ ေကြးေသာလက္မဆန္႔မီ၊
ဆန္႔ေသာ လက္ မေကြးမီ အရသာအေကာင္းဆံုးမခံစားရမီ
အနိစၥျဖစ္နိုင္ေၾကာင္းပါဟု ေျပာေလသည္။
(၉) ေရစစ္ကရား၊ယံုတမ္း စကား- ဓမၼက႐ိုဏ္ေခၚ ေရစစ္ကို ေရတြင္ႏႇစ္ခါ
ေရျပည့္မႇ အေပါက္ကို ပိတ္၍ ဆြဲယူ လိုက္လွ်င္ ေရမထြက္ႏိုင္သကဲ့သို႔ သူတပါး ေျပာဆိုခြင့္
မရေအာင္ ပိတ္ဆို႔၍ ေျပာဆိုျခင္း။
လမ္းတြင္ေတြ႔ၾကေသာ လူငယ္ေလးေယာက္ႏွင့္ အဖိုးအိုတစ္ေယာက္တို႔
ယံုတမ္းစကား အေျပာ ၿပိဳင္ၾကသည္။ မယံုသူကကၽြန္ခံတမ္းဟုအေလာင္းအစားလုပ္ၾကသည္။ မယံုဖြယ္ရာ
မျဖစ္နိုင္တာမ်ားကို လူငယ္ေလးေယာက္က အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာဆိုၾကေသာ္လည္းအားလံုးကယံုသည္ဟုေျပာၾကသည္။
ေနာက္ဆံုးအဖိုးအိုအလွည့္တြင္ မိမိတြင္ ၀ါးပင္တစ္ပင္မွ
ေယာက်ာ္းေလး ေလးေယာက္ေမြးဖြါးေၾကာင္း၊ထိုခေလးငယ္ေလးေယာက္ကိုကၽြန္အျဖစ္အသံုးျပဳရန္ေကၽြးေမြးခဲ့ေၾကာင္း။
တစ္ေန႔တြင္ထိုလူေလးေယာက္ထြက္ေျပးသြား၍ လိုက္ရွာရာက ယခုေနရာေရာက္လာေၾကာင္း။ထိုေယာက်္ာ။ေလးေယာက္မွာ
မင္းတို႔ေလးေယာက္ျဖစ္သည္ဟုေျပာရာ။ မယံုရင္လည္းအေလာင္းအားေၾကယင့္ကၽြန္ျဖစ္ရမည္၊ ယံုလွ်င္လည္း
ကၽြန္ျဖစ္ရေလသည္။
(၁၀) ခက္တင္ ေမာင္းနင္း၊ရဟန္းမင္း စကား - ေမာင္းနင္းေသာ သူသည္
တစ္ဖက္လိုက္ပါ တိမ္းေစာင္းလြန္းလွ်င္ အတင္ခက္၍ မတိမ္းမေစာင္း နင္းရသကဲ့သို႔ ဟုတ္သည္
ျဖစ္ေစ၊ မဟုတ္သည္ ျဖစ္ေစ မတင္မက် ေျပာဆိုျခင္း။
ခက္ ဆိုသည္မွာ ပုခက္ကဲ့သို႔ အခက္အလက္အျပားအခ်ပ္ကိုဆိုလိုသည္။ တို႔ကိုအထက္သို႔တင္ရာတြင္ႀကိဳးျဖင့္ဆြဲငင္ရသည္။
လမ္းခုလတ္တြင္ရွိေနစဥ္ အေပၚတက္မည္၊ေအာက္ဆင္းမည္ကိုမေျပာနိုင္။ ၾကိဳးဆြဲသူေပၚမူတည္သည္။
ေမာင္း ဆိုသည္မွာဆန္ဖြတ္သည့္ေမာင္း၊ေရငင္သည့္ေမာင္းဟူ၍ရွိသည္။
ေမာင္းအတက္အက်ကိုလည္း ေမာင္းလမ္းလယ္ေ၇ာက္ေနစဥ္မေျပာနိုင္းေမာင္းနင္းသူ ေပၚ မူတယ္သည္။
ထိုနည္းအတူစကားေျပာရာတြင္ တစ္ဖက္သားေျပာသည့္စကားကို ဟုတ္သည္ဟုလည္း မေျပာ။မဟုတ္ဘူးဟုလည္းမေျပာပဲ
မတင္မက်ေျပာျခင္းျဖစ္သည္။
လူဆိုးတစ္ေယာက္ကို မင္းခ်င္းမ်ားလိုက္ဖမ္းရာ၊
ထိုလူဆိုးသည္ ဘုရင္ကိုးကြယ္သည့္ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းအတြင္း၀င္ေျပးၿပီး ဆရာေတာ္၏ တူဟူဆိုရာ။
မင္းခ်င္းတို႔လည္း
ဆရာေတာ္အားဟုတ္မဟုတ္ေလ်ာက္ရာ။
ဆရာေတာ္အေနႏွင့္ မဟုတ္ဟုေျဖလွ်င္ လူဆိုးအသတ္ခံရမည္။ ဟုတ္ပါသည္ဟုေျဖလဆင္ မုသားသံုးဂာေဂာက္မည္
ထို ၂မ်ိဳးမွလြတ္ ေအာင္ ဆရာေတာ္က ငါ့တူ မဟုတ္ဖူးလို႔
ဘယ္သူေျပာသလဲဟု ေျပာျခင္း။
၁။ စကားႀကီး ဆယ္မ်ိဳး။ http://momeiktharr.wordpress.com/
၂။ ကာတြန္းေဖသိန္း ၏စကားႀကီး ၁၀ မ်ိဳး။
No comments:
Post a Comment